امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287135
۱۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

از نفت به تنوع: ابرپروژه های بن‌سلمان برای تبدیل عربستان سعودی به قطب راهبردی منطقه

از نفت به تنوع: ابرپروژه های بن‌سلمان برای تبدیل عربستان سعودی به قطب راهبردی منطقه

با نگاهی به ابر پروژه های عربستان مدرن در زمان حکومت محمد بن سلمان، می‌توانید تغییرات شگفت‌انگیز این کشور حاشیه خلیج فارس را ببینید.

عربستان پس از روی کار آمدن محمد بن سلمان، تحول بزرگی را تجربه کرده است. این کشور حالا دیگر فقط مصرف‌کننده نیست و توانسته در بسیاری از برندها و کشورهای پیشرفته جهان، سرمایه‌گذاری کند. اما سرمایه‌گذاری بن سلمات فقط محدود به کشورهای دیگر نمی‌شود. پروژه های بزرگی در داخل خاک عربستان مدرن در حال انجام هستند که می‌توانند متفاوت‌ترین و مدرن‌ترین منطقه جهان را بسازند.

ابر پروژه های بزرگ عربستان مدرن

در این پست نگاهی به بزرگ‌ترین ابر پروژه های عربستان سعودی خواهیم انداخت که ملک سلمان در حال پیش بردن آن‌ها است.

شهر شناور اوکساگون

شهر شناور اوکساگون

عربستان مشغول ساخت و توسعه شهری به وسعت ۴۸ کیلومتر مربع روی دریای سرخ و در جنوب کانال سوئز است که می‌تواند «بزرگ‌ترین ساختار شناور در جهان» لقب بگیرد. این بندر پیشرفته که تا سال ۲۰۳۰ تکمیل می‌شود، قرار است به قطبی برای تجارت و توسعه تکنولوژی‌های پاک تبدیل شود.

استراحتگاه مخفی صخره صحرا

استراحتگاه مخفی صخره صحرا

عربستان پر از صخره و صحراهای وسیعی است که تا پیش از این چندان مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند. اما ظاهرا ملک سلمان توجه ویژه‌ای به این بخش وسیع از کشور خودش دارد و می‌خواهد از آن برای بوم‌گردی و جذب توریست استفاده کند.

یکی از این پروژه‌ها، استراحتگاهی مخفی در دل یک صخره بزرگ در صحرای عربستان است که شامل ویلاهایی به‌شکل غارهایی مدرن می‌شود. این غارها پر از امکانات و تکنولوژی‌های روز هستند و ترکیب آن‌ها با طبیعت بکر، فضای دلنشینی را برای ساکنان آن به‌وجود آورده است.

منطقه باستانی العلا

منطقه باستانی العلا

العلا، نام یک صحرای باستانی و کهن در عربستان است که به‌اعتقاد مقامات این کشور، به‌قدر کافی مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است. از این رو، آن‌ها می‌خواهند با ایجاد پروژه‌هایی مثل احداث هتل‌های لوکس و موزه‌های آثار هنری مدرن، از این صحرا یک منطقه گردشگری بی‌نظیر بسازند.

پروژه نئوم، آرمان شهر لاین

پروژه نئوم، آرمان شهر لاین

یکی از ابر پروژه های جذاب عربستان مدرن، شهری به‌صورت عمودی به‌نام “The Line” یا خط است که می‌تواند متفاوت‌ترین شهر جهان لقب بگیرد. این شهر که طول 170 کیلومتری دارد، قرار است به‌صورت عمودی احداث شد و ساکنان آن در آسمان خراش‌های 150 طبقه‌ای سکونت کنند. عرض این شهر هم فقط 200 متر مربع است.

در این شهر از پیشرفته‌ترین و جدیدترین تکنولوژی‌های جهان استفاده خواهد شد و سیستم حمل و نقل پرسرعتی برای ساکنان آن در نظر گرفته شده که کاملا با سیستم حمل و نقل شهری فعلی ما متفاوت است. یکی از نکات جذاب در مورد آرمان شهر لاین، این است که فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنید، تنها با ۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به مراکز تجاری و آموزشی برسانید.

پیست اسکی تروجینا

پیست اسکی تروجینا

بارش برف حتی در مناطق کوهستانی عربستان هم به‌قدری کافی نیست که بتوان یک پیست اسکی را در آنجا احداث کرد. اما مهندسان به‌دنبال احداث پروژه‌ای در شهر کوهستانی تروجینا هستند که می‌تواند با تولید برف مصنوعی، این رویا را شدنی کند.

این نخستین پیست اسکی زیر صفر درجه در حاشیه خلیج فارس است که با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری احداث می‌شود و می‌تواند سالانه میزبان نزدیک به ۱ میلیون نفر از سراسر جهان باشد.

  • منبع
  • خبرآنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید