امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287960
۷۰
۱
۰
نسخه چاپی

ابهام مالیات ستانی از سود فروش در بازار طلافروشان / فروشندگان طلا از قوانین جدید بی اطلاع هستند

انتشار شایعه‌ای درباره درج تمامی اطلاعات در سامانه جامع تجارت و همچنین دریافت ۲۵ درصد مالیاتی از سود فروش طلا در فضای مجازی این روزها با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان صنف طلا و جواهر روبه‌رو شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرد

ابهام مالیات ستانی از سود فروش در بازار طلافروشان / فروشندگان طلا از قوانین جدید بی اطلاع هستند

به گزارش ایلنا، سازمان امور مالیاتی نیز در واکنش به شایعات مربوط به صورت‌حساب الکترونیک صنف طلا و جواهر اعلام کرد از ابتدای دی ماه فروشندگان طلا موظف هستند هر میزان فروش خود را تحت قالب صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و در صورتی‌که طلافروش از این اقدام سرباز زند، جرایمی مطابق با قانون برای وی وضع خواهد شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی نیز با تکذیب این شایعه گفته هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزۀ مالیات‌ستانی از صنف طلا وضع نشده و اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا کذب است.

با این حال با آنکه سازمان امور مالیاتی دریافت مالیات ۲۵ درصدی را نادرست دانست، اما همچنان تردیدهایی در این زمینه وجود دارد.

از سوی دیگر فعالان بازار طلا دقیق هدف از اجرای این طرح را نمی‌دانند، اما می گویند اطلاعات معامله‌گران ثبت شده و قابل رصد است و ممکن است که در آینده از آن برای طرح‌های مالیاتی بهره‌برداری شود.

ابهام در بازار طلافروشان

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز می گوید: انتشار اخبار شایعه مبنی بر اینکه میزان مالیات معاملات طلا افزایش افزایش پیدا می کند و از سود خرید طلا به میزان ۲۵ درصد مالیات اخذ می شود؛ هیچ ارتباطی با مردم ندارد و شهروندان در این باره دچار سو برداشت شده‌اند.

محمد زرین مهر در گفت و گو با ایلنا با اشاره به وضعیت فعلی بازار طلا ، می افزاید: بازار طلا در شیراز در یک ماه گذشته با یک رکود بسیار سنگینی مواجه شده است و تمام فعالان این حوزه را در ابهام قرار داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با اشاره به اینکه رکود در بازار طلا تنها مختص به شیراز نیست و این اتفاق در سراسر کشور در حال رخ دادن است، بیان می‌کند: خالی شدن دست مردم، بی اعتمادی نسبت به بازار و اخبار و شایعات مبنی دریافت نرخ تورم سود حاصل از خرید طلا از گزینه‌های احتمالی عدم استقبال مردم از خرید طلا به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در طرح جدید دولت آخرین خریدار طلا، نیاز نیست که کد ملی را ثبت کند، می‌گوید: مطالب درج شده مربوط به سامانه مودیان و جامع تجارت به مغازه داران طلا فروشی و بنکداران ارتباط دارد نه با مردم.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز بیان می‌کند: تمام مغازه داران طلا فروشی آگاهی زیادی در این باره ندارند و نبود آموزش مناسب جهت ثبت در سامانه مغازه داران را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

زرین مهر با اشاره به اینکه هنوز اجرای این قانون برای بسیاری از مغازه داران و حتی کارمندان اداره مالیاتی هم ابهاماتی دارند، می‌گوید: مقرر شده تا آموزش‌های لازم جهت ثبت سامانه از طریق بعضی از شرکت‌ها انجام شود.

افت شدید و بی سابقه بازار طلا نسبت به سال های گذشته

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه وضعیت بازار طلا و جواهر شیراز با افت شدید و بی سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته مواجه شده است، می‌گوید: وضعیت خرید و فروش در بازار طلا و جواهر شیراز همه را متعجب کرده است و در حال حاضر خرید و فروش متوقف شده است.

زرین مهر در ادامه با بیان اینکه در روزها و سال‌های گذشته طلا به عنوان یک پس انداز برای مردم به حساب می‌آمد، می‌گوید: اگرچه در ماه‌های گذشته مردم با هدف کاسته نشدن از سرمایه های شان پول‌هایی که در بانک‌ها داشتند را خارج و به خرید طلا و شمش آب شده تبدیل می‌کردند اما این اتفاق هم دیگر رخ نمی‌دهد.

خرید نقره و بدل به جای حلقه های طلا برای ازدواج

وی با بیان اینکه جوانان و عروس و داماد ها دیگر توان خرید حلقه‌های ازدواج هم ندارند و تنها به خرید نقره و بدل رو می آورند، می‌گوید: اگرچه عروس و دامادها در گذشته اقدام به خرید و حلقه و سرویس طلا می‌کردند اما این اتفاق در شرایط فعلی دیگر رخ نمی‌دهد.

زرین مهر با اشاره به اینکه میزان ازدواج نسبت به سال های گذشته خیلی کاهش یافته است، می افزاید:  در سال های گذشته مغازه داران روزانه حدود یک الی 10 جفت حلقه  ازدواج می‌فروختند اما شرایط تغییر کرده است و تا چند روز هم شاید یک حلقه فروش نرود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با اشاره به اینکه ادامه روند موجود باعث می‌شود بسیاری از طلا فروشان دست از فعالیت بکشند، می‌افزاید: گران بودن میزان اجاره بها و کاهش میزان فروش طلا در نهایت سبب ریزش طلا فروشان می‌شود.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید