امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284894
۱۵۶
۱
۰
نسخه چاپی

انتخابات ترکیه؛ پایان اردوغانیسم؟!

براساس نظرسنجی های انجام شده توسط موسسات مختلف، نه کمال قلیچداراوغلو اپوزیسیون و نه اردوغان مستبد نمی توانند در دور اول انتخابات ترکیه، 50 درصد آراء را به خود اختصاص دهند.

انتخابات ترکیه؛ پایان اردوغانیسم؟!

یکشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، پس از تعویقی کوتاه به دلیل زلزله اخیر، برگزار می شود. از میان 6 چهره سیاسی که برای تصدی مقام ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند، تنها رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو در رقابت باقی ماندند؛ هرچند که گفته می شود بیشتر مردم امیدوار به پیروزی کمال قلیچداراوغلو هستند، نظرسنجی ها  نشان از این است که قلیچداراوغلو، حدود ۴۹ درصد آرا را به دست خواهد آورد.

قلیچداراوغلو یا رجب طیب اردوغان؟ پیشینه نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه چیست؟

رجب طیب اردوغان؛ نامی آشنا در عرصه سیاست جهانی و خاورمیانه و 69 ساله است که تا به امروز، 20 سال است که رئیس جمهوری ترکیه است. او رهبر حزبی در این کشور است که به محافظه کار رو مذهبی، شهره هستند. اردوغان جزو قدرتمندترین سیاستمداران در جهان است که پس از کودتای سال 2016 و تغییر قانون اساسی در سال 2019، قدرتش چندین برابر نیز شد؛ چراکه بسیاری از مخالفانش را از بدنه دولت و مردم پاکسازی کرد.

کمال قلیچداراوغلو؛ سیاستمدار 74 ساله ترکیه ای و رهبر حزب سکولار «جمهوری خلق ترکیه» است  که نامزدی اش در این دوره از انتخابات، از سوی رهبر پنج حزب دیگر معروف به حزب اتحاد ملت است. او از حمایت گروهی از کردهای ترکیه ای نیز بهره مند است.  او اصلی ترین مخالف حزب حاکم است و به عنوان اپوزیسیون شناخته می شود. او وعده های مخالف با سیاست های اردوغان همچون دفاع از هویت زنان، افزایش آزادی های سیاسی و اجتماعی و بهبود شرایط اقتصادی را به مردم داده است.

نظرسنجی ها در رابطه با نتیجه انتخابات ترکیه به نفع کیست؟

نظرسنجی ‌های مرکز تحقیقات «ای‌آرای‌دی‌ای» (AREDA) و «ای‌اس‌ای‌ال» (ASAL) اردوغان را با اختلاف کمی، پیروز دور اول و رئیس جمهور جدید می داند. این نظرسنجی همچنین نشان می دهد ۵۱.۳ درصد از مردم در رای گیری شرکت خواهند کرد.

نظرسنجی انجام شده توسط موسسه کوندا (Konda) حاکی از حمایت ۴۳.۷ درصد از اردوغان و  ۴۹.۳ درصدی قلیچداراوغلو است.

نظرسنجی متروپول (Metropoll) پیش بینی می کند انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و درنهایت نیز قلیچداراوغلو بر دوران حکومت اردوغان پایان می دهد.

مردم ترکیه؛ تعیین کننده عاقبت همسایه ایران

 براساس قانون، در صورتی که هیچ یک از نامزد ها نتواند دستکم ۵۰ درصد آرا را کسب کند، انتخابات به دور دوم و در تاریخ ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد. شرایط اقتصادی همسایه، هرچند که در بسیاری از زمینه ها ازجمله توریسم و گردشگری، فاصله معناداری با ایران دارد؛ اما به هررو، یکی از  اثرگذارترین ها در مجامع بین المللی و تجارت خارجی است؛ درنتیجه باید منتظر ماند و دید کدام حزب، موفق به حاکمیت بر این سرزمین خواهد شد.

  • منبع
  • ایران اکونومیست

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید