امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287068
۱۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

استقبال ایران از گام‌های صادقانه عربستان

کارشناس مطالعات منطقه‌ای خاطرنشان کرد: اگر سعودی‌ها رویکردشان را اصلاح کنند و صادقانه قدم بردارند حتما جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند و این بهبود روابط دستاوردهایی در حوزه‌های اقتصادی،‌ امنیتی و فرهنگی به جا می‌گذارد؛ اولین نکته آن، این است که قدرت‌های فرامنطقه‌ای نمی‌توانند در خلیج فارس بازیگر باشند.

استقبال ایران از گام‌های صادقانه عربستان

بهبود و توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اگر چه منشاء تحولات مهمی در منطقه شد و به تبع آن بسیاری از کشورها نیز درصدد برآمدند تا در سیاست‌های منطقه‌ای خود تغییراتی را ایجاد کنند، اما دو بازیگر اصلی منطقه‌ای یعنی ایران و عربستان باید به درستی ابعاد و تمامی جوانب تعاملات یکدیگر را در نظر گرفته و در جهتی گام بردارند که اجازه ندهند کشورهای فرامنطقه‌ای بتوانند در منطقه نقش‌آفرینی کنند.

در خرداد ماه سال جاری فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران سفر کرد و رایزنی‌ها در خصوص بهبود روابط دو کشور انجام شد. در همین راستا اواخر هفته گذشته حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز  در سفر به عربستان با همتای خود دیدار و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای سعودی خود گفت: روابط ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است. ما مصمم هستیم که روابط دو کشور را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهیم. ما و عربستان اتفاق نظر داریم که چارچوب و فرمتی را تعریف کنیم که با مسئولیت وزیران خارجه دو کشور و تشکیل کمیته‌های تخصصی و متنوع پیگیری روابط  دو کشور در زمینه های مختلف را در دستور کار قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی گفت: در این چارچوب در مسیر درست تقویت مناسبات با کشورهای همسایه خود در حوزه خلیج فارس هستیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به این‌که عربستان و ایران دو کشور مهم در غرب آسیا و جهان اسلام هستند، با بیان اینکه وزیر خارجه عربستان در جریان سفر به تهران حامل دعوت رسمی «ملک سلمان» از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عربستان بود، گفت: آقای رئیسی ضمن پذیرش این دعوت، در زمان مناسبی به عربستان سفر خواهند کرد. دیدار وزیران امور خارجه دو کشور و رایزنی‌های انجام شده مقدمات لازم را برای فراهم کردن دیدار رؤسای دو کشور فراهم می‌کند.

همچنین فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست گفت: در دیدار امروز در مورد مسائل دوجانبه و چندجانبه صحبت کردیم. دیدار امروز ما در راستای روابط دوجانبه و گسترش روابط دو کشور و افزایش امنیت در منطقه بود.

وی همچنین گفت بر اساس توافق صورت گرفته در پکن، سفارت‌خانه‌های دو کشور بازگشایی شده است و سفرای دو کشور مشخص شده‌اند.

این مقام سعودی تاکید کرد: انتظار ما برای باز کردن یک صفحه جدید در روابط دو کشور است. روابطی که بر اساس اخوت و برادری اسلامی و تلاش مشترک بر اساس مصالح مشترک و احترام متقابل صورت می‌گیرد.

استقبال ایران از گام‌های صادقانه عربستان

محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به عربستان و گسترش تعاملات تهران و ریاض اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص بهبود و توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس راهبردی و دائمی است؛ علی‌رغم این‌که در چند سال اخیر سعودی‌ها سعی کردند رقابت خودشان با ما را خصمانه کنند، اما امروز خوشبختانه شاهد بودیم که در یکسال اخیر فضای منطقه به سمتی سوق یافت که سعودی‌ها چاره‌ای جز بهبود روابط نداشتند.

وی همچنین بیان کرد: سیاست‌های جدید عربستان از چند وجه قابل بررسی است؛ از یک طرف نگاه بهبود رابطه با ایران را در پیش گرفته‌اند از سوی دیگر به دنبال بهبود رابطه با رژیم صهیونیستی و ترمیم رابطه با دموکرات‌های آمریکا و دولت بایدن هستند که در این مدت با چالش‌های جدی رو به رو بودند، لذا در چنین حالتی سعودی‌ها حرکت چند مرحله‌ای را در پیش گرفته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی نیز بر عزم جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و عربستان تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با بیان دستاوردها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران افزود: راه موفقیت منطقه تقویت گفت‌وگو و همکاری و افزایش همکاری‌های توسعه محور است.
وی با اشاره به جایگاه و نقش ایران و عربستان در منطقه و جهان اسلام، از موضوع فلسطین و قدس به عنوان قضیه محوری جهان اسلام یاد کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای همگان دانست.

همچنین محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان با ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور کشورمان گفت: نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.

ولی‌عهد عربستان با تاکید بر دعوت از رییس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان، دیدار سران دو کشور را بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: این دیدارها تاثیرات اساسی بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه خواهد داشت.

کوشکی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان سعودی، همزمان با چین، روسیه و ایران در تعامل است و از سوی دیگر در پی ترمیم روابط با رژیم صهیونیستی و آمریکاست؛ طبیعتا این‌ حرکت‌ها تضادها وتناقض‌هایی را به همراه دارد. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از بهبود رابطه عربستان با ما، چین و روسیه راضی نیستند و این مساله را ابراز کرده‌اند.

او در پایان اظهار داشت: اگر سعودی‌ها در مسیر بهبود رابطه با ایران و کشورهای خلیج فارس جدی باشند، نوعی عقلانیت و همگرایی در خلیج فارس رخ می‌دهد که به نفع همه کشورهای منطقه است. ما گام‌های مثبتی را برمی‌داریم و اگر رویکردشان را اصلاح کنند و صادقانه قدم بردارند، حتما جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند و این بهبود روابط حتما دستاوردهایی در حوزه‌های اقتصادی،‌ امنیتی و فرهنگی به جا می‌گذارد و اولین نکته‌اش این است که قدرت‌های فرامنطقه‌ای نمی‌توانند در خلیج فارس بازیگر باشند و سعودی‌ها هم باید این مساله را در نظر بگیرند.

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید