امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280757
۸۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

6 روش سالم برای مقابله با حسادت

6 روش سالم برای مقابله با حسادت

حسادت لزوماً یک احساس ناسالم نیست، اما راه‌هایی برای مدیریت سازنده‌تر حسادت وجود دارد.

اگر در روابط عاشقانه تمایل به حسادت دارید، تنها نیستید. حسادت یک احساس بسیار طبیعی است که بسیاری از افراد در مقطعی آن را تجربه می کنند.

تمایلات حسادت می تواند در موقعیت های دیگر نیز ظاهر شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که زنان بیشتر از مردان در معرض حسادت نسبت به جذابیت فیزیکی کارفرمایان خود هستند.

از سوی دیگر، مردان بیشتر مستعد حسادت نسبت به تسلط فیزیکی کارفرمایان خود هستند. هم مردان و هم زنان وقتی کارفرمایانشان از نظر اجتماعی موفق تر به نظر می رسند حسادت را تجربه می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که حسادت ذاتا چیز بدی نیست. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که حسادت دوستی می تواند به محافظت و حفظ دوستی ها کمک کند.

چه در روابط عاشقانه، چه در دوستی ها یا موقعیت های دیگر تمایلات حسادت آمیز داشته باشید، در اینجا نکاتی در مورد اینکه چگونه حسادت خود را به شیوه ای سالم مدیریت کنید، آورده شده است.

1. ناامنی های خود را شناسایی کنید

دکتر دنا دی ناردو، روانشناس بالینی، یک درمانگر ازدواج و خانواده توصیه می کند: درباره اینکه ناامنی‌هایمان از کجا می‌آیند و برای زنده نگه داشتن آن‌ها چه کار می‌کنیم و به طور بالقوه شروع کنیم آن‌ها را به پایگاه‌های امن وجود تبدیل کنیم، با خودمان واقعی باشیم.

برای انجام این کار، می توانید یادداشت برداری کنید، مدیتیشن کنید یا با یک درمانگر صحبت کنید. یک متخصص سلامت روان می تواند به شما در شناسایی ریشه حسادت و چگونگی غلبه بر آن کمک کند.

2- آشکارا با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید

در مورد تجربه خود با شریک زندگی خود صحبت کنید. باز کردن احساسات حسادت خود می تواند به آنها این فرصت را بدهد که رفتارهای خود را تنظیم کنند تا به شما کمک کند در رابطه خود احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

3. در مورد آن با افراد دیگر صحبت کنید

برای درک اینکه تنها نیستید، دی ناردو توصیه می کند از دیگران بپرسید که حسادت برای آنها چگونه است و چگونه با آن کنار می آیند. او می‌گوید: این شرم ناشی از این احساس را خنثی می‌کند.

4. قضاوت را کنار بگذارید

حسادت شهرت بدی دارد، اما همیشه یک احساس منفی نیست. دی‌ناردو می‌گوید سعی کنید حسادت را به‌عنوان روشی «بد» یا «اشتباه» قضاوت نکنید زیرا هیچ‌کدام از این دو نیست.

او اضافه می کند که حسادت پیامی در مورد بخش های التیام نیافته خودمان می فرستد. رفتارهای دفاعی که برای محافظت از خود در برابر احساس حسادت نشان می‌دهیم معمولاً همان چیزی است که آن را احساس بد یا اشتباه می‌کند. اما خود احساس در واقع ابزار مفیدی برای شناخت بهتر خودمان است.

به خودتان اجازه دهید که یک انسان باشید، که اغلب به معنای احساس چیزهایی است که نمی‌خواهیم احساس کنیم و افکاری که نمی‌خواهیم داشته باشیم. در حالی که این یک تجربه جهانی است، زمینه و جزئیات برای هر یک از ما منحصر به فرد است. ریشه ها و داستان های حسادت خود را بشناسید. سعی کنید این کار را با کنجکاوی دلسوزانه به جای قضاوت انجام دهید.

5. تمرینات خود درمانی را امتحان کنید

به خصوص اگر حسادت شما ناشی از روابط سمی گذشته یا موقعیت های آسیب زا باشد، تمرینات مقابله ای ممکن است به شما در مدیریت احساسات منفی مرتبط با حسادت کمک کند.

هر زمان که شروع به حسادت کردید، ممکن است برخی از این تمرین‌ها برای شما مفید باشد:

  • تکنیک های آزادی عاطفی (EFT) یا ضربه زدن
  • تکرار جملات تاکیدی مثبت
  • مواجهه درمانی (به عنوان مثال، وارد شدن به محیط هایی که حسادت را برای ترویج حساسیت زدایی در مقابل تلاش برای کنترل یا اجتناب از موقعیت ها تحریک می کند)
  • تمرینات اعتمادسازی

یک درمانگر که در مسائل مربوط به رابطه تخصص دارد می تواند ابزارهای شخصی تری را نیز برای شما ارائه دهد تا از آنها استفاده کنید.

6. درباره حسادت بیشتر بدانید

حسادت تقریباً همیشه یک احساس ریشه دار تری در پشت خود دارد. دی ناردو می‌گوید: این می‌تواند جلوه‌ای از ترس باشد: اینکه ما کافی نیستیم، جذاب یا جالب نیستیم، انتخاب نمی‌شویم، افراد یا چیزهای دیگر برای کسی مهم‌تر از ما هستند.

او برخی دیگر از منابع بالقوه حسادت را فهرست می کند:

  • روابط مستمر یک شریک با شریک سابق خود
  • اعتماد نکنید که شریک زندگی شما به رابطه شما متعهد است
  • ای کاش آنچه را که شخص دیگری دارد داشتید (مثلاً شغل، دوستان، روابط)
  • الگوی احساسی آموخته شده از مشاهده یا بزرگ شدن در محیطی سرشار از حسادت
  • دلبستگی آگاهانه یا ناخودآگاه به رقابت
  • فرافکنی از اینکه واقعاً چگونه در مورد خود احساس یا فکر می کنیم
  • عدم امنیت در رابطه ای که با خودمان داریم
  • از دست دادن یک یا هر دو والدین (به دلیل طلاق، مرگ، یا ترک جسمی، روانی یا عاطفی)

در حالی که حسادت اغلب چیزی درونی است که باید روی آن کار کنیم، همیشه اینطور نیست. گاهی اوقات مردم می خواهند که ما به آنها یا کاری که آنها دارند یا انجام می دهند حسادت کنیم زیرا به آنها احساس کاذبی نسبت به زندگی خود می دهد. این چیزی است که دیگران ممکن است از آن آگاه باشند یا نه.

در هر صورت، یادگیری بیشتر در مورد خود می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از احساس حسادت خود داشته باشید و بر اساس نیازهای شخصی خود، چگونه می توانید با آنها کنار بیایید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید