امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287312
۱۶۴
۱
۰
نسخه چاپی

انواع پیوند درخت گردو

یکی از روش­های تکثیر درخت گردو روش تکثیر پیوندی است، با توجه به اینکه هزینه ­ی تکثیر نهال با این روش بیشتر بوده و نهال پیوندی گرانتر است این سوال برای باغداران مطرح می‌شود که چه مزیتی این روش نسبت به روش­های دیگر دارد که ما باید هزینه ­ی بیشتری را هم بابت آن پرداخت کنیم، در این مقاله پس از ذکر اهمیت روش پیوندی و مزیت آن نسبت به روش تکثیر بذری انواع روش­های پیوندی و مهم­ترین اصل در کاشت نهال پیوندی را به شما آموزش می­دهیم.

مزیت گردو پیوندی نسبت به گردو بذری

برای اینکه بدانید چرا باید یک رقم پیوندی را برای احداث باغ با هدف تجاری انتخاب کنید می­توانیم به دلایل زیر اشاره کنیم:

  • بازدهی زود هنگام:

ارقام بذری پس از کاشت نهال بیش از 5 سال زمان نیاز دارند تا باردهی خود را آغاز کنند و تا به باردهی اقتصادی برسند نیاز به حدود ده سال زمان دارند، این حدود ده سال تنها زمان نیست، هزینه، مراقبت و نگهداری از درخت گردویی است که عملکرد چشم گیری ندارد، اما ارقام پیوندی پس از یک تا دو سال از کاشت نهال شروع به باردهی می­کند.

انواع پیوند درخت گردو

در ارقام پیوندی شما در سال اول پس از کاشت اولین میوه­های گردو را مشاهده کرده و پس از حداکثر 5 سال باردهی آنها مفید و اقتصادی می­شود و این به معنای دست کم 5 سال صرفه جویی در هزینه کردن برای باغ با ارقام بذری است که ثمری ندارد.

  • کیفیت بالای میوه:

بهبود فاکتورهای کیفی میوه­ی گردو مانند نازک شدن پوست میوه، وزن بیشتر مغز میوه نسبت به وزن کل میوه، بهبود درصد عناصر مغذی در مغز میوه و بسیاری دیگر از فاکتورهای کیفی در میوه در ارقام پیوندی اتفاق افتاده است و چنانچه باغدار قصد صادر کردن محصول باغ خود را داشته باشد بهتر است از ارقام پیوندی استفاده کند.

  • بادهی بالا:

ارقام بذری و غیر پیوندی در بهترین حالت دو تن باردهی در واحد هکتار دارند اما ارقام پیوندی مانند نهال گردو ژنوتیپ برتر که توسط نهالستان برتر (www.bartarnahal.ir) تولید شده و به فروش می­رسد باردهی را به بیش از ده تن در هکتار افزایش داده است.

  • مقاومت بالا در برابر شرایط نامساعد محیطی و زنده:

آفات و بیماری­ها و شرایط نامساعد محیطی از قبیل گرما و سرما شرایطی است که می­تواند به سلامت و باردهی درخت گردو را تحت تاثیر قرار می­دهد و اینجا است که ارقام مقاوم­تر می­توانند هزیه و خسارت کمتری را در برابر این شرایط بر دوش باغداران بگذارند، بنابراین همین یک مورد و مواردی که پیش­تر به آن اشاره شد می­تواند توجیه کند که چرا قیمت نهال گردو پیوندی بالاتر از ارقام غیر پیوندی و بذری است.

ارقامی که باید به صورت پیوندی تکثیر شوند

یکی از اهداف تکثیر به شیوه­ی پیوندی افزایش سازگاری ارقام با کیفیت، حساس و پربار غیر بومی با شرایط اقلمی و آب و هوایی کاشت در مناطق مختلف ایران است، بنابراین باید گفت ارقام پربار و تجاری غیر بومی باید حتما با روش پیوندی و پیوند زردن بر پایه­های مقاوم و بومی تکثیر شده باشند، بنابراین تکثیر و فروش نهال گردو در ارقامی مانند نهال گردو چندلر، نهال گردو اسرائیلی، نهال گردو ژنوتیپ پالیز و برتر و غیره باید حتما به صورت پیوندی باشد.

مدل­های مختلف پیوند گردو

روش­های پیوند زدن درخت گردو متفاوت است و در ادامه این روش­ها را ذکر می­کنیم:

  • پیوند تاجی:

این روش پیوند بیشتر برای پیوند زدن روی درخت گردو بزرگ انجام می­شود، در زمستان در محل پیوند برش ایجاد کرده و پیوندکی که از چند ماه قبل آماده شده و در یخچال قرار داده شده است را در محل شیار قرار می­دهید، برای گیرایی بهتر پیوند می­توانید بر پایه­ی پیوندک شیار ایجاد کرده و پس از قرار دادن در محل پیوند با چکش به آرامی آن را در محل شیار قرار داده و پس از پیوند زدن روی پیوند را با پلاستیک بپوشانید.

  • پیوند وصله­ای:

یکی از روش­ها برای پیوند زدن نهال گردو در تابستان روش پیوند زدن وصله­ای است، دقت داشته باشید که حداکثر دما برای پیوند زدن در تابستان نباید بیش از 30 درجه ی سانتی گراد نباید باشد، در این روش روی تنه­ی درخت حداکثر 20 سانتی متر بالاتر از سطح خاک را برش زده و جوانه را در شیار قرار داده و با چسب پیوند آن را بپوشانید.

  • پیوند شکمی:

این روش را به عنوان یک روش قدیمی در پیوند زدن درخت گردو می­شناسند اما به اندازه­ی کافی موفقیت آمیز نیست، در این روش با ایجاد یک برش تی شکل بر پایه پوست پایه باز شده و پیوندک در آن قرار می­گیرد.

  • پیوند امگا:

بهترین روش برای پیوند زدن نهال جوان و یکساله در اواخر زمستان و اوایل بهار است، این روش پیوند بر پایه­های یکساله در بهار سال اول انجام شده و زمستان بعد یعنی زمانی که نهال دو ساله باشد بهترین زمان برای کاشت نهال در زمین اصلی است، به هین دلیل است که خرید نهال پیوندی باید حتما در دو سالگی رخ دهد.

انواع پیوند درخت گردو

  • پیوند اسکنه:

روش قدیمی دیگری که در پیوند درخت گردو مورد استفاده قرار می­گیرد روش پیوند اسکنه است، این روش نیز برای پیوند زدن روی درخت گردو بزرگ استفاده می­شود.

اصل مهم در کاشت گردو پیوندی

از آنجایی که برای احداث باغ گردو شما به نهالستان مراجعه کرده و نهال­های دو ساله خریداری می­کنید، پیوندی که بر روی این نهال­ها انجام می­شود در بیست سانتی متری بالای خاک است و این موضوع در زمان کاشت نهال اهمیت بسیار زیادی دارد، باغداران باید توجه داشته باشند که در زمان کاشت محل پیوند باید حتما بیست سال بالاتر از سطح خاک بوده و در تماس با خاک و آب قرار نگیرد و در صورتی که در محل پیوند جوانه روئیده باشد باید حتما تمام جوانه­ها در محل پیوند و یا پایین­تر از آن حذف شود چرا که آنها متعلق به نهال پایه هستند.

کلام آخر

دانستید که تکثیر ارقام غیر بومی و پربار باید به شیوه­ی پیوندی باشد و در انجام پیوند نهال گردو برتر نهال باید از سلامت نهال و پیوندک به طور کامل و با انجام آزمایشات گیاهپزشکی اطمینان داشته باشید، بنابراین ساده ­ترین راه برای داشتن یک نهال پیوندی یاد گرفتن نحوه­ی پیوند زدن نیست بلکه خرید نهال گردو پیوندی از نهالستان­های معتبر است.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید