امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282404
۸۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

آزمایش تیروئید T3 چیست و چرا باید جدی گرفت؟

آزمایش تیروئید T3 چیست و چرا باید جدی گرفت؟

هورمون T3 یکی از دو هورمون اصلی تولید شده توسط غده تیروئید است (در کنار هورمون T4). این دو هورمون در کنار هم، استفاده بدن شما از انرژی را تنظیم می‌کنند. آزمایش تیروئید T3 مقدار این هورمون را در خون شما، اندازه‌گیری می‌کند.

T3 و T4 در کنار تنظیم کردن استفاده بدن از انرژی، در کنترل وزن، دمای بدن، قدرت عضلانی و سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی را ایفا می‌کند. به همین دلیل کاهش یا افزایش این هورمون‌ها در خون، می‌تواند روی وضعیت کلی سلامتی شما تاثیر بگذارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفسیر نتایج آزمایش تیروئید T3 بپردازیم. اگر شما هم دوست دارید نتیجه این آزمایش مهم را در منزل بررسی کنید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

آزمایش T3 چیست؟

غده تیروئید در گردن و درست زیر گلوی شما قرار دارد. این غده هورمونی به نام تری یدوتیرونین تولید می‌کند که به نام T3 شناخته می‌شود. هورمون دیگری که تیروئید تولید می‌کند، تیروکسین یا همان T4 است. این دو هورمون در کنار هم، دمای بدن، متابولیسم و ضربان قلب را تنظیم می‌کنند.

جالب است بدانید که T3 تنها ۵ درصد از هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید را تشکیل می‌دهد. ۹۵ درصد بقیه، شامل هورمون T4 می‌شود.

بخش زیادی از هورمون T3 در بدن، به پروتئین‌ها می‌چسبد. آن قسمت از این هورمون که به پروتئین متصل نشده و بدون پیوند، در خون شما گردش می‌کند، T3 آزاد نامیده می‌شود. رایج ترین نوع آزمایش T3 که به عنوان تست کل شناخته می‌شود، هر دو نوع این هورمون را در خون شما، اندازه‌گیری می‌کند.

آزمایش تیروئید T3 به پزشکان در تشخیص مشکل تیروئید، کمک می‌کند. این تست اغلب برای تشخیص پرکاری تیروئید (وضعیتی که در آن، بدن بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند) استفاده می‌شود.

آزمایش تیروئید T3 اغلب همراه با دو آزمایش دیگر به نام‌های T4 و TSH (هورمون محرک تیروئید) تجویز می‌شود.

آزمایش تیروئید T3 در چه مواردی تجویز می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، اصلی‌ترین دلیل تجویز آزمایش T3، مشکوک بودن پزشک به مشکلات تیروئید است. اختلالات بالقوه تیروئید عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید (hyperthyroidism): زمانی که بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید می‌کند.
  • کم‌کاری هیپوفیز (hypopituitarism): زمانی که غده هیپوفیز، به اندازه کافی هورمون‌های هیپوفیز را تولید نمی‌کند.
  • کم کاری تیروئید اولیه یا ثانویه: زمانی که تیروئید شما مقادیر طبیعی هورمون‌های تیروئیدی را تولید نمی‌کند.
  • فلج دوره‌ای تیروتوکسیک: زمانی که تیروئید شما سطوح بالایی از هورمون‌های تیروئیدی تولید می‌کند که منجر به ضعف عضلانی می‌شود.

اختلال تیروئید می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند. به عنوان مثال، ممکن است مشکلات روانی از قبیل اضطراب یا مشکلات جسمی مانند یبوست و قاعدگی نامنظم را تجربه کنید. برخی دیگر از علائم اختلال تیروئید عبارتند از:

  • ضعف و خستگی
  • مشکل در خوابیدن
  • افزایش حساسیت به گرما یا سرما
  • کاهش یا افزایش وزن
  • پوست خشک یا پف کرده
  • چشم های خشک، تحریک شده، پف کرده یا برآمده
  • ریزش مو
  • لرزش دست
  • افزایش ضربان قلب

در صورتی که مشکلات تیروئید از قبل در شما تشخیص داده شده باشند، پزشک ممکن است برای بررسی بهبود یا تغییرات وضعیت شما، آزمایش تیروئید T3 را تجویز کند.

چگونه برای آزمایش T3 آماده شویم؟

قبل از انجام آزمایش تیروئید T3 باید پزشک را در جریان تمام داروهایی که در حال مصرف آن‌ها هستید، قرار دهید. زیرا برخی از داروها، ممکن است روی نتایج این آزمایش، تاثیر بگذارند.

اگر پزشک شما از قبل از داروهای شما اطلاع داشته باشد، می‌تواند به شما توصیه کند که به طور موقت استفاده از آن‌ها را متوقف کنید یا هنگام تفسیر نتایج خود، تأثیر آن‌ها را در نظر بگیرید.
برخی از داروهایی که ممکن است بر نتایج آزمایش تیروئید T3 تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • داروهای مرتبط با تیروئید
  • استروئیدها
  • قرص‌های ضد بارداری یا سایر داروهای حاوی هورمون مانند آندروژن و استروژن

آزمایش T3 مانند سایر انواع آزمایش خون به سادگی انجام می‌شود. تکنسین مراقبت‌های پزشکی معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دسی‌لیتر از خون شما را در یک لوله آزمایش جمع کرده و آن را برای آزمایشگاه ارسال می‌کند.

تذکر: هنگامی که سوزن داخل یا خارج می‌شود، ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این درد معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد و به هیچ عنوان، جای نگرانی نیست.

برای انجام آزمایش تیروئید T3 نیازی به ناشتا بودن ندارید. پزشکان توصیه می‌کنند در چند روز باقیمانده تا انجام این آزمایش، به روال معمولی خوردن و آشامیدن را ادامه دهید. زیرا گرسنگی می‌تواند بر نتایج تست T3 تاثیرگذار باشد.

تفسیر نتایج آزمایش تیروئید T3

نتایج آزمایش T3 به پزشک کمک می‌کند اختلالات تیروئید را در بدن شما تشخیص دهد. بالا بودن سطح این هورمون می‌تواند به معنی پرکاری تیروئید و پایین بودن آن، نشان دهنده کم کاری تیروئید باشد.

با این‌حال آزمایش تیروئید T3 به تنهایی نمی‌تواند نتایج دقیقی را ارائه دهد. به همین دلیل، در بیشتر موارد، پزشک تست‌های T4 و TSH را هم برای بررسی هرچه بهتر غده تیروئید شما، تجویز می‌کند.

نکته: سطح بالای هورمون T3 در زنان باردار و بیماران کبدی شایع است.

سطح بالای هورمون T3

اگر باردار نیستید و همچنین از نداشتن مشکلات کبد مطمئن هستید، سطح بالای هورمون T3 در خون شما، می‌تواند نشان دهنده یکی از وضعیت‌های زیر باشد:

بیماری گریوز
پرکاری تیروئید
تیروئیدیت بدون درد (بی‌صدا)
فلج دوره‌ای تیروتوکسیک
گواتر ندولر سمی

علاوه بر موارد بالا، سطوح بالای T3 ممکن است نشان دهنده سطوح بالای پروتئین در خون باشد. در موارد نادر، این سطوح بالا می‌تواند نشان دهنده سرطان تیروئید یا تیروتوکسیکوز باشد.

سطح پایین هورمون T3

سطوح پایین غیر طبیعی T3 ممکن است نشان دهنده کم کاری تیروئید یا گرسنگی باشد. علاوه بر این و از آن‌جایی که سطح T3 در زمان بیماری کاهش پیدا می‌کند، پایین بودن این هورمون در خون، می‌تواند نشانه درگیری بدن با یک بیماری طولانی مدت باشد.

  • منبع
  • ایده آل مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید