امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278852
۴۲۹
۲
۰
نسخه چاپی

استراتژی و برنامه اقدام سازمان ملل متحد در مورد سخنان مشوق تنفر

استراتژی و برنامه اقدام سازمان ملل متحد در مورد سخنان مشوق تنفر

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در 18 ژوئن، در واکنش به روندهای نگران کننده رو به رشد بیگانه هراسی، نژادپرستی و نابردباری، زن ستیزی خشونت آمیز، یهودی ستیزی و نفرت ضد مسلمانان در سراسر جهان، راهبرد و طرح اقدام سازمان ملل متحد در مورد سخنان مشوق تنفر را ارائه کرد.

این استراتژی به رسمیت می‌شناسد که در 75 سال گذشته، سخنان تنفرآمیز مقدمه جنایات وحشیانه، از جمله نسل‌کشی، از رواندا تا بوسنی و کامبوج بوده است. همانطور که دبیر کل سازمان ملل در مراسم افتتاحیه اشاره کرد:

سخنان تنفرآمیز به خودی خود حمله ای به تساهل، شمول، تنوع و جوهر هنجارها و اصول حقوق بشر ما است. به طور گسترده‌تر، انسجام اجتماعی را تضعیف می‌کند، ارزش‌های مشترک را از بین می‌برد، و می‌تواند پایه‌های خشونت را بنیان بگذارد، صلح، ثبات، توسعه پایدار و تحقق حقوق بشر برای همه را به عقب براند.

استراتژی و برنامه اقدام در مورد سخنان مشوق نفرت، راهنمایی استراتژیک برای سیستم سازمان ملل متحد برای رسیدگی به سخنان مشوق عداوت و تنفر در سطح ملی و جهانی است. همچنین شامل راه‌هایی است که دبیرخانه سازمان ملل می‌تواند از کار هماهنگ‌کنندگان مقیم سازمان ملل در رسیدگی و مقابله با سخنان نفرت‌انگیز حمایت کند.

اهداف آن دو دسته است: اول، تقویت تلاش های سازمان ملل برای رسیدگی به علل ریشه ای و محرک های سخنان نفرت. و دوم، فعال ساختن واکنش مؤثر سازمان ملل متحد به تأثیر سخنان نفرت بر جوامع.

استراتژی و برنامه اقدام متشکل از 13 تعهد برای اقدام توسط سیستم سازمان ملل است و بر چهار اصل کلیدی مبتنی است:

1- استراتژی و اجرای آن در راستای حق آزادی عقیده و بیان باشد. سازمان ملل از سخنان بیشتر، نه کمتر، به عنوان ابزار کلیدی برای مقابله با سخنان نفرت انگیز حمایت می کند.

2- مقابله با سخنان نفرت بر عهده همه است - دولت ها، جوامع، بخش خصوصی، از زنان و مردان. همه مسئول هستند، همه باید عمل کنند.

3- در عصر دیجیتال، سازمان ملل متحد باید از نسل جدیدی از شهروندان دیجیتالی حمایت کند که دارای قدرت تشخیص، رد و ایستادگی در برابر سخنان نفرت باشند.

4- ما باید بیشتر بدانیم تا به طور مؤثر عمل کنیم - این امر مستلزم جمع‌آوری و تحقیق هماهنگ داده‌ها، از جمله در مورد علل ریشه‌ای، محرک‌ها و شرایط مساعد برای سخنان نفرت است. همچنین شامل راه هایی است که دبیرخانه سازمان ملل می تواند از کار هماهنگ کننده های مقیم در رسیدگی و مقابله با سخنان نفرت انگیز حمایت کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید