امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284810
۱۵۹
۱
۰
نسخه چاپی

استفاده از گوگل مپ برای نشان کردن جایگاه سه هزار جادوگر اسکاتلندی!

 استفاده از گوگل مپ برای نشان کردن جایگاه سه هزار جادوگر اسکاتلندی!

به دنبال یک جادوگر هستید اما نمی‌دانید کجا یکی را پیدا کنید؟ این نقشه کمک خواهد کرد بیش از ۳۰۰۰ نفر را که متهم به جادوگری شده بودند در نقشه اسکاتلند پیدا کنید!

البته این تلاش و علاقه‌مندی، خرافی نبوده و ققط برای بررسی تاریخ و کار اکادمیک صورت گرفته است. پس شما نمی‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید یا بخواهید که  کسی را طلسم کنند، زیرا همه آن‌ها مرده‌اند، در واقع بسیاری از آنها اعدام شدند.

این نقشه جادوگران، پایگاه داده‌ای برای بررسی جادوگران اسکاتلندی (SoSW) در دوره بین ۱۵۶۳ و ۱۷۳۶ است.

در سال ۱۵۶۳، پارلمان اسکاتلند قانون جادوگری را تصویب کرد که جادوگری را به عنوان یک جنایت بزرگ جرم‌انگاری می‌کرد.

و در سال ۱۷۳۵، قانون جادوگری دیگری که این بار توسط پارلمان در وست مینستر تصویب شد، متهم کردن دیگران به داشتن قدرت جادویی یا انجام سحر در سراسر بریتانیا (از جمله اسکاتلند) را جرم دانست.

اما در این فاصله  ۱۷۰ سال شکار و کشتن جادوگران در اسکاتلند حکمفرما بود. در واقع کسانی که می‌خواستند خودی نشان بدهند و مذهبی بودن و راست‌کردار بودن خود را نشان بدهند، چه بسا هر فردی یرا به خاطر سخنان عجیب یا ظاهر و رفتار کمی متفاوت متهم می‌کردند و به سمت مرگ هدایت می‌کردند.

در آن دوره، بیش از ۳۲۰۰ نفر در اسکاتلند به طور علنی به جادوگری متهم شدند. شکار جادوگر چه به انگیزه غیرت مذهبی باشد و چه فرصت طلبی، در اسکاتلند با شور و حرارت بیشتری نسبت به انگلستان دنبال می‌شد.

جادوگران ادعا شده نشان داده شده در این پایگاه داده، کلیشه‌هایی را که زمان‌های بعدی به آن‌ها داده است، به چالش می‌کشند. مثلا همه آنها زن نبودند (۱۵ درصد مرد بودند)، همه‌شان مسن نبودند (نیمی از آن‌ها زیر ۴۰ سال بودند). همه‌شان بیوه نبودند، فقط از فقرای خارجی تشکیل نشده بودند (بیشتر «طبقه متوسط» و برخی حتی از طبقه اشراف بودند)، عموما هم پزشک سنتی نبودند (فقط حدود ۴ درصد).

آنها وقتی محکوم می‌شدند که مظنونان مجبور به اعتراف می‌شدند یا اگر علامت شیطان روی بدن مظنون پیدا می‌شد.

شکنجه و مرگ

یکی از مؤثرترین و پرکاربردترین اشکال شکنجه که در مورد جادوگران متهم استفاده می‌شد، محرومیت از خواب بود که منجر به توهم می‌شد که ابزار بسیار مفیدی برای گرفتن اعتراف است. شکنجه فیزیکی نسبتاً نادر بود.

فقط برای نمونه نسبتاً کوچک – ۵۵ مورد – روش‌های شکنجه ذکر شده که شامل اجبار متهم به پوشیدن لباس خشن، شلاق زدن، بستن آن‌ها با طناب، آویزان کردن آن‌ها از انگشت شست، گذاشتن آن‌ها در صندوقچه آهنی گرم بود.

و تنها ۳۰۵ مورد از ۳۲۱۲ در این پایگاه داده به صورت ثابت شده، درج شده. ازاین میان:

• ۲۰۵ نفر اعدام شدند

• ۵۲ اعتراف کردند

• ۲۷ ممنوع تاکار شدند

• ۱۱ نفر فراری اعلام شدند

• ۶ تکفیر شدند

• ۲ نفر کارشان غیرقانونی اعلام شد

• ۱ نفر زندانی شد

• ۱ نفر در میان مردم گردانده شد و تحقیر شد

در کل به نظر می‌رسد که دو سوم متهمان یعنی بیش از ۲۰۰۰ اعدام شده باشند. اما هنوز نمی‌توان این امر را ثابت کرد.

برای بررسی آکادمیک، دانشگاه ادینبورگ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پروژه‌ای را برای مکان‌یابی محل زندگی این متهمان ترتیب داد. این اولین باری بود که این مجموعه داده از جادوگران ادعایی اسکاتلندی به طور کامل مکان‌یابی می‌شد.

اواسط سال ۲۰۱۹، اما کارول، که در آن زمان دانشجوی کارشناسی زمین‌شناسی و جغرافیای فیزیکی بود، به عنوان «ژنرال جادوگر» برای یافتن جادوگران روی نقشه اسکاتلند انتخاب شد!

کارول باید مکان‌هایی را پیدا می‌کرد که نام یا املای آن‌ها به‌طور چشمگیری تغییر کرده بود یا به‌کلی از روی نقشه ناپدید شده بودند. کارآگاهی او شامل بررسی نقشه‌های قدیمی از جمله اطلس Blaeu اسکاتلند (۱۶۵۴) بود.

کار کارول نه تنها شامل مکان‌یابی مکان‌های سکونت، بازداشت، محاکمه و اعدام متهمان بود، بلکه تعیین مکان‌هایی برای بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر از افراد مرتبط با محاکمه‌ها – وزرا، کلانتر‌ها و دیگران – بود.

تحقیق او ثابت می‌کند که در مواردی مانند پرونده ماری نیان اینس، از جزیره اسکای. اتهام جادوگری در واقع سیاست محلی برای به رخ کشیدن اقتدار رئیس جدید قبیله محلی، رانالد، بوده است.

کارول نقشه‌های مختلفی را بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داشت تهیه کرد، از جمله یک «نقشه داستانی» از جان کینکید.

جانت هورنای که در سال ۱۷۲۲ اعدام شد، آخرین فردی بود که به طور قانونی به دلیل جادوگری در اسکاتلند و در واقع کل جزایر بریتانیا کشته شد.

هورنای که که سالخورده شده بود و دخترش ناهنجاری در دست و پا داشت، توسط همسایگان خود به مقامات تحویل داده شدند.

آن‌ها جانت را متهم کردند که دخترش را به سوی شیطان سقو داده تا او را مانند اسبی نعلین کند. هر دو مادر و دختر به سرعت توسط کلانتر محلی مقصر شناخته شدند و آن‌ها را به سوزاندن در آتش محکوم کرد.

دختر موفق به فرار شد، اما جانت را برهنه کردند، قیر زدند، در شهر رژه رفتند و زنده زنده سوزاندند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید