امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288656
۱۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

استخر رفتن در دوره پریود؛ بله یا نه

علاقه‌مندان به شنا توجه کنند! این مطلب، مخصوص خانم‌هایی است که عاشق شنا کردن هستند و با رسیدن دوره پریودی‌شان دچار سردرگمی و ناامیدی می‌شوند. بسیاری معتقدند که رفتن به استخر در دوران قاعدگی، ممکن است باعث آلوده کردن آب شود و اسپاسم‌های دوره قاعدگی را نیز افزایش دهد.

استخر رفتن در دوره پریود؛ بله یا نه

استخر رفتن در پریودی

اما همه این شایعات از کجا شروع شد؟ در سال 2016، یکی از مراکز تناسب اندام در کشور گرجستان، تابلویی در رختکن خانم‌ها نصب کرد که خبر ساز شد و واکنش‌های بسیاری از نهادهای حمایت از حقوق زنان را برانگیخت. روی این تابلو نوشته بود:«خانم‌های عزیز! در طول پریود به استخر نروید».
مدیران سالن در دفاع از خود، مدعی شدند که اطلاعیه را برای محافظت از سلامت دیگر شناگران نصب کرده‌اند. این در حالی است که هیچ ماده غیر بهداشتی و عفونی در مورد شنا در دوران پریودی وجود ندارد. علاوه براین، راهکارهایی برای جلوگیری از ورود خون دوران پریود به آب وجود دارد که می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند.

برخلاف تصور عموم، استخر رفتن در پریودی می‌تواند به حفظ سلامت شما کمک کند و در کاهش عوارض آن نیز موثر باشد. پژوهشگران معتقدند شنا کردن در دوران قاعدگی، می‌تواند به کاهش گرفتگی و اسپاسم‌های دوران پریود کمک کند. حتی در برخی موارد، دیده شده که شنا کردن در آب ولرم تا گرم، درد پریودی را نیز تا حدی کاهش داده است.

با این حال، مشکل بزرگی در این باره وجود دارد که همه ما از آن مطلع هستیم. نشتی خون پریود به داخل آب استخر یا دریا، نه تنها برای دیگران، بلکه برای خود ما نیز خوشایند نیست. اما نباید اجازه دهید چنین معضل کوچکی مانع شنا کردن شما در دوران پریودی شود. برای رفع این مشکل، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

ارتباط بین شنا در دوران پریود و ابتلا به عفونت

شنا کردن در دوران پریود کاملا بی‌خطر است و از نظر بهداشتی هیچ تاثیری بر سلامت شما یا دیگر شناگران ندارد. به علاوه، این امر به طور مستقل خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش نمی‌دهد. اما توجه داشته باشید که همه استخرها از درصد معین کلر، برای ضد عفونی کردن آب خود استفاده می‌کنند.
با این حال، کلر موجود در آب استخر ممکن است باعث تحریک واژن شما در دوره قاعدگی شود. از آنجایی که دهانه واژن در دوران پریود بیش از همیشه حساس و مستعد عفونت است، این کلر می‌تواند زمینه را برای ابتلا به عفونت‌های قارچی و واژینال فراهم نماید.

شایع‌ترین عفونت واژینال مرتبط با استخر، عفونت‌های باکتریایی (BV) هستند. برای کاهش خطر ابتلا به این نوع عفونت، بعد از شنا حمام کنید و تمام قسمت‌های بدن، به خصوص ناحیه تناسلی و واژینال را بشویید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر این، بهتر است لباس تمیزی با خود به همراه داشته باشید و بعد از شنا کردن، لباس‌هایتان را تعویض نمایید. اگر بعد از اتمام شنا متوجه مشکل خاصی شدید، توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

تاثیر فشار آب بر خونریزی دوران قاعدگی

هنگام ورود به آب استخر یا دریا، قوانین فیزیک به کمک شما می‌آیند. بله! ما قصد داریم از تاثیر قوانین فیزیک بر نشتی خون پریود در آب صحبت کنیم. فشار آب حاکم در استخر یا دریا، شدت جریان خون پریود شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تا حد چشمگیری باعث کاهش آن می‌شود.
در‌واقع با ورود به آب، خونریزی شما به صورت موقتی تقریبا قطع می‌شود. اما این معجزه باور نکردنی، تنها تا زمانی ادامه دارد که بدنتان فشار متقابلی به وجود نیاورد. برای مثال، بلند خندیدن، سرفه، عطسه و ... از جمله مواردی هستند که فشار متقابل ایجاد می‌نمایند و باعث تحریک خونریزی می‌شوند.
اما متاسفانه باید بگوییم که به محض خروج از آب، شدت خونریزی قاعدگی به حالت اولیه خود باز می‌گردد و ممکن است بلافاصله مایو یا لباستان را کثیف کند. این مورد، اهمیت استفاده از محصولات مناسب برای جمع آوری خون پریود را جدی‌تر می‌کند.

تاثیر لوازم بهداشتی دوران قاعدگی در کنترل خون پریود

درست است که فشار آب می‌تواند تا حدی خونریزی دوران قاعدگی را کاهش دهد، اما تضمینی برای عدم نشتی خون پریود شما وجود ندارد. با این اوصاف، اگر می‌خواهید با خیال راحت شنا کنید و درگیر مشکلاتی ماند نشتی و لکه خون روی مایو خود نشوید، بهتر است از لوازم بهداشتی جمع آوری کننده خون پریود کمک بگیرید. همان محصولاتی که به صورت معمول برای جمع آوری خون پریود مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یعنی نوار بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی.

پد نوار بهداشتی

درست است که پد نوار بهداشتی یکی از محبوب‌ترین محصولات جمع آوری خون پریود است. اما قطعا گزینه خوبی برای کنترل نشتی خون در استخر و دریا نیست. نوار بهداشتی، اغلب از جنس پنبه و الیاف طبیعی تولید می‌شود. این پدها هرقدر هم قدرت جذب بالایی داشته باشند، باز هم در برابر آب مقاوم نیستند و برای چنین کاری طراحی نشده‌اند. آنها در عرض چند دقیقه، تمام ظرفیت خود را صرف جذب آب می‌کنند و باعث انتقال آلودگی در ناحیه واژینال شما می‌شوند.

تامپون

تامپون معمولا از پنبه، ابریشم مصنوعی یا ترکیبی از این دو الیاف ساخته می‌شود و برخلاف نوار بهداشتی، در داخل واژن شما قرار می‌گیرد و با محیط اطراف خود در تماس نیست. به همین خاطر، انتخاب مناسبی برای جمع آوری خون پریود در حین شنا کردن به حساب می‌آید. البته ساختار الیافی این محصول، ممکن است مقداری آب را جذب نماید، اما فقط در حد مرطوب شدن است. البته برای رفع این مشکل، توصیه می‌شود بعد از اتمام شنا، تامپون خود را سریعا تعویض نمایید.

نکته مهمی که وجود دارد، این است که استفاده از تامپون با سندروم شوک سمی در ارتباط است. این عارضه اگرچه نادر است، اما متاسفانه بسیاری جدی است و می‌تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. این سندرم ممکن است در اثر فعالیت سموم تولید شده توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس(استف یا استرپتوکوک گروه A) ایجاد شود.

هرچند این سندروم می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا در موارد زیر دیده می‌شود:

  • انجام عمل جراحی در چند ماه اخیر
  • بریدگی و سوختگی
  • ابتلا به عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا یا آبله مرغان
  • استفاده از تامپون، دیافراگم، اسفنج ضد بارداری
  • نکته مهمی که درباره سندروم شوک سمی وجود دارد، آشنایی با علائم اولیه، تشخیص زود هنگام آن و اقدام درمانی سریع است.

در این شرایط، آشنایی با علائم و نشانه‌های معمول این سندروم می‌تواند کمک کننده باشد:

  • بروز ناگهانی تب و افزایش شدت آن در کوتاه مدت
  • ابتلا به سردرد شدید
  • تشنج
  • کاهش ناگهانی فشار خون
  • اسهال و استفراغ
  • احساس گیجی
  • اسپاسم و دردهای عضلانی
  • قرمزی و التهاب در ناحیه چشم، گلو و دهان
  • بروز بثوراتی که شبیه آفتاب سوختگی به نظر می‌رسند؛ این نشانه، اغلب در ناحیه کف دست و کف پا دیده می‌شود.

برای کاهش خطر ابتلا به سندرم شوک سمی در اثر استفاده از تامپون، می‌توانید نکات زیر را درنظر بگیرید:

  • از تامپونی استفاده نمایید که قدرت جذب کمتری داشته باشد.
  • قبل و بعد از استفاده از تامپون، حتما دست خود را ضد عفونی کنید و با آب و صابون بشویید.
  • تامپون را هر 4 تا 8 ساعت عوض کنید و اجازه ندهید بیش از این در واژن شما باقی بماند.
  • خارج از تایم قاعدگی، به هیچ عنوان از تامپون‌ها استفاده نکنید.
  • اگر هنگام گذاشتن یا برداشتن تامپون احساس درد و ناراحتی داشتید، استفاده از آن را فورا متوقف نمایید. همچنین توصیه می‌شود در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
  • حتما از انواع تامپون استخری استفاده کنید. این نوع تامپون ها قدرت جذب بالاتری دارند و برای استفاده در استخر بهینه شده‌اند.

کاپ قاعدگی در استخر

کاپ‌های قاعدگی، یکی از مدرن‌ترین انواع محصولات بهداشتی برای جمع آوری خون پریود هستند. این محصول، اغلب از جنس سیلیکون درجه 1 پزشکی تولید می‌شود.

کاپ‌ یا فنجان قاعدگی ساختار کاملا منعطفی دارد و به راحتی داخل واژن شما قرار می‌گیرد .همچنین، به صورت ایمن برای استفاده چندباره شما طراحی شده‌اند و هر کاپ را می‌توانید تا چند سال استفاده نمایید. فرقی نمی‌کند شدت خونریزی پریود شما چقدر بالا است، کاپ‌ها، ظرفیت بالایی برای جمع آوری خون پریود دارند و به راحتی مانع از نشتی خون می‌شوند.

این محصولات، آلودگی تولید شده در دوران پریود را به حداقل می‌رسانند و یکی از نجات دهنده‌های محیط زیست به حساب می‌آیند. علاوه براین، نسبت به نوار بهداشتی و تامپون‌هایی که به طور معمول در طول سال استفاده می‌کنید، مقرون به صرفه‌تر هستند.

کاپ قاعدگی، احتمال ابتلا به عفونت را به حداقل می‌رساند و مانع از ایجاد حساسیت و آلرژی در دوره پریودی می‌شود. متخصصان معتقدند کاپ قاعدگی، بهترین محصول برای جلوگیری از نشتی خون پریود حین شنا کردن هستند. این محصول ساختار جاذبی ندارد و آب دریا یا استخر را به خود جذب نمی‌نماید و باعث ایجاد عفونت و انتقال آلودگی نیز نمی‌شود.

  • منبع
  • روجا بلاگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید