امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286863
۲۰۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ویتامین D در کاهش درد ناشی از پسوریازیس موثر است؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان ویتامین D خون ممکن است بر کاهش شدت بیماری پسوریازیس تأثیر بگذارد.

ویتامین D در کاهش درد ناشی از پسوریازیس موثر است

تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان ویتامین D خون ممکن است بر کاهش شدت بیماری پسوریازیس تأثیر بگذارد.

به نقل از مدیسن نت، در بیماری پسوریازیس، سلول‌های پوست جمع می‌شوند و لکه‌های خشک، خارش‌دار و گاهی دردناک ایجاد می‌کنند.

«راشل لیم»، نویسنده مطالعه از دانشکده پزشکی وارن آلپرت دانشگاه براون، گفت: «در حالی که کرم‌های ویتامین D مصنوعی یک درمان نوظهور هستند، این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از ویتامین D یا مکمل‌های خوراکی نیز می‌تواند علائم پسوریازیس را کاهش دهد.»

برای این مطالعه، محققان ۴۹۱ مورد را در یک نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده تجزیه و تحلیل کردند، از جمله ۱۶۲ مورد از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ و ۳۲۹ مورد از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که سطوح پایین و کمبود ویتامین D به طور قابل توجهی با پسوریازیس شدیدتر مرتبط است.

بیمارانی که بالاترین میانگین سطح ویتامین D را داشتند، کمترین میزان پوست مبتلا به پسوریازیس را داشتند. افرادی که بیشترین ناحیه آسیب دیده را داشتند کمترین میانگین سطح ویتامین D را داشتند.

لیم گفت: «در حالی که نمی‌توانیم در مورد مصرف بهینه ویتامین D صحبت کنیم، توصیه‌های فعلی در مورد مقادیر ایمن مکمل ویتامین D برای جلوگیری از مسمومیت وجود دارد. بهتر است افراد با پزشک خود در مورد شروع ایمن مصرف مکمل ویتامین D صحبت کنند.»

همچنین ممکن است عوامل دیگری در پسوریازیس فرد وجود داشته باشد. رنگدانه پوست از سنتز ویتامین D جلوگیری می‌کند. و بیماری پسوریازیس بسیاری از افراد دارای رنگ پوست تیره‌تر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است، اما دریافت تمام ویتامین D مورد نیاز از خورشید بی خطر نیست، زیرا اشعه ماورا بنفش آن می‌تواند باعث سرطان پوست شود.

به گفته برخی محققان، اگرچه ممکن است فرد بتواند از طریق رژیم غذایی مواد مغذی کافی دریافت کند، اما بهترین راه برای دریافت کافی ویتامین D مصرف مکمل است.

برخی از غذاهای حاوی ویتامین D عبارتند از ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی و زرده تخم مرغ. برخی از غذاهای غنی شده مانند غلات، شیر و آب پرتقال نیز حاوی این ماده مغذی هستند.

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید