امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286019
۱۶۷
۱
۰
نسخه چاپی

برجام و خروج از لیست سیاه FATF همزمان انجام شود/ در پایین‌ترین سطح مراودات بانکی هستیم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران وارد لیست سیاه FATF شده است و در پایین‌ترین سطح مراودات بانکی هستیم.

برجام و خروج از لیست سیاه FATF همزمان انجام شود/ در پایین‌ترین سطح مراودات بانکی هستیم

مهراد عباد در گفت‌وگو با ایلنا، بیش از 80 درصد اقتصاد ایران را دولتی دانست و افزود: تصمیمات دولت تاثیر زیادی در اقتصاد و تجارت بین‌المللی می‌گذارد به عنوان مثال تحریم‌ها به واسطه یک تصمیم سیاسی اتخاذ و اقتصاد نیز دنباله رو آن شد و 10 سال اخیر بخشی خصوصی و اقتصاد را درگیر خود کرد.

وی با اشاره به تاثیر منفی تحریم‌ها در اقتصاد، تصریح کرد: تحریم‌ها امکان مراودات با شرکت‌های بزرگ را از ایران گرفت و این شرکت‌ها به واسطه ترس و نگرانی که از جریمه‌های همکاری با ایران داشتند از تجارت با ما امتناع کردند از این‌رو ما به ناچار کارها را به واسطه‌ها سپردیم و مجبور شدیم که با شرکت‌های کوچکتر کارها را پیش ببریم؛ این موضوع باعث شد کالاهایی که کیفیت پایین‌تری داشتند را خریداری و هزینه واردات و صادرات در کشور افزایش پیدا کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: مراودات مالی هزینه‌ها را برای بخش خصوصی افزایش داد در انتقال پول و بازگشت ارز حاصل از صادرات، از آنجایی که از کانال صرافی‌های کشورها همسایه انجام می‌شد. به عبارت دیگر نقل و انتقال حواله به صورت غیررسمی تاثیر منفی سیاست بر اقتصاد بود.   

 عباد با تاکید بر اینکه در جذب سرمایه‌گذاری علم اقتصاد اهمیت پیدا می‌کند، تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به یک اقتصاد نخست ریسک‌های آنجا را بررسی و رتبه کشورها در جذب سرمایه گذاری خارجی و بازگشت سرمایه را بررسی می‌کند. ایران به واسطه تحریم‌ها رتبه ضعیفی در جذب سرمایه خارجی پیدا کرد و ما نیز تلاشی برای ارتقا رتبه‌ خود انجام ندادیم. در کشوری اقتصاد آن دولتی باشد سرمایه‌گذاران خارجی حساس‌تر می‌شوند چراکه سرمایه گذاری کلان مساوی با طرف شدن با دولت از این‌رو سرمایه خارجی جایی ورود می‌کنند که ریسک‌های آن پایین باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که در ماه‌های اخیر شاهد ورود سرمایه‌گذاران برخی از کشورها از ازبکستان و عمان بودیم آیا این موضوع در رونق اقتصادی می‌تواند موثر باشد؟ افزود: همکاری اقتصادی با کوچکترین کشور می‌تواند در رشد اقتصادی موثر باشد در سال‌های اخیر تحریم‌ها ما را به جزیره کوچکی تبدیل کرده بود که کمتر کشوری حاضر به همکاری با ما می‌شد حتی کشورهایی که آنها را دوست و همسایه خطاب می‌کردیم نیز به سختی حاضر به مراوده تجاری با ما بودند اما یک تغییر ژئوپلتیکی در منطقه رخ داد که در نهایت به نفع ایران تمام شد و عربستان مذاکرات خود را با ایران آغاز کرد چراکه آنها می‌خواهند به قطب اقتصادی منطقه تبدیل شوند از این‌رو منطقه باید آرام باشد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. تنش‌زدایی‌ها باعث شد که کشورهای همسایه ترجیح بدهند که تعاملات خود را با ما گسترده کنند.

به گفته عباد؛ باید از این فرصت ایجاد شده بیشترین استفاده را کرد چرا که فرصت‌های زیادی پیشروی ما نیست.

عباد در پایان تصریح کرد: در حال حاضر ایران وارد لیست سیاه FATF شده است و در حال حاضر در پایین‌ترین سطح مراودات بانکی هستیم؛ شاید رفتن در لیست سیاه در کوتاه مدت تاثیری برای ما نداشته باشد ولی اگر برجامی امضا شود که به نظر می‌رسد داریم به این سمت می‌رویم قرار گرفتن در لیست سیاه برای ما یک توقفی ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد با دنیا تجارت داشته باشیم و باید آن را حل کنیم. حل این موضوع زمان بر است و بهتر است موازی با تجارت این دو را پیش ببریم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید