امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281375
۲۲۲
۱
۰
نسخه چاپی

استعفای نخست وزیر بریتانیا بعد از 45 روز / عذرخواهی، تورم، شکست برنامه اقتصادی و کناره گیری 2 وزیر

استعفای نخست وزیر بریتانیا بعد از 45 روز

لیز تراس نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد. او امروز در سخنرانی عمومی در مقابل دفتر نخست وزیری گفت از رهبری حزب محافظه کار، استعفا می کند اما تا زمان انتخاب رهبر جدید حزب، به صورت موقت در سمت نخست وزیری می ماند تا این مسوولیت را تحویل دهد.

به گزارش عصرایران؛ در بریتانیا، معمولا، رهبر حزب حاکم، به صورت خودکار نخست وزیر می شود.

رای گیری داخلی در حزب محافظه کار در هفته اینده انجام خواهد شد.

استعفا بعد از فشار زیاد علیه او به دلیل شکست برنامه اقتصادی اش روی داد. این برنامه اقتصادی منجر به بحران و تنش در بازارهای بریتانیا و تورم کم سابقه در این کشور شد.

استعفا در روز 45 از آغاز به کار لیز تراس به عنوان نخست وزیر اعلام شد. لیز تراس رکورددار کمترین دوره نخست وزیری در تاریخ بریتانیاست.

استعفا و برکناری 2 وزیر خزانه داری و کشور نیز باعث فشار زیادی بر لیز تراس شد.

در کمتر از دو ماه نخست وزیری لیز تراس، اختلاف نظر شدیدی درباره برنامه اقتصادی او وجود داشت و همین عامل باعث انتقادات شدید داخلی علیه وی شد.

استعفای لیز تراس از نخست وزیری، پیش بینی می شد. استعفای تراس بعد از گذشت چند روز از  عذرخواهی وی بابت اشتباهات اقتصادی اش روی داد. این عذرخواهی بعد از عقب نشینی از طرح اقتصادی صورت گرفت که منجر به بحران و هرج و مرج در بازارها شد. او پیش از این ضمن عذرخواهی، استعفا را رد کرده بود اما امروز آن را اعلام کرد.

همزمان تورم 12 ماه اخیر در بریتانیا به رقم کم سابقه 10.1 درصد رسید که بالاترین رقم در 40 سال اخیر است.

تراس در جلسه پرتنش پارلمان گفته بود او تنها کمتر از دو ماه در سمت نخست وزیری است و توانست در این مدت سقفی برای قیمت های قبض های انرژی قرار دهد.

وی افزود: بابت اشتباهات در گذشته، عذرخواهی می کنم اما اقدام صحیح در این شرایط، انجام تغییرات است.

نظرسنجی های جدید هم نشان داد افکار عمومی بریتانیا علیه لیز تراس است.

براساس نتایج مرکز اپسوس که دیروز چهارشنبه منتشر شد نشان داد 53 درصد از رای دهندگان بریتانیا معتقدند نخست وزیر باید استعفا دهد و 80 درصد از انها هم دولت را عامل افزایش هزینه های زندگی می دانند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید