امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270106
۷۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس شد

بوریس جانسون شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه اسبق انگلیس روز سه شنبه به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس شد
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس شد

بوریس جانسون شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه اسبق انگلیس روز سه شنبه به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد.

چنانچه از قبل هم پیش بینی می‌شد به گفته مقامات حزب محافظه کار، جانسون توانست جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس را در آخرین مرحله از انتخابات درونی حزب محافظه کار شکست دهد.

انتخابات حزب محافظه کار از دهم خرداد ماه گذشته در پی استعفای ترزا می از مقام رهبری حزب محافظه کار آغاز شد. در این انتخابات جمعاً ۱۰ نفر نامزدی خود را برای رهبری حزب محافظه‌کار رسماً اعلام کردند که از جمله مهم‌ ترین چهره‌های این جمع می‌توان به افرادی چون: مت هنکوک وزیر بهداشت و درمان؛ دومینیک راب نماینده پارلمان و وزیر اسبق برگزیت؛ مایکل گوو وزیر محیط‌ زیست، غذا و امور روستایی؛ ساجد جاوید وزیر کشور و روی استوارت وزیر امور توسعه بین‌الملل اشاره کرد.

رویه انتخابات به این صورت است که همه نمایندگان پارلمانی حزب می‌توانند نامزد شوند، به این شرط که دست‌کم دو نماینده دیگر از آنها حمایت کنند.

اگر نامزدها بیش از سه نفر باشند، هرچند بار که لازم باشد از نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام رأی می‌گیرند تا فقط دو نامزد باقی بمانند. با تعیین دو نامزد نهایی، انتخاب به اعضای حزب در سراسر انگلیس واگذار می‌شود.

جانسون و هانت در مرحله ماقبل آخر موفق شدند تا مایکل گوو را از دور کنار زده و در یک ماه گذشته برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه دادند.

اصلی‌ترین چالش بوریس جانسون، کسب موافقت پارلمان بر سر نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا است. پیش نویس طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آذر سال گذشته به تأیید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید اما پارلمان انگلیس سه بار به این طرح رأی مخالف داد. جانسون ۳ ماه فرصت دارد تا برای تحقق برگزیت از سد پارلمان عبور کند.

نزدیکان او چندی پیش از برنامه وی برای تعلیق پارلمان خبر دادند. جانسون که از طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، گفته بود اگر نخست وزیر شود، این آمادگی را دارد تا بدون دستیابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. این در حالی است که نمایندگان مجلس انگلیس پیشتر طرحی را به تصویب رساندند که با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت شده است.

طبق رویه‌های سیاسی، تعلیق پارلمان به درخواست دولت و پس از موافقت ملکه انگلیس امکان پذیر است. با این حال، جانسون قصد دارد پارلمان کمی دیرتر از موعد مرسوم بازگشایی شود تا از این فرصت برای تحقق برگزیت بدون مزاحمت پارلمان بهره برداری کند.

جانسون پیشتر نیز طرح تعلیق پارلمان را به عنوان گزینه‌ای برای خروج از بن بست برگزیت با ترزا می نخست وزیر انگلیس مطرح کرده بود که با مخالفت رئیس مجلس و شمار زیادی از نمایندگان مواجه شده بود.

از سویی تنش‌ها میان تهران و لندن در روزهای اخیر بر سر توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل الطارق و کشتی استنا ایمپرو انگلیس در تنگه هرمز بالا گرفته است.

دولت انگلیس ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آب راه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرده و خدمه این نفتکش همچنان در بازداشت بسر می‌برند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم جمعه گذشته اعلام کرد، کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

دولت انگلیس تاکنون سه نشست اضطراری در این باره تشکیل داده و وزیر امور خارجه این کشور، ایران را به اقدام غیر قانونی و تلافی جویانه متهم کرده است. اتهامی که ایران قویاً رد کرده و مقایسه این دو رویداد را خوانشی نادرست توصیف کرده است.

ناگفته نماند جانسون اولین نخست وزیر انگلیس پس از پیروزی انقلاب اسلامی بشمار می‌رود که پیشتر در کسوت وزیر خارجه به ایران سفر کرده است. اینک باید منتظر ماند و دید که او برای حل این بحران چه گام‌هایی را برخواهد داشت.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید