امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280324
۴۹۸۸
۴
۰
نسخه چاپی

وکیل دیوان عدالت اداری مجرب چه خصوصیاتی دارد؟

وکیل دیوان عدالت اداری مجرب چه خصوصیاتی دارد؟

همه ما در طول زندگی روزمره خود ممکن است با مشکلات مختلف حقوقی مواجه شویم؛ در برخی موارد برای حل مسائل حقوقی خود و دریافت حقوق پایمال‌ شده خودمان دست به‌کار می‌شویم و بدون مراجعه به دادگاه قضیه را حل می‌کنیم. اما در برخی موارد کار از دست ما خارج شده و نیاز به مراجعه به دادگاه است. یکی از بهترین راه های حل مشکل مراجعه به دفتر وکیل دیوان عدالت است.به عنوان مثال زمانی که شکایتی علیه مأمورین واحدهای دولتی داریم، نمی‌توانیم به تنهایی در برابر یک سازمان یا نهاد دولتی بزرگ قد علم کنیم و بدون داشتن سواد حقوقی کافی در این زمینه اقدام به احقاق حقوق پایمال شده خود نمائيم. در چنین شرایطی بهترین راه‌حل مراجعه به یک وکیل دیوان عدالت اداری است که در زمینه مذکور از دانش و تجربه کافی برخوردار می‌باشد. اما بهترین وکیل دیوان عدالت را چطور می‌توان پیدا کرد و حق‌الوکاله دریافتی او چقدر است؟ برای پاسخ به سوالات مذکور پیشنهاد می‌شود تا انتهای این راهنما ما را همراهی کنید.

معرفی دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری بر مبنای اصل ۱۷۳ و ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۳ تاکنون تحت عنوان یک نهاد اختصاصی زیر نظر رئیس قوه قضائیه شناخته می‌شود. هدف اصلی از تشکیل دیوان مذکور برقراری عدالت، رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم علیه مأموران واحدها و آئین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آن‌ها می‌باشد.

ساختار و تشکیلات دیوان عدالت اداری

مطابق قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲، ساختار و تشکیلات دیوان مذکور به عنوان مرجعی که مرکز اصلی آن در تهران مستقر است به شرح زیر می‌باشد:

  • شعب بدوی
  • بخش تجدید نظر
  • هیأت عمومی
  • هیأت‌های اختصاصی

لازم به ذکر است که به منظور دسترسی آسان‌تر مردم به خدمات دیوان عدالت اداری، دفاتری تحت نظر دیوان مذکور در مراکز استان‌های کشور تأسیس شده که وظیفه آن‌ها ثبت درخواست‌ها و دادخواست‌های معترضین و شاکیان می‌باشد.

وظایف دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری به عنوان یکی از عالی‌ترین مراجع قضائی رسیدگی به تخلفات سازمان‌های دولتی، به طور کل موظف است به شکایات مربوط به واحدها و مأموران دولتی، شکایات و اعتراضات وارده علیه تصمیمات و آراء قطعی هیئت‌ها و کمیسیون‌های اداری و همچنین شکایات استخدامی کارکنان دولت و برخی نهادها و سازمان‌های عمومی و اجرایی کشور رسیدگی نماید. اما روند رسیدگی به پرونده‌های مربوط به دیوان مذکور کمی با محاکم دیگر متفاوت بوده و پیچیده‌تر است. به این دلیل برای جلوگیری از اتلاف وقت و ضایع شدن حقوق بهتر است از کمک بهترین وکیل دیوان عدالت اداری بهره‌مند شد.  

آشنایی با وکیل دیوان عدالت اداری و وظایف او

معرفی وکیل دیوان عدالت اداری

وکیل دیوان وکیلی است که در حوزه قوانین و مقررات و پرونده‌های مطروحه در این دیوان از تبحر و تسلط کافی برخوردار می‌باشد. هنگامی که مردم با مشکلات حقوقی مواجه می‌شوند، سوالاتی در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد که تنها یک فرد متخصص در زمینه حقوقی می‌تواند جوابگوی آن‌ها باشد. اگر سوال مربوطه در زمینه دیوان عدالت اداری باشد، به تبع بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در مقام یک مشاور می‌تواند موضوع را برای آن‌ها تشریح نماید. وکلای دیوان عدالت اداری با برگزاری جلسات مشاوره به تمامی سوالات مراجعین خود به زبان ساده پاسخ داده و مسیر پیگیری پرونده را روشن می‎سازند.

وکیل شهرداری یا دیوان عدالت اداری موظف است به شکایات مربوط به ادارات و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی رسیدگی نماید. به عبارت دیگر، چنانچه سازمان خاصی با یک ارگان دولتی به مشکل برخورد کند، رسیدگی به مقوله مذکور بر عهده دیوان عدالت اداری است. البته دیوان عدالت اداری پاسخگوی نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی است؛ بنابراین چنانچه مردم با یک ارگان دولتی به مشکل بخورند، می‌بایست به منظور حل مشکل به سراغ بهترین وکیل دیوان عدالت اداری بروند. بنا بر توضیحات مذکور می‌توان گفت وکیل دیوان عدالت زمانی به دادگاه مراجعه می‌کند که از یک نهاد یا ارگان دولتی شکایت شده باشد.

وظایف وکیل دیوان عدالت اداری

اولین وظیفه وکلای دیوان عدالت اداری همانند سایر وکلا دفاع از حقوق موکل خود می‌باشد، اما وظایف وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ به اینجا ختم نمی‌شود. در ادامه با سایر وظایف وکلای دیوان عدالت اداری آشنا خواهیم شد:

  • وکیلی که در زمینه دیوان عدالت مشغول به فعالیت می‌باشد در ابتدا با در نظر گرفتن چهارچوب اختیارات یک وکیل باید از موکل خود به بهترین شکل ممکن دفاع به عمل آورد. از بهترین وکیل دیوان عدالت انتظار می‌رود که پرونده‌های شکایات و اعتراضات مردم از نهادهای اداری و اجرایی را پیگیری کرده و مورد بررسی قرار دهد.
  • علاوه بر موارد مذکور، وکیل دیوان عدالت موظف است درخواست ابطال مصوبه‌های هیات عمومی دیوان را نیز به ثبت رساند. البته چنین وکیلی وظیفه به ثبت رساندن درخواست‌های دستور موقت و رسیدگی به شکایات و اعمال ماده ۷۹ را نیز بر عهده دارد. ثبت دادخواست اعاده دادرسی و مشاوره حقوقی نیز از دیگر وظایف بهترین وکیل دیوان عدالت اداری به‌شمار می‎‌رود.

نکته: لازم به ذکر است که روند دادرسی در محاکم جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در دیوان عدالت اداری بسیار طولانی است و سرعت بسیار پایینی دارد؛ بنابراین هر اقدام اشتباهی می‌تواند سبب طولانی‌تر شدن جریان رسیدگی به پرونده شما شود. اکثر افراد آگاهی کافی در مورد قوانین و مقررات دیوان عدالت اداری و همچنین روند پیگیری پرونده‌ها در مرجع قضائی مذکور را ندارند؛ از این رو توصیه می‌شود از انجام اقدامات خودسرانه خودداری کرده و از کمک یک وکیل مجرب بهره‌مند شوید. استفاده از تجربیات وکلای دیوان و کمک گرفتن از آن‌ها سبب افزایش درصد احتمال موفقیت پرونده شما و همچنین جلوگیری از هدر رفتن زمان خواهد شد.

تفاوت حق الوکاله دیوان عدالت با سایر دادگاه‌ها

دادگاه دیوان عدالت اداری بر خلاف سایر محاکم به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. به طور کل هزینه‌ وکیلی که بر روی پرونده‌های مرتبط با دیوان کار می‌کند،همچنین شما برای مشاوره تلفنی دیوان عدالت با بهترین وکلای دیوان میتوانید با ما در ارتباط باشید. با توجه به نوع شکایت و مسیر حل پرونده متفاوت است. با وجود این که تعرفه‌هایی در این زمینه تعریف شده است، در برخی موارد حق‌الوکاله وکیل بین ارباب رجوع و وکیل تعیین می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای آگاهی از هزینه وکیل دیوان عدالت اداری به یکی از وکلای دیوان مراجعه کرده و موضوع شکایت خود را مطرح نمائيد. وکیل دیوان پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه پرونده و هزینه‌ها خواهد بود.

اهمیت مراجعه به وکیل دیوان عدالت اداری

توجه داشته باشید که هیچ‌گونه اجباری مبنی بر مراجعه به وکیل دیوان عدالت وجود ندارد، بلکه کمک گرفتن از یک وکیل امری کاملاً اختیاری بوده و هیچ نوع الزامی در این مورد مطرح نیست. اما با در نظر گرفتن موضوعاتی هم‌چون طولانی بودن روند دادرسی در دیوان عدالت اداری، پیچیده بودن مسیر پیگیری و ... درمی‌یابیم که حضور یک وکیل کاردان و مجرب می‌تواند تأثیر به‌سزایی داشته باشد. از این رو بهترین تصمیم مشورت با یک وکیل متخصص در حوزه مربوطه است. وکلای دیوان عدالت اداری در مورد مسائل و قوانین دیوان عدالت اداری آگاهی کافی داشته و نزدیک‌ترین و ساده‌ترین راه‌کارها را به منظور پیشبرد سریع‌تر پرونده ارائه می‌کنند. حتی اگر توانایی گرفتن وکیل برای پرونده خود را ندارید، پیشنهاد می‌شود از مشاوره یک وکیل مجرب استفاده کنید.

گروه وکلای پایتخت؛ معتبرترین موسسه حقوقی ایران

موسسه حقوقی وکلای پایتخت یکی از معتبرترین مراجع دسترسی به بهترین وکیل دیوان عدالت اداری و وکیل دیوان عالی کشور محسوب می‌شود. گروه وکلای پایتخت با تکیه بر سابقه درخشان خود در این حوزه، بهترین موسسه حقوقی ایران محسوب می‌شود. با مراجعه به سایت مجموعه مذکور می‌توانید با وکلای کارکشته و حرفه‌ای ایران ارتباط برقرار کرده و از مشاوره‌های حقوقی موثر بهره‌مند شوید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید