امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287799
۶۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن

 آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

سازمان بورس و اوراق بهادار

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۷/۱۹ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس و اوراق بهادار و به استناد تبصره (۴) ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰، آیین ­نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن

ماده۱ـ در این آیین ­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­ روند:

۱ـ صندوق سرمایه­ گذاری: از مصادیق صندوق ‌سرمایه‌گذاری موضوع بند (۲۰) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ است که هدف آن جمع‌آوری منابع مالی سرمایه ­گذاران و تخصیص آن به منظور سرمایه­ گذاری در ساخت و اجاره طرح (پروژه)‌های ساختمانی شامل مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی است.

۲ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

۳ـ سازمان: سازمان بورس و اوراق بهادار.

۴ـ صندوق ملی مسکن: صندوق موضوع ماده(۳) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰.

۵ ـ صندوق مدیریت دارایی: صندوق­ های سرمایه­ گذاری در املاک و مستغلات موضوع بند (ب) ماده (۱) آیین ­نامه اجرایی ماده (۱۴) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن موضوع تصویب­نامه شماره ۹۷۶۵۵/ت۵۲۳۸۵هـ مورخ ۱۳۹۵/۸/۱۰.

۶ ـ دستگاه‌های مشمول: دستگاه‌ها و نهادهای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵.

ماده۲ـ تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق با ضوابط و مقررات این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط، مجاز است.

ماده۳ـ وزارت، سازمان­ها و شرکت ‌­ های وابسته و سایر دستگاه‌های مشمول می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات، زمین‌های ملکی یا در اختیار خود را به قیمت کارشناسی روز برابر اعلام هیئت کارشناسان رسمی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه یا کانون کارشناسان رسمی دادگستری به صندوق‌های سرمایه­ گذاری واگذار و به صورت قطعی منتقل نمایند و در قبال ارزش عین و یا منافع و حقوق متعلقه ناشی از زمین مورد واگذاری، واحد سرمایه‌گذاری اخذ و گواهی مربوط را دریافت نمایند.

ماده۴ـ بانک ­ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند با رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأسیس صندوق‌های موضوع این آیین‌نامه در اراضی و املاک مازاد خود اقدام نمایند.

تبصره ـ بانک ­ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز به تملک یا خرید واحدهای ساختمانی موضوع صندوق‌های تأسیس‌شده در این ماده نمی‌باشند و صرفاً منافع حاصل از فروش یا اجاره را به دست می‌آورند.

ماده۵ ـ سازمان موظف است مجوز تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری را با ارائه پیش‌پروانه ساختمانی صادر نماید، منوط به اینکه قبل از صدور مجوز پذیره ­نویسی، پروانه ساختمانی صادر و به سازمان ارائه شود.

تبصره۱ـ وزارت می­ تواند حداقل تعداد واحد سرمایه‌گذاری که هر خریدار ملزم به خرید است را تعیین و به سازمان اعلام نماید، به نحوی که حداقل تعداد واحد سرمایه‌گذاری معادل یک واحد مسکونی طرح (پروژه) باشد. سازمان موظف است شرایط پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های موضوع این آیین‌نامه را به نحوی تنظیم نماید که نظر وزارت درخصوص حداقل تعداد واحد سرمایه‌گذاری قابل تحصیل توسط هر خریدار تأمین شود.

تبصره۲ـ دستورالعمل اجرایی مربوط به ضوابط پذیره ­نویسی و افزایش سرمایه،‌ نحوه عرضه،‌ خرید و فروش، قیمت، واحدهای پذیره­ نویسی­ نشده از واحدهای سرمایه­ گذاری، اولویت­ بندی، نحوه انتخاب،‌ واگذاری و تسویه ­حساب قیمت نهایی واحدهای مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی توسط سازمان بورس اوراق بهادار و با همکاری نهادها و دستگاه‌های متولی تهیه و ابلاغ می­ شود. این ضوابط باید در امیدنامه صندوق­ های موضوع این ماده قید شود.

تبصره۳ـ وزارت و سازمان ­های وابسته و دستگاه‌های مشمول تا پیش از اتمام عملیات پی­سازی طرح (پروژه) یا یک سال پس از دریافت مجوز فعالیت صندوق (هر کدام کمتر باشد)، مجاز به فروش واحدهای سرمایه­ گذاری متعلق به خود نیستند و بعد از آن با رعایت ضوابط و مقررات بورس مربوطه و سایر ضوابط تعیین‌شده برای واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری، سهم دولت، نهاد یا دستگاه‌ها قابل اقدام می­ باشد.

ماده۶ ـ در صورت تمایل مالکین اراضی با مالکیت بخش غیردولتی واقع در داخل محدوده یا حریم شهرها و یا خارج از حریم شهرها، برای مشارکت در طرح  های مسکن از طریق راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه­ گذاری، وزارت مجاز است با رعایت ضوابط و مقررات موجود، توافقات لازم را با مالک انجام دهد. مطابق توافق انجام شده با مالک، در ازای سهم دولت و سایر مراجع قانونی از زمین، ناشی از تغییر کاربری، تفکیک اراضی یا سایر امتیازات و مجوزها ازجمله صدور یا تخفیف صدور پروانه ساختمانی، نظام مهندسی، انشعابات و نظایر آن نسبت به اخذ واحدهای سرمایه  گذاری که مالک در ازای انتقال زمین دریافت نموده است، برای هر یک از مراجع قانونی مزبور، اقدام می ­شود.

ماده۷ـ کلیه دارندگان واحدهای سرمایه­ گذاری صندوق­ های موضوع این آیین‌نامه، در اولویت واگذاری واحدهای ساختمانی صندوق مربوط با رعایت دستورالعمل تبصره (۲) ماده (۵) این آیین‌نامه قرار دارند.

ماده۸ ـ وزارت کشور موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا شهرداری‌های سراسر کشور، پیش­پروانه زمین‌های موضوع صندوق‌های سرمایه­ گذاری را حداکثر ظرف مدت یک ماه و پروانه ساختمانی این طرح (پروژه)­ها را حداکثر ظرف سه ماه بر اساس درخواست متقاضی مبنی بر اعلام به تأسیس صندوق سرمایه­ گذاری، با رعایت مقررات مربوط صادر نمایند. در مواردی که صدور پروانه مستلزم صدور مجوز یا اقدامات سایر مراجع ذی­صلاح می­ باشد، مهلت ­های مذکور از زمان صدور مجوز یا اقدام صورت گرفته محاسبه خواهد شد.

ماده۹ـ انتقال زمین‌های بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی دستگاه‌های مشمول، انتقال واحدهای مسکونی از صندوق به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری نهایی این صندوق‌ها و اجاره املاک و مستغلات احداث­شده توسط شرکت‌­های (صندوق‌های) سرمایه‌گذاری، بر اساس ماده (۵) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰ از مالیات معاف است .

ماده۱۰ـ در صورت عدم فروش واحدهای ساختمانی فاقد متقاضی سهم دولت پس از دو بار مزایده، وزارت مجاز است نسبت به واگذاری این واحدها به صندوق­ های املاک و مستغلات از طریق فراخوان و یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی با قیمت کارشناسی روز و به صورت نقد و یا نقد و اقساط اقدام نماید.

ماده۱۱ـ در صورتی که پس از پایان عملیات ساختمانی، واحدهای طرح (پروژه) قابل بهره­ برداری باشند و فروش واحدهای طرح (پروژه) بیش از شش ماه زمان ببرد، صندوق موظف است نسبت به واگذاری اجاره­ای واحدهای مذکور و همزمان پیگیری فروش کامل واحدهای فوق اقدام نماید.

ماده۱۲ـ در مواردی که صندوق سرمایه‌گذاری در اراضی دولتی تأسیس می­شود، تمامی عایدات ناشی از فروش واحدهای سرمایه‌گذاری یا واحدهای ساختمانی سهم دولت و عایدات ناشی از اجاره واحدهای طرح (پروژه) موضوع مواد (۱۰) و (۱۱) این آیین‌نامه به حساب‌های مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود تا برابر ماده (۳) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰ به صندوق ملی مسکن جهت اجرای برنامه­ های بخش مسکن واریز ­شود.

ماده۱۳ـ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می­توانند با رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی نسبت به پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت بر روی واحدهای مسکونی این صندوق‌ها اقدام نمایند. تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی پس از پایان طرح (پروژه) و یا پرداخت تسهیلات خرید مسکن به خریداران نهایی واحدهای مسکونی این صندوق‌ها بلامانع است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر
  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید