امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288136
۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا اینترنت ثابت هم گران شده است؟

افزایش قیمت اینترنت همراه در هفته‌های گذشته، واکنش‌های زیادی در پی داشت. حالا امروز خبری در مورد افزایش 7 تا 34 درصدی تعرفه اینترنت ثابت منتشر شد. اما ماجرا چیست؟

آیا  اینترنت ثابت هم گران شده است؟

امروز اخباری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که از افزایش حداقل 7 (یا 10) درصدی تا سقف 34 درصدی قیمت اینترنت ثابت حکایت داشتند. در ادامه اما یک مقام مسئول اعلام کرد که این خبر جدید نیست و قبلا اعلام شده بود. این در حالی است که اخبار پیشین و حتی واکنش‌ها به آن، بیشتر در مورد افزایش تعرفه اینترنت همراه بود اما گویا اینترنت ثابت نیز گران شده است.

قیمت اینترنت، پس از مدتی گمانه‌زنی در این مورد، در نهایت روز پنجشنبه 7 دی سال جاری به میزان 34 درصد افزایش یافت. گرانی اینترنت در شرایطی که کاربران با فیلترینگ گسترده و سرعت و کیفیت پایین آن چالش‌های زیادی دارند، واکنش‌های منفی شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی و کاربران عادی را در پی داشت. به ویژه برخی فعالان فضای مجازی، نگران حذف یا کاهش سهم اینترنت در سبد خانوارهای طبقه متوسط و ضعیف جامعه بودند. به اعتقاد آنها، پیش از افزایش تعرفه‌ها نیز هزینه اینترنت با توجه به ضروت تامین فیلترشکن برای برخی سخت شده بود و حالا مشکل‌تر نیز شده است.

ماجرا البته پیچیده‌تر هم شد. در ساعت‌های نخست افزایش قیمت اینترنت، بررسی‌ها نشان دادند که اپراتورهای تلفن همراه برخی بسته‌ها را بیش از 34 درصد گران کردند که به دستور رگولاتور ناچار به اصلاح آنها شدند. اما از همان ابتدا تا کنون، برخی کاربران و رسانه‌ها،از حذف تعدادی از بسته‌های پرطرفدار می‌گویند در حالی که وزارت ارتباطات موضوع را تکذیب می‌کند.

در شرایطی که این ابهامات در مورد افزایش قیمت اینترنت همراه هنوز وجود دارد، امروز خبری در مورد افزایش تعرفه اینترنت ثابت منتشر شد.

افزایش 7 تا 34 درصدی قیمت اینترنت ثابت؟

خبرگزاری تسنیم ظهر امروز از افزایش ۷ تا ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت ثابت خبر داد. در متن کوتاهی که این خبرگزاری منتشر کرده، آمده است: «یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ اینترنت ثابت، با انتشار اطلاعیه‌ای از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و دریافت مجوز برای افزایش 7 تا 34 درصدی اینترنت ثابت خبر داد.»

تسنیم، متن نامه را نیز که به تایید این افزایش قیمت اشاره می‌کند؛ به همراه جدولی که درصد گرانی هر یک از بسته‌ها را نشان می‌هد، ضمیمه خبر خود کرده بود.

با وجود این، موضوع با واکنش امیر محمدزاده رئیس سازمان تنظیم مقررات مواجه شد. او در حساب شخصی خود در یک شبکه اجتماعی بومی با عنوان «ویندوز»، نوشت: «خبری که در رسانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت اینترنت ثابت منتشر شده مربوط به خبر افزایش ۳۴ درصدی اینترنت است که در روز‌های قبل هم اعلام شد و خبر جدیدی نیست.»

نکته این جا است که در ادامه پاسخ خود اضافه کرده است: «افزایش قیمت 34 درصدی اینترنت شامل اینترنت ثابت و همراه بوده و البته مشمول ترافیک داخلی نیست.»

آیا  اینترنت ثابت هم گران شده است؟

قیمت اینترنت ثابت هم گران شده است؟

ماجرا اما به همین جا ختم نشد. در ادامه سایت دیجیاتو نیز با انتشار گزارشی با جزئیات بیشتر، افزایش قیمت اینترنت ثابت را تکرار کرد. در این گزارش آمده است: «مصوبه شماره ۲ جلسه ۳۴۹ سی‌ام مهرماه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مجوز افزایش قیمت اینترنت ثابت را ارائه کرده‌ است. براساس این مصوبه، قیمت اینترنت ۲ مگابیت‌ بر ثانیه معادل نهایتاً ۳۳۵ هزار ریال در ماه درنظر گرفته شده و این قیمت برای اینترنت ۳ و ۴ مگابیت بر ثانیه به عددهای ۴۶۹ هزار ریال و ۵۳۶ هزار ریال می‌رسد. سرعت محبوب ۸ مگابیت بر ثانیه نیز سقف تعرفه ماهانه‌ای معادل ۶۷۰ هزار ریال دارد و سقف نرخ قیمت اینترنت در سرویس‌های VDSL از ۲.۶۸ میلیون ریال تا ۳.۲ میلیون ریال است.»

نویسنده گزارش نتیجه‌گیری کرده است: «به‌نظر می‌رسد که قیمت بسته‌های اینترنت ثابت ۱۰ تا ۳۴ درصد گران شده است.»

همچنین «در این مصوبه آمده که سقف تعرفه هر گیگابایت ترافیک بین‌الملل، در صورت فروش حجم اضافه، نهایتاً ۲۶.۸ میلیون ریال تعیین شده است.»

بر اساس گزارش دیجیاتو، «درحال‌حاضر شرکت اینترنتی آسیاتک نیز نامه‌ای درخصوص تغییر تعرفه خدمات دسترسی پرسرعت اینترنت ثابت منتشر کرده و به‌نظر می‌رسد که سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت نیز به‌زودی تغییراتی در نرخ بسته‌های اینترنتی خود ایجاد کنند.»

نویسنده گزارش اضافه کرده است: «شنیده‌های دیجیاتو حاکی از آن است که اپراتورهای ثابت انتظار افزایش قیمت بیش از اپراتورهای سیار داشتند تا اختلاف قیمت میان این دو اپراتور فاحش شود. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد که سقف افزایش تعرفه در هر دو سرویس اینترنتی ۳۴ درصد بوده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، در این شریط به نظر می‌رسد کاربران باید به زودی در انتظار افزایش اعمال این افزایش قیمت در اپراتورهای اینترنت ثابت نیز باشند. این در حالی است که با افزایش قیمت اینترنت، تامین هزینه‌ها برای برخی از کاربران سخت‌تر از پیش می‌شود. این موضوع دسترسی آنها را به اینترنت، چه برای کسب آگاهی باشد و چه سرگرمی یا معاشرات با دیگران، کاهش می‌دهد و برخی این اقدام را نوعی مالیات بر آگاهی می‌دانند. در این میان، برخی منتقدان و کاربران معتقدند با وجود گسترش فیلترینگ، کاربران نیز استفاده از فیلترشکن‌ها را برای دسترسی به اینترنت افزایش داده‌اند و این نگرانی وجود دارد که بالا رفتن تعرفه‌ها، به منظور اجرای بهتر طرح صیانت صورت گرفته باشد.

  • منبع
  • تجارت نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید