امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265180
۱۶۶۳۵
۱۴
۰
نسخه چاپی
احکام شرعی

آیا سیگار و قلیان کشیدن، شرعاً روزه را باطل می کند؟

آیا سیگار کشیدن و همچنین قلیان کشیدن، شرعاً روزه را باطل می کند؟

آیا سیگار و قلیان کشیدن، شرعاً روزه را باطل می کند؟
 

حقوق نیوز-  آیا سیگار کشیدن و همچنین قلیان کشیدن، شرعاً روزه را باطل می کند؟

آیت الله خامنه ای: احتیاط واجب آن است که روزه ‏دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدّری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می ‏شود خودداری کند. 

آیت الله مکارم شیرازی: کشیدن سیگار، قلیان و چپق، تمام اینها اشکال دارد، و اگر عمداً انجام دهند احتیاط واجب قضای روزه است; بلکه استفاده از دخانیات در غیر حال روزه نیز حرام است. احتیاط واجب آن است که روزه دار از کشیدن سیگار و تنباکو و سایر دخانیات پرهیز کند و بخار غلیظ نیز به حلق نرساند، ولی رفتن به حمام اشکال ندارد هر چند فضای حمام را بخار گرفته باشد.

در احتیاط واجب، مقلد می‏تواند به همان احتیاطی که مرجع تقلیدش گفته است عمل کند، یا به فتوای مجتهد دیگری که پس از او، اعلم شناخته شده است رجوع نماید.

آیت الله بهجت: عدم افساد روزه به وسیله غبار یا دود غیر غلیظ و غیر جایگزین غذا و غیر مقوی خالی از وجه نیست ولی أحوط اجتناب است.

آیت الله نوری: روزه دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می‏شود و نیز بنا بر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را به حلق نرساند.

آیت الله زنجانی: در ماه مبارک رمضان سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات به صورت آشکار به گونه‏ ای که بی ‏احترامی به روزه به شمار آید جایز نیست بلکه بنابر احتیاط در غیر این صورت نیز استفاده نشود و چنان چه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیه روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کرده، روزه آن روز را نیز قضا کند.

آیت ‎الله سیستانی: احتیاط واجب آن است که روزه‏ دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها از سایر دخانیات را به حلق نرساند و همچنین از رساندن سایر دودهای غلیظ به حلق، بنابر احتیاط واجب، پرهیز نماید. 

آیت ‎الله صافی: بنابراحتیاط واجب، روزه دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند. اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمی کند، ولی تظاهر به آن در این صورت، مناسب نیست و به احترام ماه مبارک ترک شود»

آیت ‎الله وحید خراسانی : بنابراحتیاط واجب روزه را باطل می‎کند ولی اگر کسی این کار را انجام داد واجب است در بقیه روز از مفطرات (چیزهایی که روزه را باطل می ‎کند) پرهیز کند و قضاء و کفاره بنابر احتیاط بر او واجب می ‎شود. 

 

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید