امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285982
۱۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

برای کشف رازهای ماده تاریک و انرژی تاریک اقلیدس به فضا رفت

آژانس فضایی اروپا عصر امروز فضاپیمای اقلیدس را با ماموریت پرده برداشتن از راز‌های «ماده تاریک» و «انرژی تاریک» به فضا فرستاد. اقلیدس حامل تلسکوپی است که برای برای سنجش شکل کهکشان‌های گوناگون در فواصل متفاوت از کره زمین طراحی شده است.

برای کشف رازهای ماده تاریک و انرژی تاریک اقلیدس به فضا رفت

آژانس فضایی اروپا عصر امروز فضاپیمای اقلیدس را با ماموریت پرده برداشتن از رازهای «ماده تاریک» و «انرژی تاریک» به فضا فرستاد.

اقلیدس حامل تلسکوپی است که برای برای سنجش شکل کهکشان‌های گوناگون در فواصل متفاوت از کره زمین طراحی شده است.

از این طریق و با در نظر گرفتن فاصله و پدیده انتقال به تابش سرخ، یعنی تغییر طول موج نور به دلیل حرکت سرچشمه نور نسبت به ناظر، شتاب گیتی اندازه گیری خواهد شد.

اقلیدس برای این کار میلیاردها کهکشان را تا فاصله ده میلیارد سال نوری از زمین رصد می‌کند تا بزرگترین نقشه سه‌بعدی از گیتی را تهیه کند، بعد سوم در این نقشه در واقع بازتابی از زمان است.

نقشه دقیقی که اقلیدس از موقعیت و حرکت کهکشان‌ها تهیه خواهد کرد تصویری از توزیع ماده در فواصل بسیار بعید گیتی به ما می‌دهد و اینکه انبساط جهان چه طور در طول عمر گیتی تغییر کرده است. به این ترتیب دانشمندان خواهند توانست به نتایجی درباره ویژگی‌های انرژی تاریک و ماده تاریک برسند.

آژانس فضایی اروپا می‌گوید این ماموریت «به نظریه‌پردازان کمک می‌کند تا درک ما از نقش گرانش در هستی را بهبود ببخشند و ماهیت این پدیده‌های عظیم را روشن کنند.»

اقلیدس را یک شرکت ایتالیایی ساخته و آژانس فضایی اروپا از ناسا هم در ساخت آن کمک گرفته است.

این فضاپیمای ۲۱۶۰ کیلوگرمی یک تلسکوپ بازتابی مجهز به فناوری‌های نوین دارد و شرکت اسپیس‌ایکس از پایگاهی در فلوریدای آمریکا آن را به فضا فرستاد.

آن طور که آژانس فضایی اروپا می‌گوید تصاویری که اقلیدس تهیه خواهد کرد «دست‌کم چهار برابر واضح‌تر از تصاویری است که با رصد آسمان از زمین ثبت می‌شود.»

پروفسور آدام آمارا، که مدیر موسسه کیهان‌شناسی و گرانش دانشگاه پورتسموث در بریتانیا است و در این پروژه نقش داشته می‌گوید تاکنون تصاویری از بخش‌های بسیار محدودی از آسمان در دسترس بوده است.

قرار است اقلیدس تصاویری با وضوح بالا از بیش از یک سوم آسمان فراتر از کهکشان راه شیری تهیه کند.

اقلیدس همچنین برای تشخیص سرعت حرکت کهکشان‌ها صدها میلیون‌ کهکشان را در محدوده نوری نزدیک به فروسرخ طیف‌سنجی خواهد کرد.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید