امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275664
۳۲۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

چای سبز | 30 مورد از خواص چای سبز | مضرات استفاده زیاد از چای سبز

چای سبز گونه‌ای چای است که از برگ‌ها وجوانه‌های کاملیا سیننسیس که فرایند پژمردگی و اوکسیدان شدن چای معمولی را نگذارنده به دست می‌آید. چای سبز اصالتاً محصول چین است اما تولید و توزیع آن به سایر کشورهای شرق آسیا نیز سرایت کرده‌است.

چای سبز

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های جهان محسوب می شود که حاوی بالاترین میزان آنتی اکسیدان است.

چای سبز

چای سبز یکی از مفید ترین نوشیدنی های روی زمین است، این چای همانند چای سیاه، چای سفید و چای اولانگ از اکسید شدن برگهای گیاه کاملیا سنسیس تهیه می شود. چای سبز بعد از چای سفید کمترین میزان اکسیداسیون را دارد. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که اثرات قوی بر بدن دارد.

علت نام گذاری چای سبز رنگ سبز، زمرد گونه آن بعد از دم کشیدن است. چای سبز عموماً در شرق دور کاشت می شد و در این مناطق نوشیدنی معمول مردم بوده است.

تفاوت چای سبز و سیاه در مراحل و فرایند تولید آنهاست، چای سیاه تحت مراحل فرآوری رنگ و طعم متفاوتی میگیرد که ناشی از میزان اکسیداسیون آن است که در میزان کافئین و آنتی اکسیدان نهایی موجود در چای تفاوت ایجاد می کند، در صورتی که چای سبز فرآوری نمی شود و در نتیجه رنگ آن حفظ می گردد.

گیاه کاملیا سنسیس در ارتفاعات به ویژه در مناطق کوهستانی آسیای شرقی رشد می کند، در فرایند تولید بعضی از چای سبز ها برگ های چای به صورت دستی چیده می شوند، تصور بر این است که چای دستچین گسی کمتری دارد و طعم شیرینی بیشتری در زمان نوشیدن احساس می شود و همچنین طعم قوی تری خواهد داشت.

چای سبز حاوی آمینواسید هایی مانند تانین، باتریک اسید، و لیگانین؛ آلکانوئید های زانتیک مانند آدنین، دی متیل زانتیک، تئوبرومین، تئوفیلین، و زانتین، پکتین، (که در میوه ها پیدا می شود) ساکارید (شکر) کلروفیل، و تری تریپین ساپونینز است. ویتامین ها مانند A,B1,B2,B3,C,E نیز در چای سبز پیدا می شوند.

نحوه ‌مصرف چای سبز

طعم چای سبز بستگی به روشی دارد که شما در تهیه آن به کار می بندید.

باید بدانید که دمای آب و مدت زمان دم کشیدن آن جزو عواملی هستند که طعم چای را متفاوت می کنند. چایی سبزخورهای قهار معتقدند که چای سبز خوب، طعم قوی دارد اما تلخ نیست. اگر آب بیش از اندازه داغ باشد یا برگ های چای سبز بیش از اندازه دم بکشند ممکن است که نوشیدنی تان طعم تلخ و نامطلوبی بگیرد. برعکس استفاده از آبی که به اندازه کافی داغ نیست نیز اجازه نمی دهد برگ ها به خوبی خیس شده و طعم خود را آزاد کنند. بنابراین لازم است که بعد از جوش آمدن آب بلافاصله از آن برای دم کردن چای سبز استفاده نکنید. آب داغی که از حالت جوش افتاده و اندکی خنک شده است کمتر باعث تجزیه شدن ترکیبات چای مانند اسید گالیک در حین دم کشیدن شده و به این ترتیب خواص آن بهتر حفظ می شود. علاوه بر این، طولانی شدن مدت زمان دم کشیدن خطر آزاد شدن ترکیبات خطرناکی مانند آفت کش ها یا فلزات سنگین را نیز افزایش می دهد.

این چای باید با دمای بین ۶۰ تا ۸۵ درجه سانتی گراد مصرف شود.

یادتان باشد که زمان دم کشیدن ایده آل به اندازه برگ های چای سبز نیز بستگی دارد.

اندازه و شکل برگ های چای سبز از اهمیت بالایی برخوردار است. برگ های ریز و کوچک به سرعت دم می کشند و برگ های بزرگ نیاز به زمان بیشتری دارند تا تمام خواص خود را آزاد کنند. معمولاً چای سبز به صورت کیسه ای و همچنین انواع فله ای آن موجود است. در حالت کلی چای سبزی فله ای طرفدار بیشتری دارد و از ارزش بالاتری نیز برخوردار است. چون در تهیه چای فله ای از برگ های جوان، تکه های از ساقه گیاه و کمابیش تمام قسمت های چای دیده می شود. اما چای سبز کیسه ای فقط حاوی برگ های خرد شده چای است. بنابراین بهتر است انواع فله ای چای سبز را انتخاب کنید.

بهترین زمان برای دم کشیدن چای سبز نیز بین ۱ تا 10 دقیقه است که همان طور که گفته شد بستگی به نوع آن دارد.

30 مورد از خواص فوق العاده چای سبز

چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان به نام اپی گالوکتشین گالات (EGCG) است که برای درمان بسیاری از بیماری به بدن کمک می کند. فواید چای سبز برای سلامت بدن در ابتدا به دلیل آنتی اکسیدان هایی است که از کافئین، catechin polyphenols و تانین آن می آید.

1. جلوگیری از ابتلا به سرطان

نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند، چرا که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن 100 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند).

2. جوانسازی و جلوگیری از پیری زودرس

چای سبز را به عنوان داروی ضد پیری (Anti – Aging) می‌شناسند. دلیل اصلی ضد پیری بودن چای سبز وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان به ویژه آنتی اکسیدان های موثر در حفظ شادابی و جوانی موجود در چای سبز است. آنتی اکسیدان ها یکی از شاخص ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول های بدن، با به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول ها هستند.

3. اثر محرک

یکی از دلایل اصلی برای مقبولیت و مصرف همه نوع چای توسط انسان، اثر محرک چای است. این اثر باز هم به دلیل کافئین و تانین است که با وجود اثر بالای آنها بر سلامتی در طولانی مدت به عنوان محرک قوی عمل می کند. به این دلیل است که یک فنجان چای شما را شاداب می کند و انرژی زیادی به شما می دهد. چای یک راه حل آسان و ایده آل برای مواجه با خستگی، تنبلی، خواب آلودگی، و فقدان انرژی و بهبود گردش خون است.

به این دلیل است که توسط افراد در صنعت های مختلف شامل متخصصان، خانه داران، دانش آموزان و هرکس دیگری که کمی خواب آلوده باشد، استفاده می شود.

4. کاهش کلسترول

یکی دیگر از اثرات مثبت چای سبز، کاهش قابل توجه میزان کلسترول خون است. به ویژه آنکه چای سبز باعث کاهش میزان کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب می شود. این تاثیر نه تنها میزان کلسترول بدن را در حد متعادل نگه داشته و میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد، بلکه مانع از بروز سکته قلبی و سایر بیماری های قلبی - عروقی می شود.

5. کاهش خطر سکته مغزی

با توجه به مطالعه‌ای نوشیدن چای سبز یا قهوه به طور منظم، با کاهش خطر سکته مغزی همراه است. تغییر شیوه زندگی برای کمک به کاهش خطر سکته مغزی با افزودن روزانه چای سبز به رژیم غذایی شما است.

6. تقویت عملکرد مغز

اپی کاتچین، کافئین، ال تیامین همه برای تقویت و سلامت مغز مفید هستند. مقدار کافئین موجود در چای سبز برای تقویت حافظه و زمان واکنش های مغز کافی است. همچنین میزان دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش می دهد.

اپی کاتچین و ال تیامین باعث تقویت حافظه و افزایش تمرکز در بیمارانی با آسیب مغزی خفیف می شوند.  ال تیامین خاصیت ضد استرس دارد و نگرانی و تشویش را کاهش می دهد. از طرفی ثابت شده است که خستگی را کاهش می دهد و عامل آرامش فکر و ذهن می باشد.

پلی فنل ها در مغز از عصب محافظت می کند و از بیمارهایی چون زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می کند. همچنین چای سبز علایم افسردگی را کاهش اما میزان یادگیری را افزایش می دهد.

7. کاهش وزن و چربی سوزی

این نوع چای می تواند در کاهش وزن شما به طرق مختلف کمک کند. این نوشیدنی متابولیسم و چربی سوزی را افزایش می دهد. چای سبز اشتها را کم می کند و منجر به کاهش مصرف انرژی می شود.

همچنین بر دیگر ترکیباتی که به خوبی آدرنالین باعث چربی سوزی می شوند و میزان متابولیسم بدن را کاهش می دهند اثر می گذارد.

اپی کاتچین از شکستن نورایی نفرین توسط آنزیم ها جلوگیری می کند و همین عامل افزایش نورایی نفرین در بدن است. این هورمون ها سیگنالی برای جذب سلول های چربی بیشتر است که میتوان بعنوان انرژی مصرف کرد.

علاوه بر این موارد چای سبز می تواند استقامت شما را افزایش دهد. زمانی که بیمار احساس خستگی می کند، مصرف چای سبز تمدید می شود. این به این معنی است که شما با توجه به بالا رفتن استقامت بدنتان می توانید بیشتر ورزش کنید و وزن بیشتری را از دست بدهید.

نوشیدن چای سبز مصرف کربوهیدرات و جذب چربی را کاهش می دهد. در یک تحقیق انجام شده بر روی زنانی که اضافه وزن داشته اند، نتیجه مصرف چای سبز کاهش وزن زیاد بوده است.

8. کنترل بیماری دیابت

اگر چای سبز با شکر خورده نشود، خاصیت قلیایی آن به کاهش سطح گلوکز خون کمک می کند. به علاوه ویژگی های آنتی اکسیدان و جمع کنندگی چای سبز سلامتی خوب و عملکرد بهتر پانکراس را تامین می کند. بهبود عملکرد پانکراس به معنی ترشح مرتب تر و موثر تر انسولین و متعاقبا بهبود تجزیه و جذب شکر است. افزایش عملکرد موثر می تواند از شروع بیماری دیابت جلوگیری کند.

9. برطرف کردن مشکلات دهان و دندان

می توان نوشیدن چای سبز را مکملی برای سلامت دهان و دندان دانست. علاوه بر این چای سبز با از بین بردن باکتری های نامناسب محوطه دهان، بوی بد دهان و تنفس بد بو را نیز مرتفع می کند. در چین باستان از چای سبز به عنوان داروی خوشبوکننده دهان، پیش از حضور در مراسم رسمی و میهمانی ها استفاده می کردند.

10. بالا بردن استقامت و تحمل

داشتن یک فنجان چای گرم بعد از فعالیت شدید می تواند در زمان کوتاهی باعث افزایش ست های ورزشی انجام شده شود. به علاوه چای سبز به طور موثری با درد ماهیچه به دلیل افزایش فشار ماهیچه ها مقابله می کند. با اینکه چای سبز به طور گسترده ای با وجود نوشیدنی های انرژی زا در بازار مصرف نمی شوند اما اگر از ژاپن و چین دیدن کنید می بینید که چای سبز یک نوشیدنی برتر است که توسط ورزشکاران رزمی و ورزش های مختلف دیگر نوشیده می شود.

اسموتی برای سم زدایی از بدن

11. بهبود وضعیت قلبی و عروقی

ترکیبات مخصوصی در چای سبز از غلظت خون جلوگیری می کند بنابراین شانس تصلب شراین، لخته شدن و همچنین سکته ی قلبی و مغزی را کاهش می دهد.

12. محافظت از پوست

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، سلول های پوست را در مقابل آسیب ها به ویژه رادیکال های آزاد، یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست، محافظت می کند. به این ترتیب چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شود.

13. تقویت استخوان ها و مفاصل

درصد بالای فلوراید چای سبز، عمده ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر استخوان ها است. به این ترتیب درصد بالای فلوراید در چای سبز می تواند استخوان ها و دندان ها را در مقابل آسیب به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند.  چای سبز توصیه متخصصان برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل، ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیم های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.

14. رفع سموم بدن

چای سبز بهترین درمان برای خستگی شدید ایجاد شده توسط نوشیدنی های الکلی و فقدان خواب در اثر مهمانی های شبانه است. اثر باقی ماده را با یک فنجان بزرگ از چای سبز همراه با لیمو از بین ببرید. چای سبز با آب لیمو یک درمان خوب و رایج برای حذف اثر خستگی ناشی از الکل به صورت کوتاه مدت است.

15. درمان جوش صورت

استفاده از چای سبز به صورت موضعی تأثیر بسیار محسوسی بر وضعیت جوش‌ها دارد. گفته می‌شود که مصرف خوراکی آن هم برای درمان آکنه‌ها مفید است؛ ولی هنوز مدارک محکم علمی برای این گفته وجود ندارد. اگر بخواهیم یافته‌های علمی را خلاصه کنیم، می‌توانیم بگوییم که در چای سبز آنتی‌اکسیدانی وجود دارد به نام اپی‌گالوکاتکین 3 گالات یا به طور مخفف EGCG.

این ماده ساخت چربی پوست، التهاب و رشد باکتری‌ها را در پوست‌های مستعد جوش کاهش می‌دهد. از آنجا که این موارد علت اصلی جوش صورت محسوب می‌شوند، این یافته‌ها برای درمان آکنه در آینده بسیار جالب هستند.

16. پیشگیری از آلزایمر

گفتنی است چای سبز فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان «استیل کولین» در سلول های مغز و با این حرکت مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر میشود. چای سبز فعالیت سلول‌های مغز به ویژه بخش‌های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می‌کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان “استیل کولین” در سلول‌های مغز و با این حرکت مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر می‌شود.

17. محافظت از قلب

دانشمندان ماده ای شیمیایی را در چای سبز شناسایی کردند که در حفاظت از قلب در برابر آسیب های مختلف موثر است. کارشناسان "موسسه بهداشت کودکان انگلیس" در مطالعه روی ترکیبات چای سبز موفق به شناسایی ماده ای شیمیایی به نام "اپیگالوکاتچین سه گالیت" شدند که می تواند مرگ سلول ها را پس از حمله قلبی یا سکته کاهش دهد. این دانشمندان اعلام کردند: ماده شیمیایی موجود در چای سبز مانع از فعالیت پروتئینی به نام "استات یک" می شود که پس از رویدادهای استرس آمیز نظیر حمله قلبی یا سکته در درون سلول فعال می گردد.

"اپیگالوکاتچین سه گالیت" همچنین روند بهبود سلول های قلبی را سرعت می بخشد و موجب کاهش صدمه به آن می شود. از طرفی یکی از عوامل اصلی امراض و حمله های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر داشتن ویتامین های A و C (آنتی اکسیدان های قوی)، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می گردد که این موضوع خطر احتمال حمله قلبی و امراضی از این قبیل را پایین می آورد.

18. جلوگیری از طاسی

اپی کاتچین موجود در چای سبز از طاسی جلوگیری می کند. پلی فنل ها نیز در رشد موها تاثیر دارند.

19. درمان کبد چرب

نوشیدن چای سبز باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط چربی های موجود در کبد می شود. این عملکرد مثبت، مانع از بروز بیماری های کبدی به ویژه سرطان کبد می شود.

20. کاهش تری گلیسیرید

کاتچین موجود در چای سبز، فعالیت آنزیم لیپاز را (آنزیم مسئول هضم چربی ها) در لوزالمعده مهار می کند، در نتیجه، شکستن چربی با سرعت بسیار کمی صورت می گیرد و چربی خون با سرعت کمی بالا می رود. با توجه به این که افزایش تری گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یک عامل خطر در بروز بیماری قلبی است، مصرف چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب جهت کاهش تری گلیسیریدخون است.

چای سبز

21. پیشگیری از بیماری های ایمنی بدن

پژوهش گران اعلام کردند مصرف چای سبز از ابتلا به بیماری های ایمنی خودکار بدن جلوگیری می کند. تحقیقات پژوهش گران دانشکده پزشکی ژورژیا حاکی از آن است که مصرف چای سبز علاوه بر مؤثر بودن در کاهش ابتلا به سرطان، باعث محافظت افراد در برابر بیماری های ایمنی خودکار بدن می شود. چای سبز از گسترش آنتی ژن هایی که می توانند موجب تحریک ایمنی بدن شوند جلوگیری می کند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است وجود ماده ای موسوم به EGCG در چای سبز باعث متوقف شدن التهاب و تاثیرات آن بر روی پوست و سلول های مترشحه بزاق می شوند. در یک اختلال ایمنی خودکار، موسوم به سندرم شوگرن (Sjogren)، سلول های مترشحه بزاق، هدف قرار گرفته و باعث خشکی دهان می شوند و در اختلالی دیگر، پوست ارگان هدف واقع شده و فرد مبتلا به سل جلدی می گردد.

22. جلوگیری از ذخیره گلوکز

چای سبز مانع از ذخیره گلوکز در سلول‌های چربی می‌شود. به این ترتیب می‌توان از نوشیدن چای سبز، کنترل میزان مصرف کربوهیدرات‌ها (قندها) و ورزش مداوم، به عنوان مثلثی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام‌ها نام برد.

23. آرامش افراد مبتلا به آسم

تئوفیلین موجود در چای سبز در حکم داروی مخدری است که باعث آرامش و رفع التهاب و حساسیت دستگاه تنفس (بافت‌های آسیب دیده) می‌شود. از این رو نوشیدن چای سبز برای افراد مبتلا به آسم یا افرادی که به دلیل مشاغل ویژه یی که دارند (مثل کارگران کارخانه‌های سیمان) یا در مناطق خاصی زندگی می‌کنند (ساکنان مناطق سردسیر) توصیه می‌شود. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) ترکیب ضدحساسیتی است که به وفور در چای سبز وجود دارد. این ترکیب با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل حساسیت‌ ها مقاوم می‌کند.

24. محافظت از گوش در برابر عفونت

نوشیدن چای سبز نه تنها گوش را در برابر عفونت و تورم محافظت می‌کند، بلکه در صورت بروز این مشکل، نم دار کردن پارچه تمیزی با چای سبز و سپس تمیز کردن گوش با آن می‌تواند تا حدی از تورم و عفونت بکاهد.

25. پیشگیری از بیماری ایدز

پژوهشگران ژاپنی با بررسی ترکیبات موجود در چای سبز دریافتند ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) با عملکردی عایق مانند مانع از اتصال ویروس HIV روی سلول‌های سیستم ایمنی بدن و ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شوند. به عبارتی نوشیدن چای سبز را می‌توان به عنوان عامل مکملی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز (AIDS) با عایق کردن سلول‌های سیستم ایمنی بدن دانست. در نهایت اینکه به دلیل خواص فراوان چای سبز، اکنون آن را در بسیاری از کشورهای جهان، نه به عنوان یک نوشیدنی که به عنوان یک داروی گیاهی شناخته و نوشیدن روزانه آن را توصیه می کنند.

26. رقیق شدن خون

کتچینهای موجود در چای سبز بوسیله جلوگیری کردن از تشکیل مواد التهابی باعث رقیق شدن خون و مانع از ایجاد لختگی در خون می‌شود که این مواد التهابی از اسیدهای امگا ۶ بوجود آمده اند و در گوشت و سبزیجات روغنی غیر قابل اشباع نظیر ذرت و روغن سویا یافت می‌شوند.

27. تأثیر چای سبز در بیماری در پارکینسون

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز مانع از تخریب سلول‌های مغز، که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسوناست، می‌شوند. به عبارتی آنتی اکسیدان‌های چای سبز با به تعویق انداختن قرار گرفتن سلول‌های مغز در فاز پیری و فرسودگی مانع از ابتلا به پارکینسون می‌شوند.

28. تسریع بهبود تبخال

تبخال مشکلی است که عاملی ویروسی دارد اما با چای سبز می‌توان بهبود آن را تسریع کرد. به این ترتیب که اگر محل مورد نظر را با چای سبز مرطوب کرده و صبر کنیم تا خشک شود و این عمل را سه بار در روز تکرار کنیم، روند بهبودی و رفع محل زخم تسریع می‌شود.

29. کاهش تنش و استرس

ترکیبی موسوم به «ال تیانین» موجود در چای سبز که نوعی اسید آمینه است، خاصیت آرام بخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد.

30. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل بیماری های مختلف به ویژه بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان، اسهال و استفراغ در فصل تابستان و حساسیت های فصل پاییز، مقاوم می کند. در چین باستان برای افرادی که دائماً بیمار بودند، چای سبز تجویز می کردند.

میزان مصرف روزانه چای سبز

باید توجه داشته باشید نوشیدن 3 تا 4 لیوان چای سبز در طول روز می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. این تصور که نوشیدن چای سبز در دفعات زیاد می تواند میزان کالری سوزی در بدن را افزایش دهد، ایده اشتباهی است، زیرا با نوشیدن بیش از حد چای سبز در طول روز، بدن علاوه بر آنکه با مشکل تحریک پذیری پایانه های عصبی روبه رو می شود، با اختلال دفع آب و الکترولیت های بدن مواجه می شود. به این ترتیب همانطور که باید در نوشیدن چای معمولی پرهیزهای لازم را رعایت کنید توصیه شده که در نوشیدن چای سبز نیز افراط نکنید.

زمان مناسب نوشیدن چای سبز

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، 2 ساعت پس از صرف غذا در وعده های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می شود.

عوارض چای سبز و موارد منع مصرف آن

• اعتقاد بر آنست که قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز یا ترکیبات پلی فنول آن استفاده نمود. شواهد موجود حاکی از آنست که مقادیر بیش از ۳۰۰ میلی لیتر در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب کم خونی می‌شود. شواهدی مبنی بر منع مصرف در حاملگی وجود ندارد با اینحال باید با پزشک مشورت نمود. مصرف چای سبز در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

• افزایش اثر متی سیلین و بنزیل پنی سیلین، تشدید اثر آسپیرین و سایر داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین به دلیل ویتامین K موجود در چای سبز که می تواند بر ضد اثرات وارفارین عمل نماید برخی از موارد تداخل دارویی چای سبز می باشد.

• به خاطر داشتن کافئین، جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصا آهن می‌کند. خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نا منظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.

• مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد. زیاده روی در مصرف این چای می‌تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود.

• مصرف روزانه پنج فنجان و یا بیشتر از چای سبز، زیاده روی محسوب شده و عوارض جانبی دارد. مصرف روزانه زنان باردار و شیرده نباید بیشتر از ۲ فنجان باشد.

• مصرف چای سبز در افراد کم خون می تواند باعث بدتر شدن کم خونی آنها شود. کافئین موجو در چای سبز می تواند باعث بدتر شدن اضطراب شود. کافئین می تواند باعث افزایش خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده شود.

• همان‌طور که می‌دانید ممکن است بیشتر مواد و غذاهایی که برای بدن بسیار مفید هستند در برخی از موارد بسیار ضرر هم داشته باشند. برخی مواقع دیده شده است که خوردن چای سبز باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم گوارشی می‌شود. در این موارد بیماران دچار دل دردهای شدید و گاهی نیز دچار یبوست و یا اسهال می‌شوند. همچنین چای سبز باعث می‌شود تا دستگاه گوارش نتواند به میزان لازم آهن جذب کند و این خود باعث بروز بیماری‌ ها متعددی می‌شود.

• یکی از مسائلی که ممکن است با استفاده از چای سبز برایمان ایجاد شود آلرژی‌های متفاوت است. در برخی موارد نیز آلرژی‌های قدیمی را رشد می‌دهد. محققان می‌گویند ممکن است بعد از خوردن چای سبز دچار تنگی نفس و هم‌چنین گلو دردهای شدید و… شوید و پس از مشاهده این نشانه‌ها باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است در طول دراز مدت باعث بروز بیماری‌های متفاوت شود.

• دیگر مشکلی که پزشکان به آن اشاره می‌کنند، مسائل مربوط به دستگاه گوارش است. برخی مواقع دیده شده است که خوردن چای سبز باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم گوارشی می‌شود. در این موارد بیماران دچار دل دردهای شدید و گاهی نیز دچار یبوست و یا اسهال می‌شوند. همچنین چای سبز باعث می‌شود تا دستگاه گوارش نتواند به میزان لازم آهن جذب کند و این خود باعث بروز بیماری‌ها متعددی می‌شود.

• دیگر اثر بدی که چای سبز بر روی بدن ما می‌گذارد اثراتی مربوط به مشکلات روانی است. استفاده زیاد از چای سبز برای مثال پنج لیوان در طول روز می‌تواند باعث تغییراتی در رفتار شما شود. در مواردی مشاهده شده است که افراد دچار استرس‌های شدید و یا خشونت بسیار زیاد شده‌اند.

• چای سبز به میزان زیادی کافئین ندارد اما این امر نباید دلیلی باشد که شما از این چای به میزان زیاد استفاده کنید؛ چرا که باعث می‌شود میزان کافئین در بدن شما بسیار بالا رود و همین امر می‌ تواند باعث ایجاد حالت‌ های سرگیجه و بی‌ تعادلی شود. اگر این میزان بیش از ۱۴ گرم در هر کیلوگرم باشد می‌تواند شما را بکشد.

  • منبع
  • نمناک
  • زوم لایف
  • جامعه سلامت
  • دکتر سلام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید