امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287559
۲۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

آژانس بین المللی انرژی: تقاضای جهانی برای سوخت های فسیلی تا سال 2030 به اوج خود خواهد رسید

آژانس بین المللی انرژی: تقاضای جهانی برای سوخت های فسیلی تا سال 2030 به اوج خود خواهد رسید

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که تقاضای جهانی برای سوخت‌های فسیلی تا سال 2030 به اوج خود برسد، زیرا استفاده از خودروهای برقی افزایش می‌یابد و رشد اقتصادی چین کاهش یافته و به سمت انرژی پاک‌تر حرکت می‌کند و منطق هر گونه افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش را تضعیف می‌کند.

گزارش آژانس با دیدگاه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که انتظار دارند تقاضا برای نفت مدت ها پس از سال 2030 افزایش یابد و خواستار سرمایه گذاری تریلیون ها دلار در آن هستند، در تضاد است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه چشم‌انداز انرژی جهان - که روز سه‌شنبه منتشر شد- اعلام کرد که اوج تقاضا برای نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ در این دهه در چشم‌انداز خود بر اساس سیاست‌های فعلی دولت‌ها مشهود است و برای اولین بار است که اتفاق افتاده است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس، گفت: «انتقال به انرژی پاک در سراسر جهان اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را متوقف کرد. مسئله «اگر» نیست، بلکه «چه زمانی» است؟ هر چه زودتر اتفاق بیفتد، بهتر است. برای همه ما."

بیرول افزود: «دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران باید از انتقال انرژی پاک به جای ممانعت از آن حمایت کنند.»

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین گفت که اگر شرایط به همین شکل باقی بماند، انتظار می‌رود که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی - برای رسیدن به هدف توافق آب‌وهوای پاریس برای محدود کردن افزایش متوسط ​​دمای جهانی به 1.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن-  همچنان بسیار بالا بماند.

این آژانس انتظار دارد استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان تا سال 2030 10 برابر شود و به سیاست های حمایت از انرژی پاک در بازارهای اصلی به عنوان عاملی که بر تقاضای سوخت فسیلی آینده تأثیر منفی می گذارد اشاره کرده است.

در مورد چین، آژانس انرژی معتقد است که این کشور منبع اصلی تغییر در رشد تقاضای انرژی خواهد بود.

در این گزارش آمده است که در حالی که چین تقریباً دو سوم افزایش مصرف جهانی نفت در دهه گذشته را به خود اختصاص داده است، نیروی محرکه رشد اقتصادی این کشور در حال کاهش است و این کشور به یک "قدرت انرژی پاک" تبدیل شده است، زیرا بیش از نیمی از فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2022 را تشکیل می دهد.

در همین حال، امین ناصر، مدیرعامل آرامکو - امروز سه شنبه - گفت که انتظار رشد قابل توجهی در تقاضا برای نفت دارد. او این موضوع را به بهبود بالقوه اقتصاد چین و بخش هوانوردی نسبت داد که هنوز پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری است.

اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت تا سال 2045 به 110 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و نفت 29 درصد از عرضه انرژی را تشکیل دهد و اندازه اقتصاد جهانی دو برابر شود و جمعیت جهان به 9.5 میلیارد نفر برسد.

گزارش اوپک که در اوایل ماه جاری منتشر شد، اعلام کرد که درخواست‌ها برای توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفتی «گمراه‌کننده» بوده و «می‌تواند به هرج و مرج انرژی و اقتصادی منجر شود».

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید