امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287954
۱۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

به یاد ماکی کاجی، پدر سودوکو

به یاد ماکی کاجی، پدر سودوکو

ماکی کاجی، یک مرد ژاپنی که به "پدر سودوکو" معروف بود، در سن 69 سالگی بر اثر سرطان درگذشت. آقای کاجی یک عاشق معما بود که کمک کرد سودوکو از یک چالش اعداد ساده به یک بازی در اطراف جهان تبدیل شود.

آقای کاجی در سال 1951 در ساپورو ژاپن به دنیا آمد. با اینکه دبیرستان را تمام کرد، دانشگاه را رها کرد. بعد از اینکه آقای کاجی کالج را ترک کرد، اولین مجله پازل ژاپن را در سال 1980 با کمک دو تن از دوستانش راه اندازی کرد. آنها نام شرکت مجلات خود را نیکولی گذاشتند.

در طول سال ها، شرکت آقای کاجی بسیار محبوب شده است. این شرکت پازل و کتاب برای مردم در سراسر جهان منتشر می کند. اما سودوکو احتمالاً همان معمایی است که بیشتر افراد با یادآوری آقای کاجی به آن فکر می کنند.

سودوکو یک پازل اعداد با 9 ردیف و 9 ستون است. هر سطر و ستون باید تمام ارقام 1 تا 9 را داشته باشد. همین قانون برای هر یک از جعبه های 9 مربعی کوچکتر که پازل بزرگتر را تشکیل می دهند، صدق می کند.

در حالی که مشخص نیست پازل اعداد اصلی از کجا آمده است، آقای کاجی کسی است که نام "سودوکو" را به آن داده و آن را محبوب کرده است.

به یاد ماکی کاجی، پدر سودوکو

آقای کاجی این بازی را در سال 1984 پیدا کرد، اما آن "مکان شماره" نام داشت. آقای کاجی این پازل را دوست داشت، اما نام آن را دوست نداشت. او می خواست برای آن یک نام ژاپنی ایجاد کند.

آقای کاجی در نهایت نام آن را به «سودوکو» تغییر داد که تقریباً به معنای «تک اعداد» است. او در حالی که برای رفتن به مسابقه اسب دوانی عجله داشت، این نام را در «حدود 25 ثانیه» به دست آورد.

پس از شروع چاپ سودوکو در مجله نیکولی، آقای کاجی تصمیم گرفت ببیند که آیا ناشران دیگر به آن علاقه مند هستند یا خیر. او از ناشران نیویورک و لندن پرسید که آیا می خواهند پازل های سودوکو را در مجلات خود نیز اجرا کنند. در آن زمان همه گفتند نه.

حدود ده سال طول کشید تا سودوکو در مجلات دیگر ظاهر شود. اما زمانی که ناشران دیگر شروع به چاپ سودوکو کردند، این پازل به سرعت از کشوری به کشور دیگر گسترش یافت.

سودوکو فوق العاده محبوب شد. تا سال 2004، این پازل یکی از پربازیگرترین پازل های جهان بود. اکنون میلیون ها نفر هر روز سودوکو بازی می کنند. نیکولی می گوید که تقریباً 200 میلیون نفر از حدود 100 کشور این پازل را بازی کرده اند. مردم حتی هر ساله در مسابقات قهرمانی جهان سودوکو شرکت می کنند.

به یاد ماکی کاجی، پدر سودوکو

سودوکو نه تنها محبوب است - بلکه یک پولساز بزرگ است که میلیون ها و میلیون ها دلار به ارمغان می آورد. اما آقای کاجی هرگز از این پازل سود زیادی نبرد، زیرا او به طور قانونی از سودوکو محافظت نکرد. او گفت که او را ناراحت نمی کند، زیرا او این پازل را برای سرگرمی تبلیغ می کند، نه پول.

آقای کاجی معتقد بود راز ساخت یک پازل عالی ساده نگه داشتن قوانین است تا هر کسی بتواند بازی کند. او گفت که کشف یک پازل جدید "مثل یافتن گنج" است.

این همان روحیه است که بسیاری از افراد در دنیای پازل را با شنیدن خبر فوت آقای کاجی بسیار ناراحت کرده است. کارشناسان و طرفداران پازل در سراسر جهان از آقای کاجی به خاطر کارش تشکر کرده اند و از او به عنوان یک عاشق واقعی پازل تقدیر کرده اند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید