امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284727
۱۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

اگر کاری ندارید برای این مشاغل برنامه‌ریزی کنید تا یک دفعه هوش مصنوعی جایتان را نگیرد!

در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲، شرکت OpenAI با معرفی ChatGPT به جهان، عصر جدیدی از هوش مصنوعی (AI) را نوید داد.

اگر کاری ندارید برای این مشاغل برنامه‌ریزی کنید تا یک دفعه هوش مصنوعی جایتان را نگیرد!

چت ربات هوش مصنوعی با پاسخ‌های انسانی و کامل خود کاربران را شگفت‌زده کرد. ChatGPT می‌تواند سؤالات مختلفی را بفهمد و به آن‌ها پاسخ دهد، پیشنهاد بدهد، تحقیق کند و مقاله و خلاصه بنویسد، و حتی جوک و شعر بگوید (البته در سطح پایین)

بسیاری از کارها در واقع مهارت‌‌های کارمندانی در مشاغل متنوع در سراسر جهان هستند، که این سؤال را مطرح می‌کند: کدام مشاغل در آینده آینده با هوش مصنوعی مولد تغییر خواهند کرد یا حتی از بین خواهند رفت؟

در اینجا به طور خاص صنایع و مشاغل ایالات متحده را که بیشتر در معرض مدل‌های زبانی بزرگ مانند GPT هستند، مورد بررسی قرار گرفته که ربات چت ChatGPT آنها را بیشتر در معرض خطر قرار خواهد داد.

نتایج شامل هر دو نوع شغلی است که در آن انسان‌ها احتمالاً می‌توانند از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی کار خود استفاده کنند یا اینکه در درجه‌ای بالاتر شغل کلا خودکار شود.

OpenAI دریافته که ۸۰٪ از نیروی کار آمریکا به شغلی دارند که حداقل ۱۰٪ از وظایف آن‌ها می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود (یا به آن‌ها کمک شود).

و در کمال شگفتی یک پنجم جمعیت کار یدارند که ۵۰ درصد از وظایف کاری آنها تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت.

مشاغلی که بیشترین و کمترین خطر اختلال هوش مصنوعی را دارند:

حسابداران – تحلیلگران  آب و هوا – ریاضیدانان – ارریابان مالیات – تحلیلگران مالی – نویسندگان – طراحان وب حدود ۱۰۰ درصد کارشان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

مهندسان بلاک چین – خبرنگاران کوتاه مدت – ویرایشگران – کارمندان مکاتبه بالای ۹۰ درصد کار و پژوهشگران نظرسنجی، مترجمان و  متخصصان روابط عمومی بالای ۸۰ درصد کارشان را هوش مصنوعی می‌تواند به صورتی انجام بدهد.

به طور کلی، مشاغلی که به وظایف تکراری، سطحی از تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری‌های معمول نیاز دارند، با بالاترین خطر مواجهه مواجه هستند.

شاید تعجب‌آور نباشد که «صنایع پردازش اطلاعات» که شامل نوشتن، محاسبه و تجزیه و تحلیل سطح بالا هستند، در تهدید هوش مصنوعی مبتنی بر LLM قرار دارند. با این حال، مشاغل علمی و تفکر انتقادی کمتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

از طرف دیگر، هر شغلی احتمالاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. در اینجا لیستی از مشاغلی است که احتمالاً کمتر در معرض اختلال هوش مصنوعی مدل زبان بزرگ هستند.

مشاغل کمتر در معرض هوش مصنوعی     

• ورزشکاران

• آشپزها

• اپراتورهای تجهیزات بزرگ

• آرایشگران

• نصاب و تعمیرکار شیشه

• اپراتورهای لایروبی

• مکانیک خودرو

• نصاب/تعمیرات خطوط برق

• سنگ تراشی، نجار، سقف ساز

• کارگران تعمیر و نگهداری میدان نفتی

• لوله کش

• نقاش

طبعا، صنایع دستی مانند تولید، معدن و کشاورزی امنیت بیشتری دارند.

به همین ترتیب، انتظار می‌رود صنعت خدمات حضوری نیز کمترین تأثیر را از این نوع مدل‌های هوش مصنوعی ببیند.

تاثیرات هوش مصنوعی بر سطوح مختلف مشاغل

OpenAI همبستگی بی نتاثیر هوش مصنوهی بر حرفه را با سطح تحصیلات، دستمزد و آموزش شغلی مورد نیاز تجزیه و تحلیل کرد.

این مقاله نشان داد که مشاغل با دستمزد‌های بالاتر در معرض هوش مصنوعی مبتنی بر LLM قرار دارند (اگرچه مشاغل کم دستمزد زیادی نیز وجود داشتند که در معرض قرار گرفتن بالا بودند).

همچنین به نظر می‌رسد که افراد حرفه‌ای با مدرک تحصیلات عالی در مقایسه با افراد فاقد هوش مصنوعی بیشتر در معرض تأثیر هوش مصنوعی قرار دارند.

آیا تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار خوب خواهد بود یا بد؟

تأثیر بالقوه ChatGPT و مدل‌های مشابه مبتنی بر هوش مصنوعی بر حرفه‌های انسانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله ماهیت شغل، سطح اتوماسیونی که ممکن است، و وظایف دقیق مورد نیاز.

رخی از وظایف تکراری و قابل پیش‌بینی می‌توانند خودکار شوند، برخی دیگر که به چیز‌های نامشهود مانند ورودی خلاقانه اطلاعات، درک تفاوت‌های فرهنگی، دریافتن نشانه‌های اجتماعی، یا قضاوت سطح بالای خوب نیاز دارند، هنوز نمی‌توانند کاملاً جانشین شوند.

از آنجایی که مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی با سرعتی سریع پیش می‌رود که به ندرت پیش از این در تاریخ فناوری دیده شده است، احتمالاً طولی نخواهد کشید تا تأثیر کامل ChatGPT و سایر LLM‌ها را بر مشاغل و اقتصاد مشاهده کنیم.

  • منبع
  • یک پزشک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید