امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277560
۵۹۷۱
۵
۰
نسخه چاپی

درخواست آنلاین تنظیم دادخواست و لایحه

درخواست آنلاین تنظیم دادخواست و لایحه

درخواست آنلاین تنظیم دادخواست و لایحه

احتمالا، تاکنون برای شما پیش آمده که به یک مشکل حقوقی برخورده باشید و برای پیگیری قضایی پرونده خود نیازمند تنظیم دادخواست، شکواییه، اظهارنامه و ... باشید. ثبت دادخواست اولین مرحله در بررسی یک پرونده حقوقی است. از همین رو نوشتن دادخواست یکی از مهمترین بخش‌های هر پرونده حقوقی است. چرا که هر اشتباهی ممکن است موجب تضییع حق شما، طولانی شدن روند دادرسی و نیز وارد شدن خسارات جبران ناپذیر گردد. بنابراین، باید در تنظیم دادخواست حتما از یک کارشناس حقوقی با تجربه و یا وکیل متخصص در این زمینه مشاوره حقوقی دریافت کنید.

مفهوم حقوقی دادخواست

دادخواست در معنای حقوقی، به معنای یک درخواست مکتوب برای دادخواهی و یا گرفتن حق و یا اثبات موضوعی مبتنی بر قانون است. فردی که یک دادخواست حقوقی ثبت می‌کند، در واقع به دنبال گرفتن حق خود از فرد یا گروهی از افراد به شیوه قانونی است. بنابراین، رکن اساسی تنظیم دادخواست آن است که درخواست ارائه شده کاملا منطقی و دارای منشا قانونی باشد. در غیر این صورت، به احتمال زیاد دعوی حقوقی رد شده و یا نهایتا خروجی مورد انتظار را نخواهد داشت.

ارکان اصلی یک دادخواست حقوقی عبارتند از:

  • خواهان: فردی است که دادخواست را ثبت می‌کند. در واقع، شخصی که ادعایی حقوقی دارد و می‌خواهد حقی را از فرد یا گروه از افراد بگیرد. خواهان می‌توان شخص حقیقی، حقوقی و یا نهاد عمومی باشد.
  • خوانده: فرد یا گروه از افراد هستند که باید در برابر ادعای خواهان از خود دفاع کنند.
  • وکیل: چنانچه خواهان از وکیل در پرونده خود استفاده نماید، نام وی در این بخش درج می‌گردد.
  • موضوع خواسته: عناوین ادعایی خواهان به صورت خلاصه در این بخش قید می‌شود. به طور مثال در یک دادخواست وصول چک، موضوع خواسته عبارتند از مطالبه وجه چک، خسارت تاخیر تادیه و خسارات قانونی (هزینه دادرسی و ...) می‌باشد.
  • دلایل و منضمات: خواهان می‌بایست ادعای خود را بر مبنای ادله مشخص بیان کند که در این قسمت، نام ادله و مدارک قید می‌شود.
  • شرح دادخواست: قسمت اصلی هر دادخواست، شرح آن است. در این بخش، فرد باید توضیح مشخصی از ادعای خود به همراه مستندات بیان کند و درخواست خود را به صورت واضح و براساس مواد قانونی ارائه نماید.

مفهوم حقوقی لایحه

لایحه، در لغت به معنای مکتوب و در اصطلاح حقوقی به معنای یک نامه حقوقی است که یک فرد برای توضیح ادعا و ادله خود به مرجع قضایی ارائه می‌کند. به عبارت بهتر هر یک از اصحاب دعوی برای شرح ماوقع پرونده و یا در دفاع از حقانیت خود و یا نفی اظهارات طرف مقابل از تنظیم لایحه استفاده می‌کنند.

بنابراین، یک لایحه دفاعیه، اساس و شالوده دفاعیات یک فرد را در دادگاه تشکیل می‌دهد. اهمیت این امر به قدری است که چنانچه در تنظیم لایحه اشتباهی رخ دهد و یا مواردی خلاف مصلحت فرد ذکر شود، می‌تواند نتیجه یک پرونده و حتی سرنوشت یک فرد را تغییر دهد.

پس از ثبت دادخواست و ارجاع پرونده به مرجع قضایی، ممکن است هر کدام از طرفین دعوی بارها و بارها، با تنظیم لایحه مواردی را به اطلاع قاضی برسانند. هر لایحه دفاعیه دارای بخش‌های مختلفی است که عبارتند از:

  • بخش ابتدایی هر لایحه، مقدمه نام دارد که در آن باید دلیل اصلی تنظیم لایحه در آن ذکر شود. به طور مثال لایحه اعتراض تجدید نظر به پرونده شماره ...... و یا لایحه درخواست استماع شهادت شهود و ....
  • بخش دوم، بدنه اصلی لایحه است که در آن شرح ماوقع بر مبنای موضوع اصلی لایحه به همراه مستندات و مواد قانونی ذکر می‌گردد. چنانچه لایحه در جهت اعتراض به موارد ادعایی طرف مقابل باشد، باید با ذکر دقیق ادعا، پاسخ شفاف به آن داده شود.
  • بخش سوم، نتیجه گیری و درخواست فرد از مرجع قضایی براساس متن لایحه است.

نحوه تنظیم دادخواست و لایحه

یک دادخواست حقوقی و یا لایحه دفاعیه برای آن که بتواند ضامن حق خواهان باشد، باید اصولی در آن رعایت گردد. بسیاری از دادخواست‌ ها و لوایح به دلیل عدم رعایت همین اصول در همان مرحله اول دادرسی رد می‌شوند. نحوه تنظیم دادخواست حقوقی و یا تنظیم لایحه خوب

عبارتند از:

  • تنظیم دادخواست باید به گونه‌ای انجام شود که در آن به مواد قانونی استناد گردد. در واقع ادعای خواهان، باید براساس قانون باشد.
  • در یک دادخواست و یا لایحه نیز موضوع خواسته باید کلا روشن و شفاف باشد.
  • مختصر و مفید بودن، یکی از اصول اساسی در تنظیم دادخواست است. از ارائه مطالب پراکنده و غیرمرتبط باید شدیدا اجتناب شود.
  • اطلاعات خوانده پرونده در تنظیم دادخواست باید به طور دقیق وارد شود. در غیر این صورت، زمان دادرسی پرونده بسیار طولانی خواهد شد.
  • در تنظیم دادخواست و نیز تنظیم لایحه، حتما از لحن کاملا محترمانه و رسمی استفاده کنید.

برای تنظیم دادخواست و یا لایحه به چه کسی مراجعه کنیم؟

حرفه حقوق و وکالت نیز مانند هر شغل دیگری، کاملا تخصصی است. بنابراین در تمامی عرصه‌های حقوقی از قبیل مشاوره، وکالت، تنظیم اوراق قضایی، مصالحه، داوری، کارشناسی و ... باید حتما از یک فرد متخصص در آن حوزه کمک گرفته شود.

تنظیم دادخواست و نیز تنظیم لایحه از این امر مستثنی نیست. نگارش یک دادخواست باید طبق اصول از قبل تعیین شده انجام پذیرد. آگاهی از این اصول و قواعد به خصوص به دلیل گستردگی موضوعات، برای عامه مردم که تحصیلات حقوقی ندارند، کاری بسیار سخت و دشوار است. به همین جهت، برای انجام این امر بهتر است از وکیل متخصص یا کارشناس حقوقی با تجربه در امر تنظیم دادخواست بهره بگیرید. مزایای بهره‌گیری از وکیل یا کارشناس حقوقی در تنظیم دادخواست عبارتند از:

  • کاهش سردرگمی و دغدغه ناشی از پرونده
  • کوتاه‌تر شدن مسیر دادرسی
  • جلوگیری از اشتباهات فاحش در تنظیم دادخواست و نیز جلوگیری از ثبت دادخواست غیر مرتبط
  • کاهش هزینه و خسارت‌ها
  • افزایش احتمال پیروزی در پرونده

دادخواست آنلاین

گسترش اینترنت و نفوذ فضای مجازی در زندگی روزمره همه مردم باعث شده است که بسیاری از کسب و کارها، خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه نمایند. خدمات حقوقی نیز از این امر مستثنی نیست. بسیاری از وکلا، موسسات حقوقی و کارشناسان با تبلیغات وسیع در اینترنت، به دنبال جذب موکل هستند و به همین منظور بسیاری از خدمات خود از قبیل مشاوره حقوقی و تنظیم دادخواست آنلاین را در فضای مجازی از طریق اینستاگرام، واتساپ و تلگرام ارائه می‌کنند.

باید توجه داشت که تنظیم دادخواست آنلاین برای بسیاری از پرونده‌ها روشی بسیار مفید است. چرا که از صرف هزینه و وقت بیهوده جلوگیری می‌کند. به خصوص در مورد پرونده‌های خانواده که پیچیدگی زیادی وجود ندارد و متن دادخواست به راحتی با توضیحات تلفنی و یا آنلاین موکل قابل تنظیم است. مزایای تنظیم دادخواست آنلاین عبارتند از:

  • صرفه جویی محسوس در زمان و هزینه
  • قدرت انتخاب بسیار بالا و مشاوره با افراد مختلف
  • دریافت فایل مربوط به دادخواست برای ارائه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

خدمات گروه وکلای آپادانا در تنظیم دادخواست و لایحه

گروه وکلای آپادانا با بیش از 5 سال سابقه و ارائه خدمات مختلف حقوقی، افتخار دارد با تیمی با تجربه در زمینه تنظیم دادخواست، لایحه، شکواییه و اظهارنامه به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهد. تنظیم اوراق قضایی در گروه وکلای آپادانا هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین انجام می‌شود.

موکلین عزیز می‌توانند از طریق سایت گروه وکلای آپادانا و بخش درخواست آنلاین، اطلاعات اولیه را ثبت نمایند تا کارشناسان دفتر با آنان تماس بگیرند. همچنین افرادی که تمایل دارند، از خدمات دفتر به صورت حضوری استفاده نمایند، می‌توانند به نشانی درج شده در سایت مراجعه نمایند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید