امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287805
۱۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

بازداشت دوباره توماج صالحی و فرار متهم پرونده صرافی کریپتولند/ برگزاری آزمون سردفتری در سالجاری

بازداشت دوباره توماج صالحی و فرار متهم پرونده صرافی کریپتولند/ برگزاری آزمون سردفتری در سالجاری

بازداشت دوباره توماج صالحی، تشکیل پرونده برای روزنامه «اعتماد»، دردسرهای قانون صدور چک و برگزاری آزمون سردفتری در سال‌جاری از جمله‌ مهم‌ترین اخبار حقوقی در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت شامل موضوعات مختلفی بود که برخی از مهم‌ترین آنها را در ادامه می‌خوانید:

برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای تدابیر اساسی اتخاذ شود

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه گفت: باید برای پیشگیری از حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای تدابیر اساسی و ویژه‌ای اتخاذ شود.

رئیس قوه قضاییه در بازدید از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دستاوردها و پیشرفت‌های دو دهه اخیر حوزه هوافضا بسیار چشمگیر و در نتیجه‌ی مجاهدت‌های نیروهای جوان و متخصص و مؤمن است که برای ایران اسلامی ارتقاء و بازدارندگی محسوس به همراه داشته است.

بنیاد تعاون و رفاه کارکنان قوه قضاییه تاسیس شد

حجت الاسلام مصدق، معاون اول قوه قضائیه در حاشیه اولین جلسه هیات امنای بنیاد تعاون و رفاه کارکنان قوه قضاییه گفت: هدف اصلی بنیاد تعاون و رفاه کارکنان قوه قضاییه کمک برای معیشت کارکنان از جمله پیگیری امور مسکن و سایر امور رفاهی است.

روند نگهداری و ترخیص خودروهای توقیفی هوشمند شود

حجت الاسلام موحدی، دادستان کل کشور با بیان اینکه صاحبان خودروهای توقیفی به هر دلیلی ممکن است از وجود آن در پارکینگ مطلع نباشد بر ضرورت هوشمندسازی نگهداری و ترخیص خودروهای توقیفی تاکید کرد.

دادستان کل کشور همچنین از تعیین تکلیف حدود ۷ هزار انواع خودروی توقیفی در پارکینگ‌های سراسر کشور طی دو ماه گذشته خبر داد.

تا زمانی که همه بسیجی باشیم، جمهوری اسلامی از گزند دشمن در امان است

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور گفت: تا زمانی که همه بسیجی و در خط ولایت باشیم، نظام مقدس جمهوری اسلامی از گزند دشمن در امان است، پس وظیفه داریم فرهنگ بسیج را زنده نگه داریم و به آن افتخار کنیم.

توماج صالحی دوباره بازداشت شد

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: «توماح صالحی که چندی پیش با رای دیوان عالی کشور مبنی بر بررسی مجدد پرونده‌اش در دادگستری آزاد شده بود پس از برخی اظهارنظرهای کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت شده است.»

نظر کارگروه تخصصی شعب دیوان عالی درباره یک تبصره قانون مبارزه با مواد مخدر

با نظر اکثریت مطلق قضات کارگروه تخصصی مواد مخدر شعب دیوان عالی کشور، تبصره ماده ۴۵ الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر، مانع از تخفیف مجازات هنگام صدور حکم نیست.

در هفته گذشته همچنین دادنامه پرونده شرکت ریگان خودرو مستنداً به بند الف از ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور ابرام (تایید) شد.

ملاقات مجازی با مسئولان قضایی منجر به آزادی چهار زندانی شد

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در دو هفته اخیر و در جریان برگزاری ملاقات‌های مجازی یاد شده، تعداد ۴۰ نفر از زندانیان به‌صورت ویدئوکنفرانس با مسئولان ارشد قضایی استان تهران دیدار کردند که منجر به آزادی چهار نفر از زندانیان و تعیین تکلیف پرونده قضایی سایرین شد.

فرار متهم ممنوع الخروج پرونده صرافی کریپتولند از کشور

قوه قضاییه اعلام کرد: یک متهم پرونده صرافی کریپتولند که با قرار وثیقه بیرون از زندان بوده است با وجود ممنوع الخروجی کشور را ترک کرده است.

پس از رسیدگی به پرونده صرافی کریپتولند، احکام متهمان از سوی شعبه ۵ دادگاه انقلاب تهران ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی صادر و به شرح زیر است:

۱_ دادگاه سینا استوی را به ۱۵ سال حبس، ۷۵ ضربه شلاق، پرداخت جزای نقدی و ردمال و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم کرد.

۲_ مهدی استوی به ۸ سال حبس، ۵۰ ضربه شلاق، جزای نقدی و رد مال و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.

۳_ حسن گل محمدی به ۵ سال حبس و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.

متهمان علی فهیمی کاشانی، بهنام بخشی، جواد ارژدل، نیز هر کدام به یک سال حبس و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.

دادگاه در مورد شرکت یکتا اکسیر سبز حکم به انحلال این شرکت داد.

تشکیل پرونده برای روزنامه اعتماد به دلیل انتشار یک سند «خیلی محرمانه»

قوه قضاییه اعلام کرد: روزنامه اعتماد در یکی از مطالب منتشر شده روز یکشنبه (۵ آذر ۱۴۰۲) به صورت غیر قانونی محتوای یک سند خیلی محرمانه‌ را منتشر کرد. پس از انتشار این مطلب و طبق قانون مطبوعات علیه این ‌روزنامه اعلام جرم و پرونده قضایی تشکیل شد.

در هشت ماه گذشته ۱۱۳ هزار میلیارد ریال به بیت المال بازگشت

علی صالحی، دادستان تهران گفت: طی هشت ماه سپری شده از سال جاری و در نتیجه پیگیری‌های به عمل آمده در شعب تحقیق دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی پیرامون پرونده‌های خاص، کثیرالشاکی، بانکی و مالیاتی، حدود ۱۱۳ هزار میلیارد ریال وصول و به بیت المال بازگشته است.

صالحی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به پذیرش و درمان کودکان کار و زباله‌گرد آسیب دیده در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی اقدام کرده و موارد مشکوک به آزار و اذیت را نیز به سازمان بهزیستی و دادستانی تهران گزارش کند.

دردسرهای قانون صدور چک برای دادگستری/ ورود پرونده ۷۸ درصد افزایش یافت

ربیع‌الله قربانی رئیس‌ کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران می‌گوید قانون اصلاح قانون صدور چک (مصوب ۱۳۹۷) سبب ایجاد دعاوی جدیدی در سیستم قضایی کشور شده که مجموع آن‌ها از تعداد پرونده‌های مطالبه وجه چک بیشتر است.

قربانی گفت: با اصلاح فرآیندها بر اساس سند تحول می‌توان بخشی از حجم کاری قضات و کارمندان شعب را کاهش داد.

هر جا تفکر بسیجی حاکم بوده پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورده‌ایم

حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: هر جا که تفکر بسیجی حاکم بوده ما پیشرفت‌های قابل توجهی به دست آورده‌ایم.

جامعه بین‌الملل آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا تحریم‌ها را لغو کند

کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: جامعه بین‌الملل باید آمریکا را تحت فشار قرار دهد که فوراً تمامی تحریم‌های غیرقانونی خود را علیه سایر کشورها لغو کند.

با ۱۰ میلیون یورو،تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی قانونی نوسازی می‌شود

عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات و نیازهای آزمایشگاهی ما از خارج کشور تأمین می‌شود به اختصاص منابعی از هیات امنای ارزی به شدت نیازمند هستیم.

۸۰۰ میلیارد ریال جریمه برای قاچاق ۱۶۰۰ دستگاه مخزن‌ تاشو

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه بیش از ۸۰۰ میلیارد ریالی و تعلیق یک ساله شرکتی برای قاچاق مخزن های تاشو خبر داد.

نظرات کارشناسان حقوقی در خصوص مقابله با توهین به مقدسات

توکل حبیب زاده رییس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری گفت: نمی توان حق و آزادی فرد را محترم بشماریم ولی به اعتقادات آن فرد احترام نگذاریم و طبعا این موضوع تنفر ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام مهدی هادی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: بحث مقدسات و ادیان و توهین به مقدسات در حقوق بشر جایگاهی ندارد.

محمدحسین ضیایی فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: منظومه فکری غرب در مواجهه با مقدسات مسلمانان، دچار تعارض و دوگانگی است.

حجت الاسلام  محمدحسین مظفری رییس مرکز صلح و گفت‌وگوی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: آزادی بیان نباید منجر به محدود شدن آزادی‌های دیگران شود.

مدیریت معضل زباله‌گردی عزم و اراده جدی شهرداران مناطق را می‌طلبد

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری گفت: زباله‌گردی زمینه سوءاستفاده‌های حقوق بشری را فراهم کرده است و برخلاف برخی تبلیغات زباله‌گردها در سطل‌های زباله به دنبال غذا نیستند، اغلب این‌ افراد توسط سودجوها به استثمار گرفته شده‌اند و باید با نظارت بیشتر با این سرشبکه‌های غیرقانونی برخورد جدی صورت گیرد.

جلالیان بر ایجاد بستر لازم برای دسترسی هموطنان خارج از کشور به سامانه ثنا و استفاده از ظرفیت کانون وکلا و کانون کارشناسان قوه قضاییه برای تسهیل امور حقوقی این هموطنان تاکید کرد و گفت: هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌های مرتبط در قالب شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور برای شناسایی، پیگیری و حل مشکلات هموطنان خارج از کشور و تسهیل تردد آنها به سرزمین مادری ضروری است.

هنوز پرونده‌ای در خصوص تخلفات انتخاباتی تشکیل نشده است

اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دبیر ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی کشور گفت: هنوز پرونده‌ای در خصوص تخلفات انتخاباتی تشکیل نشده و امیدواریم پرونده‌ای هم تشکیل نشود.

تعداد «سارقین» زندان‌های تهران از محکومان «مواد مخدر» بیشتر شد

ابوالفضل نیکوکار سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران می‌گوید برای اولین بار در تهران، بیشترین محکومین و متهمان در زندان‌های سه گانه تهران، سارقین هستند در حالی که قبلا این جایگاه در اختیار محکومان مواد مخدر بوده است.

وضعیت شناسنامه‌ فرزندخوانده‌ها

علی کاظمی، دبیر مرجع ملی حقوق کودک توضیحاتی درباره وضعیت شناسنامه‌ای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی ارائه کرد و گفت: در پی آن هستیم که هم مقررات را اصلاح کنیم و هم به صورتی باشد که کرامت کودکان بیشترین امنیت و مصونیت را در این تغییر هویت‌ها و تغییر شناسنامه‌ها داشته باشد و کودکان گرفتاری نداشته باشند؛ به ویژه در مدارس نیز گاهی شنیده‌ایم که برای کودکان مشکلاتی پیش می آید که درصدد رفع آن هستیم.

ثبت تخلف ۱۴۵ دفتر اسناد رسمی تهران در هشت ماه/ انفصال شش ماهه ۱۰ سردفتر

سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به طرح ویژه نظارتی و بازرسی گفت: با اجرای این طرح در مرکز کشور طی ۸ ماه، ۲۵۸ مورد از دفاتر اسناد رسمی بازرسی شدند که منجر به کشف ۲۵۸ مورد تخلف در ۱۴۵ دفتر شده است.

صدور ۲۱ میلیون سند تک برگ از سال ۹۰ تاکنون/ تنظیم ۱۲ میلیون سند رسمی از ابتدای سال

صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در هفته گذشته در نشستی خبری گفت: تا سال ۱۳۸۹ هر آنچه که اسناد صادر می‌شد دفترچه ای بود و از سال ۱۳۹۰ که اسناد به صورت تک برگ صادر می شدند، از ۳۳ میلیون سند مالکیت صادر شده ۲۱ میلیون اسناد به صورت تک برگ بوده و مابقی بصورت دفترچه ای هستند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین  گفت: امسال آزمون سردفتری برگزار می شود ولی زمان آن برعهده ما نیست و با سازمان سنجش است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید