امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286106
۴۳۷
۱
۱
نسخه چاپی

مجازات شرب خمر برای بار اول چیست؟ + روش تخفیف در مجازات

در قانون اسلام خوردن شراب و هرگونه ماده ای که مانند شراب مسکر باشد، حرام می باشد و مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود. مصرف مشروب مجازات کیفری سنگینی دارد که با اثبات هر بار مصرف مشروب مجازاتش بیشتر خواهد شد. در ادامه قصد داریم مطالبی در مورد مجازات شرب خمر برای بار اول در اختیارتان قرار دهیم. همراه ما باشید.

مجازات شرب خمر برای بار اول چیست؟ + روش تخفیف در مجازات

شرب خمر چیست؟

در قانون مجازات اسلامی خوردن هر چیزی که مستی آور باشد، شرب خمر محسوب می شود و مجازات بسیار سنگینی دارد. جامد یا مایع بودن مواد مسکر و کم و زیاد بودن آن تغییری در وقوع جرم مصرف مشروب به وجود نخواهد آورد و مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود. برای پیش بردن روند قانونی و تخفیف در مجازات تعیین شده می توانید از وکیل کیفری در کرج کمک بگیرید.

مجازات شرب خمر برای بار اول چیست؟

شراب خواری اگر با اقرار یا شهادت دو مرد اثبات شود، مجازاتش ۸۰ ضربه شلاق می باشد که برای بار اول و دوم سوم یکسان است اما مجازات اثبات شراب خواری برای بار چهارم، اعدام می باشد.گاهی اوقات برای شرب خمر همراه با شلاق مجازات های دیگری مانند حبس و جزای نقدی هم در نظر گرفته می شود.

اگر شرب خمر با مثبت بودن تست الکل اثبات شود مجازات شلاق برای آن در نظر گرفته نخواهد شد. تنها مرجع ای که می تواند شرب خمر را اثبات کند پزشکی قانونی است. تست الکلی که در کلانتری یا در زمان رانندگی توسط پلیس ثبت شود، اعتباری برای اثبات جرم شرب خمر ندارد. همچنین قانون مجازات اسلامی برای کسانی که مشروبات الکلی می سازند و آن را پخش با نگهداری می کنند، مجازاتی سخت در نظر گرفته است. این‌ مجازات شامل شلاق و حبس و جزای نقدی می باشد

جریمه نقدی شرب خمر چقدر است؟

زمانی که فرد به جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی دستگیر شود، مجازات آن ۶ ماه تا ۱ یکسال حبس و ۸۰ ضربه شلاق و جزای نقدی می باشد. اصولا پرداخت جزای نقدی ۵ برابر ارزش عرفی مشروبات الکلی است. مجازات جزای نقدی به نفع دولت است و با پرداخت دیه متفاوت می باشد.

برای پرداخت جزای نقدی و دریافت شماره حساب باید به اجرای احکام محل رسیدگی به جرم شرب خمر مراجعه کنید. روشی برای نپرداختن جزای نقدی وجود دارد که به آن بدل جزای نقدی می گویند. هنگامی که فرد به جزای نقدی محکوم می شود، می تواند به قاضی اجرای احکام درخواست بدهد که جزای نقدی را به حبس تبدیل کند. هر ۱۰۰ هزار تومان، یک روز حبس محسوب می شود.

جریمه نقدی شرب خمر چقدر است؟

نکات مهم در مورد مجازات مسکرات الکلی

هر نوع مواد مستی آور حکم شرب خمر دارند و یک مجازات برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد. در مورد شرب خمر نکات قانونی مهمی وجود دارد که باید بدانید! این نکات شامل:

  • جامد و مایع بودن مسکر تفاوتی در مجازات شرب خمر به وجود نمی آورد. از نظر اسلام مسکر مایع مانند شراب نجس است.
  • مصرف کم یا زیاد مسکر تاثیری در تعلق گرفتن مجازات شرعی ندارد.
  • هر نوع استفاده از مسکر حرام و جرم می باشد.
  • شخص با استفاده مسکر چه مست شود چه نشود، تفاوتی در مجازات آن وجود ندارد.
  • خالص یا مخلوط بودن مسکر تفاوتی در حکم ایجاد نمی کند. حتی اگر به مقداری با ماده دیگر که مست کننده نباشد، مخلوط شود.
  • حتی اگر از مسکرات استفاده نشود ولی شخص تظاهر به مصرف آن کند، حکم استفاده از آن را دارد.

اگر شرب خمر با تست الکل اثبات شود چه حکمی دارد؟

جرم شراب خواری باید توسط شهادت دو شاهد، اقرار خود متهم، دلایل و شواهد قانونی و علم قاضی ثابت شود که هر کدام از این مقررات شرایط خاصی دارند. گاهی اوقات ممکن است تست الکل و مثبت بودن آن احتمال خطا داشته باشد. به همین علت جز دلایل قانونی و قضایی به حساب نمی آید. تست الکل باید در پزشکی قانونی انجام شود تا اعتبار داشته باشد. اگر تست الکلی که توسط پزشکی قانونی گرفته می شود مثبت باشد، دادگاه مجازات تعزیری مانند: حبس، شلاق و جریمه نقدی برای فرد صادر می کند.

مجازات شرب خمر برای افراد زیر سن قانونی چیست؟

قانون مجازات اسلامی برای افرادی که از لحاظ شرعی بالغ هستند اما سنشان زیر 18 سال است، مجازاتی تعیین نکرده است. مصرف مشروبات الکلی توسط افراد زیر 18 سال مجازات شلاق ندارد. اصولا  اطفال زیر 18 سال به رشد و کمال عقلی نرسیده اند. به همین علت برای آن ها مجازات شلاق و اعدام اجرا نمی شود و برای آن ها مجازت تعزیری در نظر گرفته می شود. همچنین اطفال زیر 18 سال از هیچ گونه مسئولیت کیفری برخوردار نیستند به همین دلیل طبق قانون جدید مجازات اسلامی، مجازات تعزیری برای افراد زیر 18 سال با افراد بالای 18 سال کاملا متفاوت می باشد.

مجازات شرب خمر برای افراد زیر سن قانونی چیست؟

آیا می توان در مجازات شرب خمر تخفیف گرفت؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که آیا می توان در مجازات شرب خمر تخفیف گرفت یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در بعضی از شرایط مثلا اگر برای بار اول شراب خواری کرده اید، می توانید توبه کنید تا در مجازاتتان تخفیفی در نظر گرفته شود. البته باید گفت که هر توبه ای شامل تخفیف در مجازات شرب خمر نمی شود.

توبه اگر در جرایمی که دارای مجازات حدی مانند شرب خمر و قبل از اثبات مصرف آن صورت بگیرد، باعث تخفیف در مجازات می شود. در کل باید گفت که جرایم حدی جز جرایمی هستند که در اسلام برای آن ها مجازات در نظر گرفته شده است. برای این جرایم دو نوع مجازات در نظر گرفته شده است. مجازات حد و مجازات تعزیری تفاوت هایی با یکدیگر دارند که این تفاوت در نحوه اجرای آن قابل مشاهده می باشد.

برای مثال در مجازات حد اگر کسی که شلاق می زند، به قسمتی از بدن مرتکب جرم مانند چشم و... آسیب بزند، مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. اما در اجرای مجازات تعزیری اگر کسی که شلاق می زند، شلاق را به قسمت دیگری از بدن مرتکب جرم بزند و شخص آسیب ببیند، کسی که شلاق می زند در قبال او مسئول است و باید به شخص مرتکب دیه هم پرداخت کند.

سخن پایانی

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. ما در این مطلب سعی کردیم نکات مهم در مورد مجازات شرب خمر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم که مطلب ارائه شده برایتان کاربردی بوده باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید