امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287964
۸۱
۱
۰
نسخه چاپی

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین در قطب شمال زندانی است

پس از حدود سه هفته بی‌خبری بستگان الکسی ناوالنی از محل نگهداری او، سرانجام اصلی‌ترین رهبر مخالفان کرملین روز دوشنبه در منطقه دورافتاده «خارپ» در قطب شمال روسیه یافت شد. انتقال او به این منطقه، سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری روسیه انجام شد

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین در قطب شمال زندانی است

 پس از حدود سه هفته بی‌خبری بستگان الکسی ناوالنی از محل نگهداری او، سرانجام اصلی‌ترین رهبر مخالفان کرملین روز دوشنبه در منطقه دورافتاده «خارپ» در قطب شمال روسیه یافت شد. انتقال او به این منطقه، سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری روسیه انجام شد.

الکسی ناوالنی ۴۷ ساله که دشمن شماره یک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه محسوب می‌شود در حال گذراندن حکم ۱۹ سال زندان به اتهام داشتن یک بنیاد ضدفساد است که دستگاه قضایی روسیه آن را یک «سازمان افراطی» خوانده و فعالیتش را غیرقانونی اعلام کرده است.

ناوالنی در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به محض بازگشت از آلمان به روسیه دستگیر شد. او در سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی هنگام سفر از سیبری به سمت مسکو، در داخل هواپیما به کما رفت و در نهایت برای درمان به آلمان منتقل شد. آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان آلمان نشان داد که او به سم اعصاب نوویچوک مسموم شده است.

منتقدان حکومت ولادیمیر پوتین بر این باورند که مسمومیت او به دستور رئیس‌‍جمهوری روسیه انجام شده است؛ با این وجود کرملین هرگونه نقش داشتن در این ماجرا را رد می‌کند.

 ناوالنی تا قبل از انتقال به منطقه «خارپ» در اوایل دسامبر امسال، در زندانی در حدود ۲۵۰ کیلومتری شرق مسکو نگهداری می‌شد.

کیرا یارمیچ، سخنگوی آقای ناوالنی نیز در شبکه «ایکس» انتقال او به «خارپ» را تایید کرد و نوشت: «ما ناوالنی را پیدا کردیم. او در شهر خارپ است. وکیلش روز دوشنبه با او ملاقات کرده است.»

ایوان ژدانوف، یکی از نزدیکان ناوالنی نیز در شبکه‌های اجتماعی، شهر خارپ را «یکی از شمالی‌ترین و دورافتاده‌ترین سکونتگاه‌های روسیه» توصیف کرده که «شرایط زندگی در آنجا سخت و دسترسی به آنجا بسیار دشوار است.»

او افزوده است که در آن منطقه، هیچ سیستمی برای ارتباط با آقای ناوالنی «حتی دسترسی تلفنی» وجود ندارد.

او همچنین نوشت: «مقامات می‌خواهند الکسی را به‌ویژه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری [که برای مارس ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده] منزوی کنند.»

کاخ سفید اعلام کرد که «بسیار نگران» وضعیت الکسی ناوالنی است و بار دیگر خواستار آزادی او شد.

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید