امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287844
۳۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

بهترین روش اجرا گذاشتن سفته

بهترین روش اجرا گذاشتن سفته

واخواست سفته چیست ؟

به مطالبه قانونی و رسمی وجه سفته ای که در تاریخ سر رسید پرداخت نشده است واخواست می گویند . دارنده از این طریق صادرکننده و سایر ضامنان را آگاه می سازد که جهت وصول طلب خود اقدامات قانونی را انجام داده است چرا که با صدور واخواست ابلاغیه ای به متعهدان ارسال می شود .

واخواست سفته دارای مهلت قانونی است به این صورت که اگر دارنده سفته با تاریخ معین در تاریخ سر رسید سفته مراجعه کرد و وجه سفته پرداخت نشد تا ۱۰ روز از تاریخ سر رسید سفته فرصت دارد جهت واخواست اقدام کند ، در حالتی هم که سفته عندالمطالبه است ، دارنده می تواند ظرف یکسال از تاریخ صدور برای مطالبه وجه آن اقدام کند ، و اگر با عدم پرداخت مواجه شود مطابق ماده ۷۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی باید این موضوع از طریق اظهارنامه به بدهکار ابلاغ شود و پس از آن تا ۱۰ روز پس از ابلاغ اظهارنامه برای واخواست اقدام نماید.

مطالبه سفته بدون واخواست

عدم اقدام به منظور واخواست سفته در موعد قانونی موجب سلب خاصیت سند تجاری بودن سفته می گردد ، در نتیجه :

۱-مسئولیت تضامنی صاحبان امضاء سفته که به اسناد تجاری اختصاص دارد زایل می شود .

۲-صدور قرار تامین خواسته مگر با تودیع خسارت احتمالی امکان پذیر نخواهد بود.

بنابراین سلب این دو امتیاز و مطالبه سفته بدون واخواست باعث می شود مبلغ سفته تنها به عنوان یک سند عادی تعهد و اقرار به دین قابل وصول باشد به عبارت دیگر عدم واخواست موجب زایل شدن حق دارنده سفته به طور کلی نمی شود.

اجرا گذاشتن سفته

با توجه به اینکه سفته یک سند تجاری می باشد از دو طریق می توان برای اجرای آن اقدام کرد :

۱- از طریق اجرای اسناد رسمی: در صورتی که دارنده با رعایت مواعد قانونی  اقدام به واخواست سفته کرده باشد، می تواند به اجرای اسناد رسمی واقع در اداره ثبت مراجعه و توقیف اموال و وصول طلب خود را از صادرکننده، پشت نویس و ضامن درخواست نماید.

۲- از طریق مراجع قضایی دادگستری

اگر دارنده سفته اقدام به واخواست سفته کرده باشد و بخواهد از طریق مراجع قضایی آن را به اجرا بگذارد می تواند ظرف مدت یکسال برای اجرای سفته از طریق دادگاه اقدام نماید، در غیر این صورت پس از گذشت یکسال از زمان سر رسید سفته دیگر نمی تواند به طرفیت ظهرنویسان سفته اقدام نماید.

به منظور اجرای سفته از طریق مراجع دادگستری لازم است دارنده برای ثبت دادخواست مطالبه وجه سفته به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید. همچنین لازم است مستنداتی مانند کپی برابر اصل سفته و در صورت موجود کپی برابر اصل واخواست نامه به دادخواست منضم گردد . در این مرحله اگر اموالی از خوانده یا خواندگان سراغ دارید معرفی نمایید در غیر این صورت می توانید تقاضای اعلام اموال نمایید.

در این حالت چنانچه وجه سفته کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد از طریق شورای حل اختلاف قابل رسیدگی است، اما اگر بالای ۲۰ میلیون تومان باشد دادگاه حقوقی صالح می باشد. لازم به ذکر است که سفته برخلاف چک جنبه کیفری ندارد بنابراین مجازات حبس برای صادرکننده آن تعیین نشده است.

چنانچه با تشکیل جلسه دادرسی و حکم به پرداخت بدهی توسط صادرکننده(یا درصورت محکوم شدن ظهرنویسان و ضامنان) از سوی مراجع دادگستری همچنان وجه سفته پرداخت نشود، ممکن است قراربازداشت صادر شود، البته اگر شخص بتواند اعسار خود را ثابت کند قرار بازداشت ملغی می شود و حکم به پرداخت بدهی به صورت اقساطی داده می شود.

 هزینه اجرا گذاشتن سفته

هزینه های به اجرا گذاشتن سفته کاملا بستگی به مبلغ مندرج در سفته دارد. به منظور واخواست سفته به میزان دو درصد از مبلغ سفته به عنوان هزینه واخواست باید پرداخت گردد. در صورت اجرا گذاشتن سفته در دادگاه حقوقی به میزان سه و نیم درصد از مبلغ سفته برای هزینه دادخواست باید پرداخت گردد. البته در مورد هزینه دادخواست می توان تقاضای اعسار ار پرداخت را از دادگاه درخواست کنید.

  • منبع
  • وینداد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید