امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287851
۱۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

آلودگی صوتی چه ضررهایی به انسان می رساند؟

آلودگی صوتی زمانی رخ می دهد که صداهای ناخواسته وارد محیط می شود. اثرات بالقوه آلودگی صوتی بر سلامتی شامل افزایش سطح استرس، اختلال خواب یا آسیب شنوایی است.

آلودگی صوتی چه ضررهایی به انسان می رساند؟

آلودگی صوتی چیست؟

آلودگی زمانی اتفاق می افتد که یک آلاینده وارد محیط می شود و اثرات نامطلوبی را ایجاد می کند. آلودگی صوتی انتشار صداهای آزار دهنده به محیط است.

در مقایسه با سایر آلودگی ها، مردم اغلب آلودگی صوتی را به عنوان یک خطر برای سلامت نادیده می گیرند. با این حال، بسیاری از مردم به دلیل افزایش فعالیت های انسانی، آلودگی صوتی را تجربه می کنند.

با رشد بی رویه جمعیت توام با توسعه صنعتی و تکنولوژی آلودگی صوتی یکی از مشکلات مهم در شهر های بزرگ، سهم به سزایی را به خود اختصاص داده است و این عامل مانند سایر آلودگی های محیط زیست بر روی انسان ها حیوانات و گیاهان اثرات منفی فراوان می گذارد.

تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت روان

صداهای آزاردهنده می توانند طیف وسیعی از اثرات منفی بر سلامت روانی داشته باشند.

مغز همیشه صداها را برای علائم خطر، حتی در هنگام خواب، زیر نظر دارد. در نتیجه، صدای مکرر یا بلند می تواند باعث اضطراب یا استرس شود. با قرار گرفتن مداوم در معرض آلودگی صوتی، حساسیت فردبه محیط افزایش می یابد.

افرادی که با آلودگی صوتی زندگی می کنند ممکن است احساس تحریک پذیری، عصبانیت، ناامیدی یا پرخاشگری کنند. اگر فردی احساس کند نمی تواند میزان سر و صدای محیط خود را کنترل کند، تأثیر منفی آن بر سلامت روان او تشدید می شود.

سر و صدای محیط نیز یکی از علل شایع اختلال خواب است. یک فرد ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

• مشکل به خواب رفتن

• ناتوانی در خواب ماندن

• خیلی زود بیدار شدن

• داشتن خواب بی کیفیت

آلودگی صوتی همچنین می توانند عمق و کیفیت خواب را کاهش دهند. که این مورد می تواند بر خلق و خو و توانایی فرد برای تمرکز تأثیر بسزایی بگذارد.

تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسمانی

تأثیرات منفی آلودگی صوتی بر سلامت جسمانی می تواند هم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از قرار گرفتن در معرض آن رخ دهد.

در موارد شدید، صداهای بلند می توانند مستقیماً باعث اختلال شنوایی شوند. برخی از اشکال آسیب شنوایی ناشی از سر و صدا عبارتند از:

• ادراک غیر طبیعی

• وزوز گوش، که باعث ایجاد صدای زنگ مداوم در گوش می شود

• کاهش شنوایی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض آلودگی صوتی می‌تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. همچنین بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا و بیماری های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد.

تأثیر آلودگی صوتی بر افزایش هورمون استرس تأثیر زیادی دارد، که با گذشت زمان، این استرس ممکن است به پیشرفت سایر بیماری ها کمک کند.

همچنین طبق تحقیقات انجام شده، که پره اکلامپسی، وضعیتی که باعث فشار خون بالا در دوران بارداری می شود، در میان زنان باردار که در معرض سطوح بالاتری از آلودگی صوتی قرار دارند، شایع تر است.

تأثیرات آلودگی صوتی بر کودکان

کودکان در برابر کم شنوایی ناشی از سر و صدا بسیار آسیب پذیر هستند. قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صدا به مدت 8 ساعت در روز می تواند باعث تغییرات دائمی شنوایی در کودکان شود، از جمله ناتوانی در شنیدن فرکانس های خاص.

آلودگی صوتی می تواند شنوایی کودک را در هر مرحله از رشد، از جمله نوزادی و نوجوانی تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، صدای ناخواسته یا بلند در مدرسه یا خانه ممکن است یادگیری را برای کودکان چالش برانگیز کند. آنها ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شوند:

• تمرکز

• نحوه ارتباطات و گفتار

• عملکرد شناختی

این موارد ممکن است بر رفتار کودک، توانایی آنها در ایجاد روابط و اعتماد به نفس آنها تأثیر بگذارد. آنها همچنین می توانند به دلیل قرار گرفتن در معرض صدا دچار فشار خون بالا شوند.

چگونه آلودگی صوتی را کاهش دهیم؟

در برخی موارد، آلودگی صوتی اجتناب ناپذیر است. با این حال، راه هایی برای کاهش سطح سر و صدا در داخل خانه وجود دارد.

• کاهش سر و صدای وسایل برقی: وسایلی مانند دستگاه تهویه مطبوع، بخاری ها، پنکه ها و سایر لوازم خانگی می توانند در افزایش کلی سر و صدا در خانه نقش داشته باشند. سعی کنید یک تایمر تنظیم کنید، که فقط در زمان های خاصی که نیاز دارید روشن شوند.

• کاهش نویز از دستگاه های رسانه ای: حجم و مدت زمان نویز موسیقی، تلویزیون، رادیو و بازی های ویدیویی را در نظر بگیرید. از پخش نویزهای غیرضروری برای مدت طولانی یا گوش دادن با صدای خیلی زیاد خودداری کنید. بهتر است زمان مشخصی را برای تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی در نظر بگیرید.

• ماشین آلات قدیمی را تعمیر یا تعویض کنید: وسایل قدیمی، وسایل نقلیه و سایر موارد می توانند صدای آزاردهنده ای نسبت به مدل های جدیدتر داشته باشند. ارتقا یا جایگزینی وسایل خانگی یا وسایل نقلیه پر سر و صدا را در نظر بگیرید.

• عایق صدا: افزودن عایق به طور استراتژیک در اطراف خانه می تواند به کاهش صداهای بیرونی دیگر کمک کند.

• زمان بیشتری را صرف فعالیت های آرام کنید: سعی کنید به طور منظم زمانی را برای فعالیت های آرام مانند مطالعه، پازل یا سرگرمی های خلاقانه اختصاص دهید. در این مدت از پخش موسیقی یا داشتن صدای پس زمینه خودداری کنید.

• محافظ گوش: اگر صدای بلند اجتناب ناپذیر است، از محافظ گوش مانند گوش گیر یا گوش بند برای کاهش آسیب آن استفاده کنید.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

اگر آلودگی صوتی بر شنوایی یا سلامت روان فرد تأثیر می‌گذارد و روش‌های کاهش صدا مؤثر نیستند، صحبت با پزشک می‌تواند کمک کننده باشد.

برای کودکانی که در معرض سر و صدای مکرر یا بلند هستند، نظارت بر علائم کم شنوایی بسیار مهم است. معاینات منظم و آزمایش های شنوایی می تواند به تعیین آسیب کمک کند.

گاهی اوقات حساسیت بیش از حد به سر و صدا می تواند نشانه ای از بیماری های دیگر مانند هایپراکوزیس (هایپراکوزیس بیماری شنوایی است که باعث حساسیت شدید به صدا می‌شود) باشد. برای تشخیص آ« باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت نقض محدودیت های قانونی و حقوق افراد به دلیل آلودگی صوتی ناشی از رویدادهای فضای باز، مکان ها، ساخت و ساز یا سایر مشاغل می توان آن را به مقامات محلی گزارش داد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید