امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288572
۱۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

اهمیت عقیم سازی سگ ها: نکات مهم درباره سگ عقیم شده

عقیم سازی فواید زیادی برای حیوانات خانگی نر و ماده دارد، از کاهش خطر ابتلا به سرطان تا کاهش رفتار تهاجمی.

اهمیت عقیم سازی سگ ها: نکات مهم درباره سگ عقیم شده

عقیم سازی حیوانات خانگی

عقیم کردن یا عدم عقیم کردن حیوانات خانگی تصمیمی است که صاحبان حیوان خانگی باید در مقطعی اتخاذ کنند.

عقیم سازی روشی است که در آن بخشی از اندام تناسلی حیوان خانگی برداشته می شود تا به طور دائم از تولید مثل جلوگیری شود، که معمولاً روی سگ‌های نر و ماده، گربه، خرگوش و خوکچه هندی انجام می‌شود.

عقیم سازی باعث می شود حیوانات خانگی کمتر مستعد ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان و تومور باشند و ممکن است مشکلات رفتاری در حیوانات خانگی پرخاشگر را برطرف کند. عقیم سازی بی خطر است و اگرچه یک جراحی رایج است، اما برای بهبودی بهتر باید نکات پس از جراحی را رعایت کرد.

عقیم‌سازی مجموعه‌ای از روش‌های متداول است که برای ناتوانی در تولید مثل حیوان خانگی نر یا ماده طراحی شده است. قبل از اینکه به این نتیجه برسیم که آیا خوب، بد، اخلاقی یا غیراخلاقی است، ابتدا باید این فرآیند را درک کنیم.

رایج ترین روش های عقیم سازی عبارتند از:

• اواریوهیسترکتومی: شامل برداشتن هر دو تخمدان و رحم در سگ های ماده است و به عنوان عقیم سازی شناخته می شود.

• اخته کردن: شامل برداشتن بیضه در حیوانات خانگی نر است که به عنوان عقیم سازی شناخته می شود.

جراحی های فوق تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و پس از جراحی، دامپزشک ممکن است حیوان خانگی را از چند ساعت تا چند روز بسته به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت کلی تحت نظر نگه دارد. برای نوع واکنش به بیهوشی یک معاینه قبل از بیهوشی یا آزمایش خون همیشه توصیه می شود و باید دستورالعمل های دامپزشک خود را دنبال کنید تا حیوان خانگی را ایمن و سالم نگه دارید.

مزایای مختلفی برای عقیم کردن حیوانات خانگی نر و ماده شما وجود دارد. آنچه رایج است این است که این روش از برخی بیماری ها جلوگیری می کند.

زمان مناسب برای عقیم سازی

زمان مناسب در حوالی بلوغ (حدود 7-8 ماهگی) برای عقیم سازی ایده آل است. سن شروع بلوغ به اندازه و نژاد حیوان خانگی بستگی دارد. همچنین می توانید هر زمان بعد از بلوغ عقیم سازی کنید. بهتر است از دامپزشک خود بخواهید بهترین زمان عقیم کردن حیوان خانگی شما را مشخص کند. هر حیوان خانگی متفاوت است و به یک برنامه درمانی خاص نیاز دارد.

عقیم سازی در سگ ها

عقیم سازی فواید زیادی دارد. عقیم کردن سگ نر به بهبود سلامت کلی او کمک می کند، ممکن است احتمال سرطان بیضه و همچنین مشکلات پروستات را کاهش می دهد. مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری نیز با عقیم سازی زودهنگام قابل اجتناب است. صاحبان حیوان خانگی باید به خاطر داشته باشند که عقیم کردن سگ نر تضمینی برای حل همه مشکلات رفتاری نیست. بین رفتارهای نامطلوب و سطح تستوسترون همبستگی وجود دارد. عقیم کردن هورمون را به طور کامل از بین نمی برد، فقط سطح تستوسترون را در بدن کاهش می دهد.

عقیم کردن سگ های ماده نیز واقعا مفید است. ممکن است از تومورهای تخمدان، بارداری کاذب، تومورهای پستانی جلوگیری کند و مهمتر از همه حیوان خانگی شما خطر ابتلا به پیومتر (تجمع چرک در داخل رحم) را ندارد که می تواند برای سگ های ماده یک کابوس باشد. پیومترا ممکن است به جراحی اضطراری نیاز داشته باشد. سگ های ماده پس از عقیم‌سازی، دیگر فحل نمی‌شوند، ولگردی نامطلوب را کاهش پیدا می کند و هیچ بستری برای بارداری ناخواسته وجود نخواهد داشت.

مزایای عقیم سازی سگ های ماده

پایان دوره فحل

سگ‌ های ماده معمولاً در چرخه تولید مثل وارد مرحله‌ای از فحل می‌شوند که نشان می‌دهد برای جفت‌گیری آماده هستند. زمانی که سگ در دوره فحل است تغییراتی در سطح روانی، رفتاری و فیزیکی او رخ می دهد. یک سگ عقیم نشده معمولا دو بار در سال فحل می شود و بیشتر آنها در شرایط استرس زا دچار خونریزی و اضطراب بالایی می شوند.

عقیم‌سازی سگ‌ها قبل از اولین چرخه تولید مثل بهتر خواهد بود، زیرا می‌توان از مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

نیازی به پناه دادن به توله سگ ها نیست

معمولا برخی از صاحبان حیوانات خانگی به مراقبت از نوزادان علاقه ندارند، زیرا آنها با مسئولیت های اضافی و حجم کاری زیادی همراه هستند. یکی از دلایل اصلی رها شدن تعداد زیادی از توله ها در پناهگاه های حیوانات و حتی گاهی رها شدن در خیابان ها همین است!

عقیم‌سازی سگ‌ها به حل این مشکل کمک می‌کند و تعداد توله‌هایی که هر روز به پناهگاه می‌روند را کاهش می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید که اگر یک سگ جدید می خواهید، می توانید یک سگ دیگر را به سرپرستی قبول کنید و زندگی آن را برای بهتر شدن تغییر دهید!

مزایای عمده سلامتی

پس از عقیم شدن، امید به زندگی سگ ها افزایش می یابد. این به این دلیل است که سگ‌ها در صورت عدم عقیم‌سازی مستعد ابتلا به عفونت‌های رحم، سرطان سینه و بیماری‌های بسیار جدی‌تر هستند. اما زمانی که آنها عقیم شوند، بسیار بعید است که به چنین شرایط پزشکی جدی مبتلا شوند که زندگی آنها را به خطر بیندازد.

تغییر مثبت در رفتار آن ها

عقیم سازی حالت تهاجمی سگ به آرامی می کاهد و آنها را صمیمی تر و دوستانه تر می کند. سگ‌های عقیم‌نشده، به‌ویژه سگ‌هایی که در دوره فحل هستند، رفتار های تهاجمی تری از خود نشان می دهند. با عقیم کردن سگ ها، عصبی بودن و اضطراب آنها از بین می رود و می توان تغییر مثبتی ایجاد کرد.

اهمیت عقیم سازی سگ ها: نکات مهم درباره سگ عقیم شده

مزایای عقیم سازی سگ های نر

فرار آن ها را متوقف خواهد کرد

سگ نر عقیم نشده مستعد هجوم هورمون ها است، تا جایی که نمی توان آن را کنترل کرد و منجر به فرار سگ های نر از خانه در جستجوی جفت می شود. بهترین راه برای کنترل سطح هورمونی آنها عقیم کردن سگ های نر است. بنابراین آن ها دیگر تمایلی به فرار از محدوده خانه خود و یافتن همسر ندارند.

کاهش دعوا با سگ های دیگر

همانطور که قبلا ذکر شد، سگ‌های عقیم‌نشده زمانی که می‌خواهند جفت خود را پیدا کنند، از کنترل خارج می‌شوند. ممکن است منجر به موقعیت هایی شود که در آن آنها شروع به تعقیب سگ های دیگر و رفتارهای تهاجمی کنند. اما اگر سگ‌ شما با سگ‌های وحشی یا ولگرد در خیابان‌ها دعوا کنند، ممکن آسیب بسیار زیادی ببیند و عواقب جدی داشته باشد.

آرام تر و خوش رفتار خواهد شد

سگ‌های نر عقیم‌نشده، تهاجمی‌تر و سرکش‌تر هستند و هر جا که می‌روند مشکل ایجاد می‌کنند. این تا حد زیادی به دلیل تغییراتی است که در هر دو سطح ذهنی و فیزیکی به دلیل هورمون های آنها رخ می دهد.

سطح بالای هورمون تستوسترون آن‌ها باعث می‌شود که اغلب با رفتارهایی مانند ادرار کردن در مکان‌هایی که از آن خود می دانند، نشان داده می‌شود. در طی چند هفته پس از عقیم کردن آنها می توان یک تغییر مثبت را مشاهده کرد که آنها با سبک زندگی آرام تر سازگار و بسیار دوستانه تر و خوش رفتارتر می شوند.

احتمال ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد

سگ‌های نر نیز می‌توانند از برخی بیماری‌های تهدیدکننده حیات مانند سرطان بیضه (سرطان پروستات) که در بین سگ‌های نر رایج است، رنج ببرند. بیش از 85 درصد از سگ های نر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. این در نتیجه تشکیل مایع منی و عدم خروج کافی است که در مقابل باعث ایجاد استرس و فشار در بیضه های آنها می شود.

این حالت باعث می شود که سگ های خانگی از درد رنج ببرند و در نهایت به چنین شرایط شدیدی مبتلا شوند. عقیم سازی شانس ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

به جلوگیری از افزایش جمعیت بی رویه کمک می کند

هنگامی که جمعیت حیوانات خانگی با سرعت بیش از حد به رشد خود ادامه دهد، پیدا کردن پناهگاه برای همه آنها بسیار دشوار خواهد شد. در نتیجه بسیاری از سگ ها به خیابان ها می روند یا تمام زندگی خود را به تنهایی در پناهگاه های حیوانات سپری می کنند. تنها راه ممکن برای متوقف کردن جمعیت رو به افزایش حیوانات خانگی، عقیم کردن آنها است تا فرزندان بیشتری تولید نکنند.

تغذیه و مراقبت قبل از عمل عقیم سازی

برای اطمینان از انجام عمل بی دردسر و ایمن، قبل از جراحی باید اقدامات احتیاطی خاصی رعایت شود.

توصیه می شود که صاحبان حیوانات خانگی به جای فرضیات خود، به دامپزشکی مراجعه کنند. دامپزشکان دستورالعمل های مناسبی را ارائه می دهند، که باید دقیقا طبق آن عمل شود، چرا که ممکن است سلامت و ایمنی سگ ها را به خطر بیندازد. در اینجا چند نکته وجود دارد که صاحبان حیوانات خانگی باید قبل از عمل سگ خود رعایت کنند:

• مطابق گفته دامپزشکان، توصیه می شود که شب قبل از جراحی به سگ ها آب یا غذا داده نشود. به این دلیل است که ممکن است در هنگام انجام جراحی حالت تهوع و استفراغ ایجاد شود.

• صاحبان حیوان خانگی باید یک گردنبند الیزابت آماده کنند، زیرا پس از جراحی سگ اجازه ندارد جای زخم خود را لیس بزند و یا با حرکات بیش از حد به خود فشار وارد کند. اگر برای اولین بار است که برای سگ خود از گردنبند الیزابت استفاده می‌کنید، می‌توان قبل از عمل جراحی برای عادت کردن به آن، سگ خود را آموزش دهید.

• صاحبان حیوانات خانگی باید از داشتن بالش، پتو و ملحفه کافی و مناسب برای سگ خود اطمینان حاصل کنند تا سگ پس از جراحی استراحت راحت داشته باشد.

اینها چند فاکتور ضروری هستند که باید قبل از جراحی حتما به آن ها توجه شود.

تغذیه و مراقبت سگ عقیم شده

سگ ها معمولاً پس از عقیم شدن نیاز به توجه و مراقبت کامل دارند، زیرا این عمل برای آنها نسبتاً دشوار خواهد بود. آنها تحت فعالیت محدودی قرار خواهند گرفت و پس از جراحی احساس سردرگمی و بدخلقی خواهند کرد. این عمدتا به دلیل اثرات پس از بیهوشی است که تا 24 ساعت پس از جراحی همچنان در بدن آنها وجود دارد. صاحبان حیوانات خانگی موظفند همه چیزهایی را که سگ آن ها برای استراحت کافی و مناسب بعد از جراحی نیاز دارند را فراهم کنند. در اینجا چند نکته وجود دارد که صاحبان سگ باید روی آنها تمرکز کنند:

• یک رژیم غذایی تحت نظارت و کنترل شده باید برای سگ ها پس از جراحی در نظر گرفته شود. صاحبان حیوان خانگی باید اطمینان حاصل کنند که آب یا غذا بیش از حد مصرف نمی شود، زیرا ممکن است باعث استفراغ در سگ شود. حداقل تا 10 روز اول پس از جراحی، هیچ غذا یا خوراکی خاصی نباید در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. حتی ممکن است برخی از سگ ها برای روزها از غذا خوردن امتناع کنند، در این صورت بهتر است با دامپزشک مشورت کنید که پس از بررسی دقیق، درمان مناسب را توصیه کند.

• از آنجایی که ممکن است بیهوشی سگ زمان بر شود، ترجیح داده می شود که صاحبان حیوان خانگی یک فضای راحت را فقط برای آنها ایجاد کنند. جایی که می تواند استراحت کند و نیازی به حرکت زیادی نخواهد داشت. صاحبان حیوان خانگی نیز باید در 10 روز اول پس از جراحی مراقب سگ باشند تا هرگونه ناهنجاری در رفتار آنها را یادداشت کنند و سریعا به دامپزشک اطلاع دهند.

• برای سگ های ماده، برش ها در قسمت پایین شکم و برای سگ های نر روی کیسه بیضه آنها وجود دارد. این برش ها به هر حال نباید باز شوند، به همین دلیل است که از انجام هر گونه فعالیتی که به حرکت بیش از حد نیاز دارد منع می شود. صاحبان حیوانات خانگی نباید آنها را بدون قلاده بیرون ببرند و همیشه باید مراقب آنها باشند.

• همچنین ترجیح داده می‌شود که سگ‌ها در کنار سگ‌های دیگر بدون مراقبت و توجه رها نشوند، زیرا ممکن است سعی کنند شروع به فعالیت و بازی کنند یا بین آنها نزاع رخ دهد. هر دوی این ها باعث آسیب به سگ عقیم شده می شود، زیرا سگ عقیم شده نباید بدن خود را با حرکات بیش از حد بعد از جراحی تحت فشار قرار دهد. برش ها و جای زخم می توانند به راحتی از هم جدا شوند و احتمال عفونی شدن آن زیاد است.

• صاحبان حیوانات خانگی همچنین باید اطمینان حاصل کنند که هیچ مایعی با زخم و پانسمان سگ تماس نداشته باشد. به این دلیل که از چسب جراحی خاصی روی برش ها و زخم استفاده می شود تا از هر گونه عفونت محافظت کند. سگ ها حداقل تا 10 روز اول پس از جراحی نباید حمام شوند و از همه مهمتر باید اطمینان حاصل کنند که سگ جای زخم خود را لیس نمی زند. برای جلوگیری از این امر، می توان یک گردنبند الیزابتی خریداری کرد که بسیار کمک کننده است.

احتمال کمتری وجود دارد که سگ های عقیم شده به عفونت یا هر چیزی که ممکن است بعد از جراحی جدی تلقی شود، مبتلا شوند. به این دلیل است که پس از جراحی، سگ ها به مدت یک روز کامل یا نیمی از روز تحت نظر خواهند بود تا پزشکان اطمینان حاصل کنند که هیچ تغییر نامطلوبی وجود ندارد.

اهمیت عقیم سازی سگ ها: نکات مهم درباره سگ عقیم شده

تغییرات رفتاری در سگ ماده عقیم شده

تغییرات رفتاری متعددی را می توان در بین سگ های ماده پس از عقیم شدن مشاهده کرد. این یک تغییر قابل توجه در هر دو سطح ذهنی و فیزیکی خواهد بود که به نفع طرفین، صاحبان حیوانات خانگی و سگ ها خواهد بود. در اینجا چند مورد از تغییرات رفتاری که می توان در سگ های ماده مشاهده کرد آورده شده است:

• سگ های ماده زمانی که در دوره فحل هستند دائما عصبی و پرخاشگر رفتار می کنند. اما هنگامی که عقیم شوند، برای آنها آرامش بخش خواهد بود زیرا دیگر هرگز دوره فحل را تجربه نخواهند کرد. آنها بسیار آرام تر خواهند شد و تا حد زیادی کنترل بدن و احساسات خود را در دست خواهند داشت.

• معمولاً وقتی سگ های ماده در دوره فحل هستند، در جستجوی همتای نر خود از خانه دور می شوند. این بسیار خطرناک است زیرا ممکن است راه خود را گم کنند یا دچار تصادف شوند. اما پس از عقیم شدن، احتمال اینکه سگ های ماده به دنبال سگ های نر بروند کمتر می شود و نسبت به صاحبان خود محبت بیشتری ابراز می کنند.

• بیشتر، سگ‌های نر عقیم‌ نشده هستند که رفتار پرخاشگرانه‌تری از خود نشان می‌دهند، اما غیرمعمول نیست که سگ‌های ماده نیز پرخاشگر باشند. ممکن است از فشار، درد و خونریزی ناشی از دوره فحل باشد. عقیم کردن سگ های ماده می تواند تمام این رفتارها را متوقف کند.

• یک تغییر بسیار قابل توجه و رایج این است که سگ ها پس از عقیم شدن بسیار وابسته تر می شوند. آنها دائماً مشتاق محبت و توجه صاحب خود هستند. این موضوع طبیعی تلقی می شود، زیرا پس از عقیم شدن نیازی به پرسه زدن از خانه در جستجوی جفت نخواهند داشت.

تغییرات رفتاری در سگ نر عقیم شده

تغییرات رفتاری هم در سگ‌های ماده و هم در سگ‌های نر قابل مشاهده است، اما بیش از 70 درصد از سگ‌های نر پس از عقیم شدن تغییرات بیشتری نسبت به سگ‌های ماده نشان می‌دهند. در اینجا چند تغییر رفتار قابل توجه که در بین سگ های نر رخ می دهد آورده شده است:

جلوگیری از هجوم هورمون‌ ها

یک سگ نر عقیم نشده هجوم هورمون‌ ها را در خود دارد و اغلب می‌توان آن‌ها را در حالی که دیوانه‌وار روی سگ‌های دیگر سوار می‌شوند، یافت. اگر آنها با سگ های وحشی یا ولگرد در تماس باشند، ممکن است کمی خطرناک باشد، زیرا ممکن است به تومور ونریال قابل انتقال در سگ ها مبتلا شوند. اما هنگامی که سگ های نر عقیم شوند، تحت چنین نوسان هورمون ها قرار نخواهند گرفت و در خانه های خود آرام می مانند.

رفتار های تهاجمی کمتر

سگ‌های نر قبل از عقیم‌ سازی رفتار بسیار تهاجمی از خود نشان می‌دهند و این امر به دلایل منطقه‌ای و نشان گذاری در آن ها است. آنها ممکن است شروع به تعقیب سگ های دیگر کنند و حتی ممکن است آن ها را گاز بگیرند. اما همیشه بعد از جراحی تغییر قابل توجهی وجود خواهد داشت و رفتار پرخاشگرانه آنها به شدت کاهش می یابد.

تغییر در الگوی خوردن و خوابیدن

میزان خوردن و خوابیدن از سگی به سگ دیگر متفاوت است و در بیشتر مواقع تغییرات نشان داده شده ثابت نخواهد بود. پس از عقیم شدن، حدود 40 درصد از سگ‌های نر در الگوی غذایی خود تغییر می‌کنند، در نتیجه مصرف غذا افزایش می‌یابد و ممکن است دچار اضافه وزن شوند. آنها دچار کم تحرکی می شوند و بیشتر، آنها را می توان در حالت خواب یا دراز کشیدن پیدا کرد.

معیارهای واجد شرایط بودن سگ ها برای عقیم شدن

در موارد استثنایی، برخی از سگ ها ممکن است برای عقیم شدن مناسب نباشند. اکثر صاحبان حیوانات خانگی از این شرایط آگاه نیستند، از این رو ضروری است که از قبل با دامپزشک مشورت کنند. سگ ها دقیق مورد معاینه قرار می گیرند و پس از مشخص شدن وضعیت آنها، مشخص می شود که آیا شرایط عمل جراحی را دارا هستند یا خیر؟! در اینجا چند معیار وجود دارد که برای عقیم شدن در نظر گرفته می شود:

سن

سگ‌های بالغ در تمام سنین واجد شرایط عقیم‌سازی هستند. اگرچه، توله سگ ها برای جراحی باید حداقل ده هفته سن داشته باشند.

سلامتی

سگ های ناسالم مجاز به عقیم شدن نیستند، زیرا بدن آنها در شرایط لازم برای انجام عمل جراحی قرار ندارد. مخصوصا سگ هایی که به بیماری های خاص مبتلا شده اند یا به طور کلی بیمار هستند.

وزن

نژادهای کوچک زیر 20 کیلوگرم را می توان در شش ماهگی عقیم کرد. سگ هایی که اضافه وزن یا کمبود وزن دارند غیر واجد شرایط برای عمل در نظر گرفته می شوند.

اهمیت عقیم سازی سگ ها: نکات مهم درباره سگ عقیم شده

نتیجه

در مجموع، مزایای عقیم کردن سگ مطمئناً از معایب آن بیشتر است (در صورت وجود). در واقع عقیم کردن سگ‌ها هیچ نقطه ضعفی ندارد. علاوه بر اینکه سگی مهربان تر و خوش رفتارتر دارید، دوست کوچک شما نیز از احتمال ابتلا به بیماری های مختلف و جدی دور می ماند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید