امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288141
۵۵
۱
۰
نسخه چاپی
اکسیوس

افزایش تنش میان بایدن و نتانیاهو / او ۲۰ روز است که با نخست وزیر اسرائیل گفتگو نکرده / تماس این دو آخرین بار پرتنش بود

افزایش تنش میان بایدن و نتانیاهو / او ۲۰ روز است که با نخست وزیر اسرائیل گفتگو نکرده / تماس این دو آخرین بار پرتنش بود

چهار مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند، رئیس جمهور بایدن و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده به طور فزاینده ای نسبت به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و رد اکثر درخواست های اخیر دولت آمریکا در رابطه با جنگ غزه ناامید و کلافه شده اند.

در ادامه این مطلب آمده است: از زمان حمله 7 اکتبر حماس که 100 روز پیش رخ داد، بایدن با حمایت نظامی و دیپلماتیک بی‌سابقه از اسرائیل حمایت کامل کرده است، حتی در حالی که در سال انتخابات بابت آن، بخشی از پایگاهش، ضربه سیاسی خورده است. 

مقامات آمریکایی گفتند که این حمایت تا حد زیادی به صورت علنی ادامه داشته است، اما در پشت پرده، نشانه های فزاینده ای وجود دارد که بایدن دیگر دارد صبر خود را از دست می دهد.

 یکی از مقامات آمریکایی به Axios گفت: "وضعیت افتضاح است و ما گیر کرده ایم. صبر رئیس جمهور در حال اتمام است."

 سناتور کریس ون هولن (D-Md.) که در تماس نزدیک با مقامات ایالات متحده در مورد جنگ بوده است، به Axios گفت: «نتانیاهو در هر مقطعی  به بایدن دهن کجی کرده.  آنها از ائتلاف نتانیاهو خواهش می کنند، اما بارها و بارها به صورتشان سیلی خورده.»

 بایدن در 20 روز گذشته با نتانیاهو صحبت نکرده است، وقتی تماس پرتنش در 23 دسامبر رخ داد و بایدن با این جمله تماس تلفنی را به پایان رساند: "این مکالمه تمام است."  این دو در ۲ ماه اول جنگ تقریباً یک روز در میان صحبت کرده بودند.

 قبل از اینکه بایدن تلفن را قطع کند، نتانیاهو درخواست او را مبنی بر آزادسازی درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل رد کرده بود.

 جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، تلاش کرد کاهش تماس ها را کم اهمیت جلوه دهد و روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که «هیچ چیزی درباره وضعیت روابط نمی گوید»

 اما نشانه های بیشتر و بیشتری از نارضایتی ظاهر می شود.  یک مقام آمریکایی گفت: «کلافگی بسیار زیادی وجود دارد.»

دلیل اصلی ناامیدی بایدن، مقاومت نتانیاهو در برابر درخواست‌هایی است که اولویت‌های ایالات متحده هستند.

 علاوه بر موضوع درآمد مالیاتی، بایدن و مشاورانش بر این باورند که اسرائیل به اندازه کافی برای ورود کمک های بشردوستانه به غزه تلاش نمی کند. آنها همچنین از عدم تمایل نتانیاهو به گفتگوی جدی درباره برنامه های روز پس از جنگ و رد طرح ایالات متحده برای ایفای نقش تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه پسا حماس، ناامید شده اند.

 مقامات آمریکایی اکنون به طور فزاینده ای نگران هستند که اسرائیل به جدول زمانی خود برای تبدیل کارزار فعلی به عملیات کم شدت در غزه تا پایان ژانویه، به ویژه در شهر جنوبی خان یونس، عمل نکند.

اگر اسرائیل عملیات خود در غزه را به میزان قابل توجهی کاهش ندهد - که مقامات آمریکایی به امید کاهش تلفات فلسطینی ها بر آن فشار آورده اند - احتمالاً ادامه همان سطح قبلی حمایت از کارزار نظامی اسرائیل برای بایدن دشوارتر خواهد شد.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید