امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280968
۶۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

متخصص تغذیه می گوید: تاثیرات عمده موز بر سلامتی شما

متخصص تغذیه می گوید: تاثیرات عمده موز بر سلامتی شما

در اینجا برخی از اصول اولیه موز وجود دارد که نشان می دهد چه چیزی در موز وجود دارد و چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارد.

موز سرشار از مواد مغذی است

در حالی که انواع توت ها و مرکبات اغلب به عنوان ستاره های تغذیه ای شناخته می شوند، نگاهی به یک موز متوسط (7 تا 8 اینچ) 110 کالری، 30 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر پرکننده را نشان می دهد.

موز منبع عالی ویتامین B6 با 25 درصد از مصرف توصیه شده روزانه شما است. آنها همچنین حدود 10 درصد از توصیه های روزانه شما را برای پتاسیم، ویتامین C و منگنز فراهم می کنند.

موز به طور طبیعی بدون چربی، کلسترول و سدیم است و آن را به یک مکمل هوشمند برای هر رژیم غذایی همراه با سایر غذاهای سالم تبدیل می کند.

طبق تحقیقات منتشر شده در Food Quality and Safety، موز همچنین حاوی بسیاری از ترکیبات فعال زیستی است، از جمله کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها، که فواید بی شماری از کمک به حفظ بینایی تا کاهش خطر بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان دارند.

موز رژیمی مناسب است

یک موز متوسط 110 کالری و 30 گرم کربوهیدرات و 3 گرم فیبر دارد. فیبر موجود در موز به کاهش سرعت هضم و کنترل گرسنگی و هوس کمک می کند. موز علاوه بر فیبر پرکننده، حاوی نشاسته مقاوم است، نوعی کربوهیدرات که فوایدی برای سلامت گوارش دارد و به سیری طولانی‌تر شما کمک می‌کند. (هرچه موز سبزتر باشد، نشاسته مقاوم‌تری در آن وجود دارد.) مطالعات متعددی گزارش داده‌اند که نشاسته مقاوم به بهبود گلوکز خون کمک می‌کند، هورمون‌هایی را بالا می برند که سیری را افزایش می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، طبق مطالعه‌ای که در بنیاد تحقیقات و درمان بویایی و طعم در شیکاگو انجام شد، بوییدن برخی غذاها در هنگام گرسنگی می‌تواند مغز شما را فریب دهد تا فکر کند غذا خورده‌اید و سیر شده‌اید. یکی از این غذاها موز است. اگر این کافی نیست که شما را متقاعد کند که می‌توانید در حین کاهش وزن از موز لذت ببرید، دفعه بعد که گرسنه شدید، آن را بو کنید این ممکن است اشتهای شما را کم کند.

موز فشار خون را معتدل می کند

به عنوان یک منبع عالی از پتاسیم، یک موز متوسط دارای 422 میلی گرم پتاسیم است در حالی که فاقد سدیم است. به گفته انجمن قلب آمریکا، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم، مانند موز، می تواند به مدیریت فشار خون کمک کند. نسبت بالای پتاسیم به سدیم به خنثی کردن اثرات افزایش فشار خون سدیم در رژیم غذایی شما کمک می کند. مطالعات مختلف نشان می دهد کسانی که رژیم های غذایی غنی از پتاسیم دارند کمتر در معرض فشار خون بالا هستند و خطر سکته مغزی نیز کاهش می یابد. بزرگسالان به 4700 میلی گرم پتاسیم در روز نیاز دارند، بنابراین یک موز متوسط تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند.

موز دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است

اینترنت مملو از اطلاعات نادرست در مورد اینکه چگونه موز ممکن است به محافظت در برابر کووید-19 کمک کند، است، اما در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که درست باشد، موز حاوی پروتئین های خاصی است که خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی دارند. بسیاری از ترکیبات زیست فعال موجود در موز، مانند اسید فرولیک، لوپئول و لپتین، به عنوان فعالیت ضد میکروبی بخش‌هایی از گیاه موز شناسایی شده‌اند.

موز در طب قدیم برای درمان عفونت ها از اسهال گرفته تا ویروس هایی مانند آبله مرغان و سرخک استفاده می شده است. علاوه بر این، موز منبع خوبی از ویتامین B6 است که به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. روی هم رفته، یک موز در روز یک گزینه سالم برای تقویت سیستم ایمنی شما است.

آنها ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشند

موز مواد مغذی را فراهم می کند که ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد. ویتامین B6 آنها به افزایش انتقال دهنده های عصبی سروتونین و دوپامین کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می دهد که موز یکی از معدود غذاهایی است که پیش ساز تریپتوفان را فراهم می کند که باعث افزایش سروتونین در مغز می شود. یک مطالعه منتشر شده در Psychotherapy and Psychosomatics سطوح پایین ویتامین B6 خون را با افزایش خطر ابتلا به افسردگی مرتبط دانست. از آنجایی که بسیاری از ما ویتامین B6 کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنیم، خوردن روزانه میوه های استوایی ممکن است به وارونه کردن اخم شما کمک کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید