امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280248
۵۱۴۰
۴
۰
نسخه چاپی

مبلغ وکیل در دیوان عدالت اداری تهران چقدر است ؟

مبلغ وکیل در دیوان عدالت اداری تهران چقدر است ؟

دیوان عدالت اداری

ممکن است که هر فردی در طول زندگیشان حداقل یک بار به دستگاه قضایی مراجعه کرده باشد و یا حتی خود شماهم ییک روزی گذرتان به دادگاه حقوقی یا کیفیری افتاده باشد؛ اما برای اکثر افراد نام وکیل دیوان عدالت اداری ناآشناست و شاید برخی به درستی ندانند که برای طرح چه شکایت نامه هایی باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

دیوان عدالت تنها مرجع عمومی اداری می باشد که در اصل ۱۷۳ قانون اساسی پیش بینی شده و آخرین بار قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان در مرداد ۱۳۹۲ اصلاح و به روزرسانی گشت و پس از آن لازم الاجرا شد. دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضاییه تشکیل شده و در تهران مستقر هستند و دارای چندین شعبه بدوی، شعب تجدید نظر، هیات عمومی و هیات های تخصصی می باشد.

به طور کلی پنج مورد از دعاوی در دیوان عدالت اداری مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

۱- رسیدگی به شکایت از تمامی تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی

۲- رسیدگی به شکایت از آیین نامه ها و باقی نظامات و مقررات دولتی و شهرداری و موسسه ها عمومی غیردولتی به علت مغایرت با قانون یا شرع و …که موجب تضییع حقوق افراد می شود.

۳- رسیدگی به شکایت از تصمیمات قطعی و آرا مراجع اداری

۴- رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی دادگاه های اداری، هیات های بازرسی و کمیسیون هایی مثل کمیسیون مالیاتی، شورای کارگاه، هیات حل اختلاف کارفرماو کارگر، کمیسیون موضوع ماده (۱۰۰) قانون شهرداری ها، کمیسیون موضوع ماده (۵۶) قانون حفاظت و بهره ‌برداری از جنگل ها و منابع طبیعی و اصلاحات بعدی آن منحصرا از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آن ها

۵- رسیدگی به شکایت های استخدامی

دیوان عدالت به چه موضوعاتی رسیدگی نمی کند؟

۱- واحدهای دولتی علیه هم نمی توانند در دیوان شکایت نمایند؛ مثلا اداره برق شهر شما بر سر موضوعی با شهرداری اختلاف پیدا کرده است. این دعوا باید در دادگاه عمومی رسیدگی گردد و در دیوان عدالت رسیدگی نمی شود. پس فقط مردم می توانند از واحدهای دولتی شکایت نمایند.

۲- تصمیمات و آراء دادگاه ها و سایر مراجع قضائی دادگستری و نظامی و دادگاه های انتظامی قضات دادگستری و نیروهای مسلح قابل شکایت در دیوان عدالت نمی‌‌ باشد.

۳- دیوان فقط مسئول پرداخت خسارت را مشخص می کند و تعیین میزان خسارت با دادگاه عمومی می باشد. پس دیوان عدالت اداری مقدار خسارت پرونده را معیین نمی کند.

شیوه رسیدگی و روند پیگیری پرونده ها در دیوان عدالت اداری

دادرسی در دیوان با تقدیم دادخواست شروع می گردد. قبلا درباره دادخواست توضیح دادیم و گفتیم دعوای حقوقی در دادگاه ثبت دادخواست شروع می گردد. در دیوان عدالت اداری هم برگه تقاضای شما از زیر نظر قاضیان دیوان رد می شود.

به تازگی سامانه اخذ دادخواست الکترونیک را در سایتی به آدرس sajed.divan-adalat.ir فراهم نموده است و مردم از این به بعد می‌توانند دادخواست‌های خود را حتی در خانه هایشان از طریق اینترنت برای رسیدگی به دیوان ارسال نمایند. یادتان باشد که باید شماره ثنا داشته باشید و  ثبت نام ثنا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود. شما می توانید با کمک مجموعه وکلای دیوان تمامی این مراحل را سپری کنید.

کمیسیون ماده 100

برای اعتراض به رای کمسیون ماده 100 به چه نحوی می توانیم از خودمان دفاع کنیم؟ درخواست ابطال و تغییر رای از تخریب به پرداخت جریمه چگونه صورت می گیرد؟ اگر شما هم جزو کسانی می باشید که رای کمسیون ماده 100 و 99 برایتان داده شده است، باید بدانید که چگونه می توان این موضوع را بدون ضرر انجام داد.

ماده 100 قانون شهرداری ها حکم به تشکیل کمیسیونی است که جهت رسیدگی به تخلفات شکل میگیرد. نتیجه این کمیسیون با توجه به نوع تخلف افراد دو حالت کلی دارد:

1-اگر شخص خوش شانسی باشید که این قضیه با پرداخت جریمه نقدی ختم به خیر و تمام می شود.

2-در غیر این صورت شما باید منتظر حکم تخریب ساختمانتان باشید که این گزینه خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

اما کمیسیون ماده 100 شهرداری ها چیست؟

براساس قوانین شهرداری ها، هیچ ساختمانی حق ندارد در حریم شهری و محدوده شهر بدون مجوز وکیل شهرداری، یعنی همان پروانه ساخت، وجود داشته باشد. چون اگر شما بدون مجوز خانه ای بسازید، موظفید تا این ساختمان را کوبیده، مجوز بگیرید و از نو شروع به ساختن کنید. در این جا هر چقدر هم که صاحب خانه بگوید این منزل چهاردیواری اختیاری می باشد فایده ای ندارد و دستور بر تخریب ساختمان است. اما سوالی که در این بین پیش می آید چیست؟ اگر بنا به هر شرایطی ما این ساختمان را بدون مجوز ساختیم و این ملک وارد وکیل کمیسیون ماده 100 شد، دقیقا چکار باید انجام دهیم؟ آیا باید نا امید شویم و منتظر ماموران شهرداری برای تخریب خانمان باشیم؟ مثلما این گونه نیست و راهکارهایی است که وکیلان حرفه ای و متخصص پایه یک دادگستری از آن در جریان هستند. شما می توانید با کمک مجموعه وکلای دیوان مشکل خود را حل کنید.

اعتراض به رای

اگر کمیسیون ماده 100 به ملک شما تعلق گرفت، باید ابتدا با یک وکیل حرفه ای و مجرب مشورت کنید. در مواردی پیش می آید که وکیل در ابتدا این کار را انجام نمی دهد. این کار ممکن است به ضرر شما تمام شده و وقتتان هدر برود. زیرا شما تنها چند روز فرصت دارید تا نسبت به شکایت اقدام کنید.

اولین اقدام برای اعتراض چیست؟

شما باید در اولین فرصت با یک وکیل حرفه ای مشورت کنید. دیوان عدالت اداری در برخی موارد به صلاح دید خودش تشخیص می دهد که این ساختمان نیازی به تخریب ندارد. پس باید فورا اعتراض را وارد کنید تا در دیوان عدالت اداری توسط قاضی یکبار دیگر پروندتان بررسی شود.

با مجموعه وکلای دیوان شهرداری را به چالش بکشید!

-اگر در رسیدگی کمیسیون ماده 100، حق دفاع کردن مالک از خودش از اون سلب شده باشد.

  • یعنی ابلاغیه ای مبنی بر این حکم برای مالک ارسال نشده و او از این جریانات مجبور به قبول تخریب ساختمان شود.
  • اگر این ابلاغیه بدون رعایت کردن قوانین باشد، از موارد نقض رای در دیوان عدالت اداری می باشد.
  • رعایت نکردن زمان بندی های قانونی توسط شهرداری در کمیسیون ماده 100

-دیوان عدالت اداری به تشخیص و صلاح دید خودش ذکر کند که اصلا نیازی به حکم تخریب نبوده است.

تنها در این چند مورد حکم تخریب وجود دارد:

  • اگر ساختمان بر اساس اصول 3 گانه فنی شهرسازی و بهداشتی بنا شده نباشد.
  • کاربری کاملا متفاوت می باشد.
  • ساختمان بدون پروانه ساخت است.
  • برای ساختمانی که به صورت غیر استاندارد و بدون استحکام می باشد، نتوان تغییرات فنی مهندسی انجام داد.
  • تغییر کاربری بر خلاف پروانه ساخت موجود باشد.
  • مالک از پرداخت جریمه معیین شده توسط وکیل کمیسیون ماده 100 سرباز بزند.
  • ساخت و ساز در ملک یا زمین فرد دیگری باشد.

امیدتان را از دست ندهید!

همانطور که در بالا توضیح دادیم امکانش خیلی زیاد است که شما با کمک یک وکیل حرفه ای بتوانید رای را در دادگاه تغییر دهید. در اغلب موارد ساختمان تخریب نمی شود! مگر در موردهایی که خانه کاملا بر خلاف مقررات مهندسی باشد که خب صد البته سلامتی ساکنین را به خطر می اندازد که چه بهتر که در ابتدا تخریب شود. اما لازم نیست نگران شوید! تمامی مسائل را به مجموعه وکلای دیوان بسپارید تا به سرعت به آن رسیدگی شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید