امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280182
۷۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

10 نکته بهداشتی قاعدگی که همه خانم ها باید بدانند

نکته بهداشتی قاعدگی

10 نکته بهداشتی قاعدگی که هر دختر و زنی باید بداند

هنگامی که یک دختر برای اولین بار پریود می شود، این یک قدم متمایز به سمت زنانگی است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند دوره قاعدگی بهداشتی و تمیزی را داشته باشید.

در اینجا چند نکته برای حفظ بهداشت در طول دوره قاعدگی وجود دارد که ممکن است برخی از آنها را ندانید:

1. روش بهداشتی خود را انتخاب کنید

امروزه راه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله استفاده از نوار بهداشتی، تامپون و فنجان قاعدگی برای دورا قاعدگی.

در هند بیشتر دختران مجرد ترجیح می دهند از نوار بهداشتی استفاده کنند. در حالی که برخی از زنان وجود دارند که از انواع نوار بهداشتی در روزهای مختلف پریود خود استفاده می کنند یا از روش های مختلف محافظتی (مثل تامپون و نوار بهداشتی) استفاده می کنند، برخی نیز ترجیح می دهند به یک نوع و برند بچسبند.

بهترین نکته در اینجا این است که سعی کنید برای مدتی از یک مارک برای یک نوع محافظ استفاده کنید تا بدانید که آیا به نیازهای شما کمک می کند یا خیر. جابه‌جایی مکرر بین برندها می‌تواند باعث ناراحتی شما شود، زیرا مارک‌ها منحصربه‌فرد هستند و برای هرکسی متفاوت عمل می کنند.

2. به طور منظم تغییر دهید

خون قاعدگی - پس از خروج از بدن - به ارگانیسم های ذاتی بدن آلوده می شود. این قانون حتی برای روزهایی که خونریزی زیادی ندارید اعمال می شود، زیرا پد شما هنوز مرطوب است و ارگانیسم هایی از واژن، عرق از اندام تناسلی شما و غیره وجود دارد. زمانی که این موجودات برای مدت طولانی در یک مکان گرم و مرطوب باقی می مانند، آنها تمایل به تکثیر دارند و می توانند منجر به شرایطی مانند عفونت مجاری ادراری، عفونت های واژن و بثورات پوستی شوند.

زمان استاندارد تعویض نوار بهداشتی هر 6 ساعت یک بار و برای تامپون هر دو ساعت یکبار است. همانطور که گفته شد، شما باید برنامه تغییر را مطابق با نیازهای خود انجام دهید. در حالی که برخی از زنان ممکن است دوره قاعدگی سنگینی داشته باشند و نیاز به تغییر بیشتر داشته باشند، و برخی دیگر برعکس، نیاز به تغییر کمتری دارند. مواردی هم وجود دارد که نوار بهداشتی یا تامپون شما ممکن است به طور کامل استفاده نشود معمولاً در روزهایی که جریان خون کمتری دارید، اما باید در فواصل زمانی منظم تعویض کنید.

در مورد تامپون بسیار مهم است زیرا اگر برای مدت طولانی در واژن قرار داده شود می تواند باعث وضعیتی به نام TSS یا سندرم شوک سمی شود، وضعیتی که در آن باکتری ها به بدن نفوذ می کنند و منجر به عفونت شدید می شود و می تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود.

3. خود را به طور منظم بشویید

هنگام قاعدگی، خون تمایل دارد وارد فضاهای کوچکی مانند پوست بین لابیاها یا پوست اطراف دهانه واژن شود که همیشه باید این خون اضافی را بشویید. این عمل همچنین بوی بد ناحیه واژن را از بین ببرد. بنابراین، مهم است که واژن و لابیا (بخش بیرون زده اندام تناسلی زنانه) را قبل از تعویض پد جدید به خوبی بشویید. اگر نمی توانید قبل از تعویض لباس خود را بشویید، مطمئن شوید که مناطق را با استفاده از دستمال توالت یا دستمال مرطوب پاک کرده اید.

4. از صابون یا محصولات بهداشتی واژن استفاده نکنید

واژن مکانیسم پاکسازی خاص خود را دارد که در تعادل بسیار خوبی از باکتری های خوب و بد عمل می کند. شستن آن با صابون می‌تواند باکتری‌های خوب را که راه را برای عفونت‌ها ایجاد می‌کنند، از بین ببرد. بنابراین، در حالی که مهم است که در این مدت به طور مرتب خود را بشویید، تنها چیزی که نیاز دارید مقداری آب گرم است. می توانید از صابون در قسمت های خارجی استفاده کنید اما از آن در داخل واژن یا فرج خود استفاده نکنید.

5. از تکنیک شستشوی مناسب استفاده کنید

همیشه ناحیه را با حرکتی از واژن تا مقعد بشویید یا تمیز کنید. هرگز در جهت مخالف شستشو نکنید. شستشو در جهت مخالف می‌تواند باعث تجمع باکتری‌های مقعد در واژن و مجرای ادرار شود و منجر به عفونت شود.

قاعدگی

6. محصولات بهداشتی استفاده شده خود را به درستی دور بیندازید

ضروری است که دستمال یا تامپون های استفاده شده را به درستی دور بیندازید زیرا می توانند عفونت را گسترش دهند و بوی بسیار بدی خواهند داشت. قبل از دور انداختن آن را به خوبی بپیچید که بو بد و عفونت را مهار کند. توصیه می‌شود پد یا تامپون را در توالت نیندازید، زیرا آنها می‌توانند مانع ایجاد کنند و باعث عقب‌نشینی فاضلاب شوند. مهمتر از آن، ضروری است که پس از دور انداختن دستمال و پد خود، دست‌ها را به خوبی بشویید، زیرا احتمالاً هنگام دور انداختن آن، قسمت استفاده شده از پد یا تامپون را لمس می‌کنید.

7. مراقب راش پد باشید

راش پد چیزی است که ممکن است در طول یک دوره قاعدگی شدید تجربه کنید. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که پد برای مدت طولانی خیس شده باشد و در امتداد ران‌ها ساییده شود و باعث سوزش آن شود. برای جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید در طول قاعدگی خود خشک بمانید. اگر جوش دارید، پدهای خود را به طور مرتب عوض کنید و خشک بمانید. یک پماد ضد عفونی کننده را بعد از حمام و قبل از خواب بمالید که باعث التیام بثورات و جلوگیری از ساییدگی بیشتر می شود. اگر بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید تا بتواند پودر دارویی برای شما تجویز کند که می تواند ناحیه را خشک نگه دارد.

8. در هر زمان فقط از یک روش بهداشتی استفاده کنید

برخی از زنانی که طول دوره قاعدگی شدید دارند، تمایل دارند از دو نوار بهداشتی، یک تامپون و نوار بهداشتی، یک نوار بهداشتی همراه با یک تکه پارچه استفاده کنند. این ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما در واقع اینطور نیست، تغییر منظم گزینه بهتری است. استفاده از دو پد یا تامپون و نوار بهداشتی بد است، زیرا این دو پد خون را جذب می‌کنند و بعید است در فواصل زمانی منظم تعویض شوند.

این می تواند منجر به راش، عفونت و در مورد تامپون حتی TSS شود. ملاحظات دیگر این است که اگر از یک تکه پارچه به عنوان محافظ اضافی استفاده کنید، ممکن است آن پارچه تمیزترین چیزی نباشد که در کنار قسمت های خصوصی خود قرار دهید.

9. به طور منظم حمام کنید

برای برخی ممکن است احمقانه ترین توصیه به نظر برسد، اما در برخی فرهنگ ها اعتقاد بر این است که زن نباید در طول دوره قاعدگی خود استحمام کند. این افسانه بر این واقعیت استوار بود که در زمان های قدیم زنان مجبور بودند در فضای باز یا در آب های معمولی مانند رودخانه یا دریاچه حمام کنند. اما با لوله کشی داخلی، حمام کردن بهترین کاری است که می توانید برای بدن خود در طول دوره قاعدگی انجام دهید.

حمام کردن نه تنها بدن شما را تمیز می کند، بلکه به شما این فرصت را می دهد که اندام های خصوصی خود را به خوبی تمیز کنید. همچنین به تسکین دردهای قاعدگی، کمردرد کمک می کند، به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند و باعث می شود کمتر احساس نفخ کنید. برای تسکین کمردرد و دردهای قاعدگی، کافی است زیر دوش آب گرم که به سمت کمر یا شکم شما باشد، بایستید. در پایان آن احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

قاعدگی

10. در طول دوره قاعدگی خود وسایل ضروری همراه خود داشته باشید

وقتی پریود می‌شوید، مهم است که آماده باشید. مهم است که نوار بهداشتی یا تامپون اضافی را در یک کیسه تمیز، یک حوله نرم، مقداری دستمال کاغذی یا حوله، ضدعفونی کننده دست، یک میان وعده سالم، بطری آب آشامیدنی و ... همراه خود داشته باشید.

تعویض پدها/تامپون ها به طور منظم ضروری است، بنابراین به موارد اضافی نیاز خواهید داشت. مهمتر از آن، نگهداری صحیح آنها به گونه ای که آلوده نشوند به اندازه تعویض اهمیت دارد. پدها یا تامپون‌هایی که بدون کیسه تمیز در کیف شما باقی می‌مانند نیز می‌توانند منجر به عفونت‌هایی مانند عفونت ادراری (عفونت دستگاه ادراری) یا عفونت‌های واژن شوند.

در صورت شستن دست ها یا صورت، می توان از حوله نرم برای پاک کردن دست ها استفاده کرد. دستمال های کاغذی برای پاک کردن آب اضافی پس از شستن اندام های خصوصی مهم هستند. ضدعفونی کننده دست شما در اینجا یک عامل بسیار مهم است. برای تمیز کردن دست ها به آن نیاز دارید و می توانید از آن برای تمیز کردن دستگیره در و شیر آب نیز استفاده کنید. این میان وعده کمکی برای مواقعی است که در طول روز احساس ضعف یا کم شدن آب می کنید و بطری آب به شما کمک می کند در طول روز هیدراته بمانید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید