امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285919
۱۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

6 عامل تاثیر گذار در کاهش بازار بورس در 2 ماه گذشته

بازار بورس هفته گذشته را چگونه گذراند؟ چه اخبار و اتفاقاتی بر میزان سود سرمایه گذاران تاثیر داشت؟ پیش بینی کارشناسان از روند هفته آتی بازار چگونه است؟

4 عامل تاثیر گذار در کاهش بازار بورس در 2 ماه گذشته

بازار سرمایه در هفته های گذشته حال و روز خوبی ندارد و هر روز با یک اتفاق جدید سهامداران غافلگیر می شوند. کاهش پیش بینی پذیری اقتصاد کشور به بازار سهام نیز تزریق شده و همین موضوع را می توان دلیل خروج پول حقیقی از بورس دانست.

از زمان شروع اصلاح شاخص کل در بازار سرمایه که تاریخ دقیقی آن 17 اردیبهشت سال جاری بوده است، سود و زیان سهامداران با اخبار مختلف تحت تأثیر قرار گرفته است. در یک زمان، موضوع عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت‌گذاری آن بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار ‌داد.

تصمیمات خلق الساعه بلای جان سهامداران

در ابتدای هفته اول تیرماه نیز در یک تصمیم ناگهانی، نرخ تسعیر دلار پالایشگاهی از محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۷ هزار و ۹۰۰ افزایش پیدا کرد و پس از ورود سهامداران و رنج مثبت در این گروه با اصلاح خبر و بازگشت نرخ ها به همان مبالغ قبلی، سرمایه سهامداران در آتش تصمیمات ناگهانی سوخت.

اما روز سه شنبه نیز تصویر ابلاغیه دولت برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به سطح ۷۰۰۰ تومان منتشر شد و در چنین شرایطی بازار سرمایه که همواره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را برای تصمیم‌گیری درباره مسیر پیش رو لحاظ کرده با رهبری گروه پتروشیمی سرخپوش شد.

این خبر ناگهانی انتقاداتی را نیز به دنبال داشت. تاریخ جلسه هیأت وزیران برای هفدهم اردیبهشت است که شاخص در سطح دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی قرار داشت. برخی فعالان سرمایه تصور می‌کنند که برخی با اطلاع از مصوبه هیأت وزیران در آن زمان دست به فروش زده‌اند.

کاهش کارایی بازار سرمایه با تصمیمات پنهانی

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایران اکونومیست، درباره تحولات هفته اخیر بورس گفت: انتشار ناگهانی و دیرهنگام ابلاغیه دولت برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به سطح ۷۰۰۰ تومان، ظن افشای اطلاعات نهانی را ایجاد کرد و فاصله ۵۱ روزه انتشار این خبر، اصل مهم کارایی در بازار سرمایه را زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: در بازار کارا دریافت سریع و بدون هزینه اطلاعات برای کلیه سرمایه‌گذاران فراهم است که باعث تعیین عادلانه قیمت و تخصیص بهینه سرمایه می‌شود. فعالان بازار سرمایه تصور می‌کنند افرادی توانسته‌اند در سطوح بالاتر با اطلاع از این خبر در زمان اوج شاخص، از بورس خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در چنین شرایطی کارایی اطلاعاتی بازار زیر سوال می‌رود و بازار سرمایه در سطوح کارایی قوی که موجب تخصیص بهینه سرمایه و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود، قرار نمی‌گیرد. به عبارت دیگر، سقوط سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه در ذهن سهامداران، آسیب چنین اتفاقاتی است که می‌تواند کارایی و تخصیص بهینه در بازار را مخدوش کند.

دانشی تصریح کرد: بازار سرمایه درگیر بی‌ثباتی شده و میزان ریسک‌های سیستماتیک افزایش پیدا کرده است. مشکل فقط به یک صنعت برنمی‌گردد. در بازاری که سهامداران با تکیه بر قدرت و میزان ریسک‌پذیری اقدام به معامله می‌کنند، تصمیمات ناگهانی ریسک بازار را افزایش می‌دهد، پیش‌بینی آینده بازار را سخت می‌کند و سهامداران را از بازار سرمایه فراری می‌دهد.

کاهش بازدهی شاخص کل بورس

در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه افت 11 هزار و 277 واحدی داشت. اما روز یکشنبه شاخص رشد 26 هزار و 985 واحدی پیدا کرد. روز دوشنبه نیز شاخص 6 هزار و 526 واحد بالا آمد. روز سه‌شنبه شاخص 27 هزار و 922 واحد ریزش کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل افت کرد و 14 هزار و 795 واحد کاهش یافت.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 153 هزار و 410 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 20 هزار و 483 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.9 درصد شد.

هفته ای خنثی برای شاخص کل هم وزن

در هفته ابتدایی تیرماه، شاخص کل هم‌وزن در روز شنبه افت 3 هزار و 173 واحدی داشت. اما روز یکشنبه شاخص رشد 7 هزار و 282 واحدی پیدا کرد. روز دوشنبه نیز شاخص 5 هزار و 938 واحد بالا آمد. روز سه‌شنبه شاخص 5 هزار و 539 واحد ریزش کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل هم‌وزن 4 هزار و 3 واحد کاهش یافت.

شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 505 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 0.07 درصدی را ثبت کرد. این شاخص در پایان هفته در سطح 646 هزار و 639 واحدی قرار گرفت.

افت ارزش کل معاملات بازار سهام

در هفته ابتدایی تیرماه، میانگین ارزش کل معاملات بازار سهام 38 هزار و 317 میلیارد تومان بود که 46 درصد کمتر از هفته پیش بوده است.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 6 هزار و 614 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 7 هزار و 179 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 7 درصدی داشته است.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در تمامی روزهای معاملاتی این هفته شاهد خروج پول حقیقی بودیم و با احتساب روزهای هفته پایانی خردادماه، رکورد 9 روز متوالی خروج پول حقیقی از بازار ثبت شد. روز شنبه 444 میلیارد تومان خارج شد. رقم خروج پول حقیقی در روز یکشنبه 36 میلیارد تومان و روز دوشنبه 232 میلیارد تومان بود. روز سه‌شنبه نیز 530 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در روز چهار‌شنبه 281 میلیارد تومان خارج شد.

در مجموع کل هفته هزار و 523 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 304 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته 43 درصد بیشتر است.

بنابراین گزارش، از نظر فنی شاخص کل حمایت سطح دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که باید دید در این محدوده مورد حمایت قرار می‌گیرد یا اصلاح سریالی شاخص کل ادامه خواهد داشت.

  • منبع
  • ایران اکونومیست

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید