امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277564
۶۰۱۷
۷
۰
نسخه چاپی

انتخاب بهترین وکیل خانواده برای یک پرونده حقوقی چگونه ممکن است؟

انتخاب یک وکیل خانواده خوب برای پیگیری پرونده مثل طلاق، مهریه، حضانت و ... همیشه یکی از دغدغه‌های بسیار مهم افرادی است که در دادگاه پرونده دارند. در این مقاله به ویژگی‌های یک وکیل خانواده خوب و راه‌های انتخاب وکیل خانواده اشاره شده است

انتخاب بهترین وکیل خانواده برای یک پرونده حقوقی چگونه ممکن است؟

انتخاب بهترین وکیل خانواده برای یک پرونده حقوقی چگونه ممکن است؟

اگر تاکنون به دادگاه‌های خانواده و یا شوراهای حل اختلاف مراجعه کرده باشید، حتما با جمعیت سرگردان، ناراحت، پر استرس و حتی در حال نزاع با یکدیگر مواجه شده‌اید. پرونده‌های خانواده شاید پرتعدادترین و پردردسرترین نوع پرونده‌ها در مراجع قضایی باشند. به همین جهت تعداد زیادی وکیل خانواده، در حال ارائه انواع خدمات از قبیل مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی و نیز قبول وکالت هستند.

انتخاب یک وکیل خانواده خوب برای پیگیری پرونده مثل طلاق، مهریه، حضانت و ... همیشه یکی از دغدغه‌های بسیار مهم افرادی است که در دادگاه پرونده دارند. در این مقاله به ویژگی‌های یک وکیل خانواده خوب و راه‌های انتخاب وکیل خانواده اشاره شده است.

ویژگی های وکیل خانواده خوب

وکیل خانواده فردی است که دارای پروانه پایه یک و یا پایه دو (کارآموزی) است و عمدتا در زمینه دعاوی خانواده مشغول به فعالیت است. البته باید توجه به این که وکیل کارآموز حق اسقاط تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی ندارد، بهتر است حتما از وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌های خانواده استفاده شود. اما به غیر از توضیحاتی که داده شد، یک وکیل خانواده باید یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد داشته باشد، تا بتوان با اطمینان پرونده خود را به وی سپرد. ویژگی های وکیل خانواده خوب عبارتند از:

• تجربه بالا: یک وکیل خانواده باید حتما در زمینه پرونده‌های خانواده مثل طلاق، مهریه، نفقه، حضانت و ...، پرونده‌های متعددی را قبول کرده باشد. همچنین رزومه قابل قبول و آمار پیروزی بالایی در پرونده‌ها داشته باشد تا بتوان به وی اعتماد کرد و پرونده خود را به وی بسپارید.

• صبوری و دلسوزی: یکی از مهمترین فاکتورهای یک وکیل خوب در زمینه دعاوی خانواده، دلسوزی و صبر است. پرونده‌های خانواده با احساسات و عواطف انسان‌ها درگیری عمیق دارد. به همین جهت وکیل خانواده خوب با درنظر گرفتن این مساله سعی می‌کند موجبات آرامش موکل خود را فراهم کند. گوش دادن به حرف موکلین و نگرانی آن‌ها کمک شایانی به روند پرونده خواهد نمود.

• پشتکار بالا: پرونده‌های خانواده معمولا، فرایند دادرسی طولانی دارند. به همین جهت نیاز است که وکیل دارای اراده و پشتکار زیادی باشد تا در این مسیر بدون خستگی و با انرژی مضاعف، آنچه را که لازم است انجام دهد.

• قدرت استدلال: یک وکیل خانواده خوب باید قدرت نفوذ کلامی بالایی داشته باشد، به طوری که مدیریت جلسه رسیدگی را در دست بگیرد و با اشاره درست به مواد قانونی و نیز تنظیم لوایح قوی و پرمغز حق موکل خود را در دادگاه به اثبات برساند.

• پاسخگویی و حق الوکاله مناسب: وکیل خانواده همانند هر وکیل دیگری می‌بایست به طور مداوم اطلاعات پرونده را به موکل خود اطلاع دهد. از طرفی یک وکیل خوب سعی می‌کند، شرایط اقتصادی موکل خود را درنظر بگیرد و روندی را در پیش بگیرد که هم مصلحت خود و هم نفع موکل را درنظر داشته باشد.

وکیل طلاق، پرکارترین وکیل خانواده

مهمترین پرونده در حوزه خانواده، طلاق است که به شکل‌های مختلفی از جمله طلاق توافقی، طلاق از طرف مرد و یا طلاق از طرف زن دیده می‌شود. به همین جهت وکیل طلاق، پرکارترین وکیل خانواده محسوب می‌شود. لزوم انتخاب یک وکیل طلاق مجرب در این گونه پرونده‌ها بر کسی پوشیده نیست. به خصوص در مورد طلاق از سمت زوجه که زن حق طلاق ندارد و باید عسر و حرج خود را اثبات کند، استفاده از وکیل نقش حیاتی دارد. وکیل طلاق با بررسی شرایط پرونده و نیز ارتباط این پرونده با پرونده‌های دیگر نظیر مهریه، نفقه، حضانت و ... تلاش می‌کند تا هم زمان رسیدگی به پرونده را کاهش دهد و هم مصلحت موکل خود را رعایت کند.

بسیاری از افراد در این گونه پرونده ها به دنبال وکیل طلاق خانم هستند، به این دلیل که معمولا وکلای خانم در این زمینه تجربه بیشتری دارند و از طرفی، معمولا این گونه پرونده‌ها را بهتر پیگیری می‌کنند. از طرفی حق الوکاله مناسب‌تری دارند. البته باید درنظر داشت که مهمترین عامل برای انتخاب یک وکیل طلاق خوب، میزان تجربه وی در این پرونده‌هاست. طبیعتا میزان تجربه در میزان حق الوکاله تاثیرگذار است. اما احتمال پیروزی در پرونده مطمئنا بالاتر است.

وکیل مهریه

در حال حاضر و با توجه به تغییراتی که در مورد روند به اجرا گذاشتن مهریه صورت گرفته، فرایند گرفتن مهریه برای خانم‌ها تبدیل به یک کابوس شده است. به خصوص در شهر تهران، که با این جمعیت و تعدد پرونده‌ها و نهایتا یک ساختمان اجرای ثبت کار بسیار سخت‌تر است. اینجاست که نقش وکیل مهریه در مطالبه حقوق زنان بیشتر به چشم می‌آید.

اجرا گذاشتن مهریه در مرحله اول از همان دفتر ازدواجی شروع می‌شود که در آنجا عقد صورت گرفته است. پس از دریافت نامه‌های اجراییه مهریه، وکیل مهریه باید با نوبت‌گیری اجرای ثبت، در اداره مربوطه تشکیل پرونده داده و فرایند استعلام و توقیف اموال را انجام دهد. تشریفات قانونی مربوط به استعلام و توقیف و نیز مراجعه به نهادهای مختلف مثل بانک‌ها، اداره راهور و ... موجب شده است که بسیاری از زنان تمایل داشته باشند، کار را به وکیل مهریه بسپارند.

باید توجه داشت که مهمترین شرط برای انتخاب وکیل مهریه خوب، پشتکار و سرعت عمل بالای وی می‌باشد. چرا کوچکترین اهمال یا سهل انگاری موجب انتقال اموال از سوی زوج و سخت‌تر شدن فرایند مطالبه مهریه خواهد بود.

راه های انتخاب وکیل خانواده

برای پیدا کردن یک وکیل خانواده خوب ابزارها و راه‌های متعددی وجود دارد که بسته به شرایط هر فرد، هر کدام از این روش‌ها می‌تواند راهگشا باشد. شاید یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه های انتخاب وکیل خانواده، جستجو در اینترنت باشد. بسیاری از وکلا، موسسات حقوقی و دفاتر وکالت، سایت‌ها و صفحات مجازی مختلفی را جهت ارائه مطالب حقوق و نیز خدمات خود راه اندازی کرده‌اند. بنابراین، چنانچه شما به یک وکیل خانواده یا وکیل طلاق و یا وکیل مهریه نیاز داشتید، در مرحله اول می‌تواند با یک جستجوی ساده نفرات مختلفی را بررسی و نهایتا یک نفر را به صورت قطعی انتخاب نماید.

دوستان و آشنایان می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای معرفی وکیل خانواده باشند. به خصوص افرادی که قبلا با آن وکیل پرونده داشته و شرایط، تجربه و روند کاری وی را می‌شناسند. معمولا عمده پرونده‌های وکلای خوب از طریق معرفی موکلین قبلی ارجاع می‌شوند.

راه‌های دیگری مثل مراجعه به دادگاه‌ها و مراجع قضایی و بررسی تبلیغات محلی مثل تراکت و ... وجود دارد که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا انتخاب یک وکیل باید در شرایط کاملا آرام و منطقی و به دور از استرس انجام پذیرد. افرادی که در جلوی درب دادگاه‌ها به دنبال وکیل هستند، معمولا تجربیات تلخی را گذرانده‌اند.

گروه وکلای آپادانا با 5 سال سابقه درخشان در زمینه دعاوی خانواده به خصوص طلاق توافقی، طلاق یکطرفه، مطالبه مهریه، حضانت و ... آماده ارائه انواع خدمات به موکلین عزیز می‌باشد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید