امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277269
۵۸۱۷
۸
۰
نسخه چاپی

طلاق توافقی و همه نکات حقوقی مربوط به آن

طلاق در هر شکل خود اعم از طلاق توافقی و یا طلاق یک طرفه از طرف زن یا مرد، شرایط و بار حقوقی متفاوتی برای هر کدام از زوجین ایجاد می‌نماید. عدم اطلاع زوجین در مورد حقوق خود و نتایج حقوقی ناشی از طلاق، عوارض این پدیده شوم اجتماعی را دو چندان نموده است. در حالی که با مراجعه به یک وکیل طلاق توافقی متخصص و اطلاع از جنبه های حقوقی طلاق می‌توان آسیب ها را تا حد زیادی کاهش داد

طلاق توافقی و همه نکات حقوقی مربوط به آن

یکی از مسائلی که امروزه جزو اساسی‌ترین موضوعات حوزه خانواده قلمداد می‌شود، بحث طلاق و نحوه جدایی زوجین از یکدیگر است.

طلاق در هر شکل خود اعم از طلاق توافقی و یا طلاق یک طرفه از طرف زن یا مرد، شرایط و بار حقوقی متفاوتی برای هر کدام از زوجین ایجاد می‌نماید. عدم اطلاع زوجین در مورد حقوق خود و نتایج حقوقی ناشی از طلاق، عوارض این پدیده شوم اجتماعی را دو چندان نموده است. در حالی که با مراجعه به یک وکیل طلاق توافقی متخصص و اطلاع از جنبه های حقوقی طلاق می‌توان آسیب ها را تا حد زیادی کاهش داد.

در این مقاله، در مورد طلاق توافقی، شرایط و مراحل و نیز هزینه طلاق توافقی توضیحات کاملی ارائه شده است.

شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین در مورد طلاق و نیز تمامی مسائل حقوقی ناشی از زوجیت از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله، حضانت فرزندان، جهیزیه و هدایا توافق کامل دارند.

زوجین می بایست تمامی توافقات خود را به صورت مکتوب و با امضای طرفین به دادگاه تقدیم کنند تا رای طلاق توافقی بر همان مبنا صادر گردد.

اما طلاق توافقی نیز به این سادگی نیست و از زمانی که زوجین تصمیم به جدایی می گیرند تا زمانی که صیغه طلاق جای می گردد، مراحل مختلفی باید طی شود.

روش های مختلف طلاق توافقی

به طور کلی دو روش برای انجام طلاق توافقی وجود دارد:

• طلاق توافقی با حضور هر دو زوجین یا وکلای آنها که هر دو طرف در تمامی مراحل حضور دارند.

• طلاق توافقی با وکالت در طلاق که معمولا زوج به زوجه وکالت می‌دهد که با انتخاب یک وکیل طلاق توافقی از جانب او فرایند طلاق را انجام دهد.

روش اول، عملا مناسب زوجینی است که در مورد طلاق به توافق کامل رسیده اند و قصد بر هم زدن توافق را ندارند و از طرفی کار را به وکیل طلاق توافقی سپرده و بنابراین نیازی به وکالت بلاعزل طلاق در در دفترخانه اسناد رسمی نیست.

اما روش دوم برای زوجینی است که ممکن است به هر دلیلی از بر هم خوردن توافق و بروز مشکلات مختلف نگران باشند. در این حالت چنانچه یکی از زوجین به دیگری وکالت دهد دیگر عملا نمی‌تواند هز پروسه طلاق جلوگیری نماید و حکم طلاق در هر صورت صادر خواهد شد.

مراحل طلاق توافقی

برای انجام طلاق تا زمانی که نهایتا صیغه طلاق اجرا شود مجموعه ای از فرایندها می بایست طی گردد. مراحل طلاق توافقی عبارتند از:

• در مرحله اول، زوجین می بایست از طریق ثبت نام در سامانه تصمیم، نوبت مشاوره طلاق دریافت کنند. سپس با حضور در جلسات مشاوره بهزیستی روانشناس مربوطه تلاش به بهبود رابطه زوجین می نماید. چنانچه این بهبود حاصل نگردد، روانشناس و مرکز غربالگری مربوطه نامه عدم سازش با کد رهگیری را صادر می کند.

• پس از دریافت نامه مربوطه زوجین می توانند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند. مدارک لازم برای ثبت دادخواست عبارتند از: شناسنامه، عقدنامه، کارت ملی، نامه مشاوره بهزیستی، وکالت طلاق در صورت وجود. همچنین برای ثبت دادخواست و به طور کلی هر اقدام قضایی داشتن سامانه ثنا الزامی است.

• پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، براساس محل سکونت زوجین پرونده به مرجع قضایی صالح ارجاع و تعیین شعبه می گردد.

• در جلسه رسیدگی دادگاه از هر کدام از زوجین درخواست می کند که یگ داور را به دادگاه معرفی کنند و در صورت عدم معرفی دادگاه خود داور را انتخاب خواهد نمود. در جلسه داوری تمامی توافقات طرفین بررسی و در صورت نبود منع قانونی در رای داوری ذکر می گردند.

• نهایتا دادگاه با توجه به رای داور، گواهی عدم امکان سازش یا همان طلاق توافقی را صادر می کند. رای صادر شده ظرف ۲۰ روز قابل تجدیدنظر خواهی و پس از آن ظرف ۲۰ روز قابل فرجام خواهی خواهد بود.

• پس از قطعیت حکم، زوجین با مراجعه به شعبه صادر کننده می توانند نامه قطعیت حکم و نیز معرفی به دفترخانه را دریافت کنند. رای صادر شده از زمان قطعیت، نهایتا ۳ ماه اعتبار دارد و پس از آن زوجین می بایست تمامی مراحل را از ابتدا طی کنند.

مدت زمان طلاق توافقی

باید گفت که در مورد هیچ پرونده‌ای نمی‌توان به طور قطعی، زمان را پیش‌بینی نمود. اما به طور تخمینی می‌توان گفت که مدت طلاق توافقی از ابتدای فرایند مشاوره تا صدور رای قطعی بدون استفاده از وکیل در کوتاه‌ترین زمان حدود 4 ماه به طول خواهد انجامید. البته راه‌هایی برای کاهش این زمان به حدود یک ماه وجود دارد که هنگام مشاوره با وکیل طلاق توافقی می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید.

هزینه طلاق توافقی

هنگامی که برای طلاق توافقی اقدام می‌کنید می‌بایست هزینه‌های مختلفی را بپردازید. هزینه طلاق توافقی شامل موارد زیر است:

• هزینه مشاوره روانشناسی و صدور نامه مشاوره بهزیستی

• هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی

• هزینه داوری و آزمایشگاه

• هزینه وکیل طلاق توافقی

به طور کلی، هزینه طلاق توافقی غیر از حق الوکاله وکیل در حدود یک میلیون تومان است. در مورد هزینه وکیل نیز باید گفت، هر وکیلی براساس سابقه و تخصص خود، مبلغ متفاوتی دریافت می‌نماید. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد، حتما از چند وکیل در مورد حق الوکاله استعلام بگیرید.

مزایای استفاده از وکیل طلاق توافقی

همانطور که گفته شد، مراحل طلاق توافقی بسیار طولانی و گاه از حوصله زوجین خارج است. به همین جهت، بسیاری از زوجین تمایل دارند که برای پرونده خود، وکیل طلاق توافقی بگیرند. بنابراین بدون دغدغه می‌توانید منتظر صدور حکم طلاق باشید. مزایای استفاده از وکیل طلاق توافقی عبارتند از:

• عدم نیاز به حضور زوجین در مراحل دادرسی

• کاهش اضطراب و استرس ناشی از طلاق

• کاهش درگیری میان زوجین و رسیدن به یک توافق منصفانه

• کاهش چشمگیر زمان پرونده

طلاق بدون مشاوره

مشاوره قبل از طلاق، به یکی از دغدغه‌های اصلی زوجین خواهان جدایی تبدیل شده است. برخی از زوجین با توجه به تصمیم قطعی و نهایی خود مبنی بر جدایی، روند مشاوره را کاری بیهوده و زمان بر می‌دانند. به همین دلیل به دنبال فرایند طلاق بدون مشاوره هستند.

صرف نظر از کارایی این مشاوره‌ها باید گفت که مشاوره قبل از طلاق برای زوجینی مناسب است که بیشتر به دلیل تنش‌های مقطعی به دنبال طلاق توافقی هستند و به احتمال بسیار زیاد، پس از طلاق پشیمان خواهند شد. شاید بهترین کمک یک وکیل در این شرایط آن باشد که زوجین را به سمت مشاوره بهزیستی ترغیب کند.

اما در برخی موارد، به خصوص زوجینی که به طور کامل به طلاق عاطفی رسیده‌اند و یا ادامه زندگی موجب بروز اتفاق ناخوشایند و ناگوار می‌شود، شاید طلاق بدون مشاوره بهترین گزینه برای پایان دادن به رنج و اندوه زوجین یا حداقل یکی از آن‌ها باشد.

طلاق توافقی در گروه وکلای آپادانا

گروه وکلای آپادانا با بیش از 5 سال سابقه درخشان در حوزه دعاوی خانواده نیز بهره‌گیری از بهترین وکلای شهر تهران در این موضوع، طلاق توافقی را بدون نیاز به حضور زوجین در تمامی مراحل دادرسی و در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام می‌رساند. با استفاده از بهترین وکیل طلاق توافقی تهران، می‌توانید از آسیب‌ها و مشکلات قبل و پس از طلاق جلوگیری نموده و خود را برای شرایط و زندگی جدید آماده نمایید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید