امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287446
۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

اردوغان: حملات به غزه جنگ نیست، قتل‌عام است

اردوغان: حملات به غزه جنگ نیست، قتل‌عام است

رئیس‌جمهور اردوغان درخصوص حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: حملات نامتناسب و بی اساس به غزه ممکن است اسرائیل را در نظر افکار عمومی جهان به موقعیتی غیرمنتظره و نامطلوب سوق دهد. درگیری که با انواع روش‌های شرم آور انجام شود، جنگ نیست، یک قتل عام است.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست گروهی حزب عدالت و توسعه (AK) خود در آنکارا گفت: اسرائیل نباید فراموش کند که اگر به جای یک دولت مانند یک سازمان عمل کند، در نهایت مانند یک سازمان با آن رفتار خواهد شد. همه باید از تصمیمات هیجانی که هدفشان مجازات کلی مردم فلسطین است مانند قطع کمک‌های بشردوستانه دوری کنند.

اردوغان افزود: به‌عنوان ترکیه، ما آماده‌ایم هر کاری از جمله میانجی‌گری و «داوری منصفانه» انجام دهیم تا منطقه خود را به سرعت از این گرداب خارج کنیم. ترکیه هرگز نمی‌خواهد اسرائیل، فلسطین یا منطقه به یک چرخه معیوب کشیده شوند.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ما به عنوان ترکیه از طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌داری کنند. ما خواهان مرگ کودکان، غیرنظامیان، مردم بیگناه و خونریزی نیستیم، نه در غزه، نه در اسرائیل، نه در سوریه و نه در اوکراین. ترکیه مخالف هرگونه حمله به غیرنظامیان و شهرکهای غیرنظامی در منطقه درگیری اسرائیل و فلسطین است. مواضع ما هم در مبارزه خود با تروریسم و هم در جنگ‌ها و درگیری‌ها در منطقه ما بسیار روشن است. ما هیچ حمله‌ای به شهرک‌های غیرنظامی را صحیح نمی‌دانیم. ما معتقدیم که جنگ نیز اخلاقیات خود را دارد. متأسفانه در درگیری‌ها میان اسرائیل و نوار غزه، این اصل به شدت نقض شده است.

اردوغان گفت: ما رفتار تحریک‌آمیز بازیگران منطقه‌ای را به جای بازگرداندن آرامش محکوم می‌کنیم. ما از ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای منطقه می‌خواهیم که مواضع خود را بر اساس توازن شریف و انسان دوستانه بین طرفین اتخاذ کنند. بقای اسرائیل تنها با ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و یکپارچگی جغرافیایی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی امکان پذیر است.

اردوغان گفت: بمباران شهرک‌های غیرنظامی، کشتار عمدی غیرنظامیان، مسدود کردن خودروهایی که کمک‌های بشردوستانه را به منطقه می‌آورند، و تلاش برای نشان دادن همه این‌ها به عنوان مهارت تنها می‌تواند بازتاب یک سازمان (تروریستی) باشد، نه یک دولت. اسرائیل نباید فراموش کند که اگر مانند یک سازمان عمل کند نه به عنوان یک دولت، در نهایت مانند یک سازمان دیده خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره حملات به مواضع نیروهای پ.ک.ک گفت: درهای ائتلاف مردم به روی هرکسی که بخواهد به مبارزه ما برای آینده کشور و ملت بپیوندد به شرط رضایت شرکای ما باز است. ما به عملیات هوایی شدید در شمال عراق و سوریه ادامه می‌دهیم و آنها را بیشتر می‌کنیم و نشان می‌دهیم که اعضای سازمان‌های تروریستی را در هر زمان و هر مکان نابود خواهیم کرد. ما به تروریست‌هایی که از لانه‌های خود در شمال عراق سوریه برای حمله به ترکیه آماده می‌شوند، مهلت نمی‌دهیم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید