امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277502
۶۳۵
۱
۰
نسخه چاپی

تحصیل پزشکی در آمریکا | آیا از شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا اطلاع دارید؟

تحصیل پزشکی در آمریکا | آیا از شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا اطلاع دارید؟

دلیل محبوبیت تحصیل پزشکی در آمریکا

دلیل محبوبیت بین المللی تحصیل پزشکی در آمریکا چیست؟ دلیل این همه محبوبیت را می توان در اعتبار آموزش پزشکی در آمریکا دانست.

مدارک تحصیلی آمریکا توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی (ECFMC)، فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME)، بنیاد پیشرفت آموزش و پژوهش پزشکی بین المللی (FAIMER) و کمیسیون های آموزش پزشکی کشورهای مختلف همانند فرانسه، انگلستان، هندوستان، ایران، ترکیه، آلمان و غیره به رسمیت شناخته شده است.

اهمیت تحصیل پزشکی در ایالات متحده تا بدان حد است که بیشترین تعداد دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در دنیا متعلق به کشور آمریکا است و این نشانگر اعتبار بالای دانشگاه های آمریکایی می باشد. برترین کیفیت آموزشی در جهان، امکانات پیشرفته، وجود فرصت های کاری فراوان، متوسط درآمدی بالا، امکان دریافت بورسیه و فاندهای تحصیلی، همه و همه از امتیازات تحصیل پزشکی در کشور آمریکا می باشد. مقاله حاضر به منظور ارائه اطلاعاتی جامع پیرامون تحصیل رشته پزشکی در آمریکا، دانشجویان متقاضی ایرانی را از آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) تا آزمون گواهینامه تاییدیه مهارت پزشکی آمریکا (USMLE) راهنمایی می کند.

شرایط عمومی ورود به رشته پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در کشور آمریکا تقریباً با نظام تحصیل پزشکی در بیشتر کشور های جهان متفاوت می باشد. دانشجو برای آنکه بتواند در کشور آمریکا مشغول به تحصیل تخصصی پزشکی شود، بایستی ابتدا یک لیسانس 4 ساله در رشته های علوم پایه پزشکی مانند شیمی، زیست شناسی و... را دریافت نماید. که به این دوره اصطلاحا pre-med گفته می شود تا پس آن بتواند با شرکت در آزمون ورودی کالج های پزشکی این کشور وارد دوره تحصیلی پزشکی گردد. علاقه مندان به تحصیل پزشکی بایستی صبوری بسیاری داشته باشند؛ چون دوره تحصیل در کشور آمریکا دوره ای طولانی می باشد. ولیکن به دلیل وجود برترین دانشگاه های جهان در این کشور بسیاری از دانشجویان تلاش خود را به کار می گیرند تا بتوانند در این کشور موفق به تحصیل شوند دانشجویان برای ورود به دوره های pre-med بایستی دارای دیپلم 12 ساله باشد و سطح زبان آنها در حد آیلتس 6 تا 6.5 باشد.

سطح زبان بسته به دانشگاه فرد و رشته او می تواند متغیر باشد. دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلی 4 ساله خود می توانند با قبولی در آزمون ورودی پزشکی وارد دانشگاه های این کشور شوند. دانشجویان پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه مجدد در آزمون دیگری شرکت نموده و سپس فارغ التحصیل می شوند. در حال حاضر غیر از کشور آمریکا کشورهای کانادا و استرالیا نیز از این نظام (ابتدا شرکت در دوره کارشناسی) استفاده می نمایند.

آزمون ورودی پزشکی کشور آمریکا

به طور کلی دانشجویان برای تحصیل پزشکی در آمریکا دو آزمون پیش رو دارند؛ آزمون اول آزمون MCAT  می باشد. این آزمون از سوی انجمن بین المللی کالج های پزشکی برگزار می شود، آزمون MCAT  پیش نیاز ورود و دریافت پذیرش از کالج های پزشکی می باشد. این آزمون به صورت چهار گزینه ای بوده و در بخش های زبان، فیزیک، زیست و شیمی برگزار می گردد. دانشجویان حدود پنج ساعت فرصت دارند تا به سوالات مطرح شده در این آزمون پاسخ دهند. دانشجو پس از مشخص شدن امتیاز خود در صورتی که نمره او بالاتر 500 باشد قادر خواهد بود تا برای دریافت پذیرش از دانشگاه ها اقدام نماید. دانشجو برای دریافت پذیرش و شرکت در این آزمون بایستی فارغ التحصیل دوره های کارشناسی علوم پزشکی بوده و سطح آیلتس 7 الی 7.5 داشته باشد. هزینه شرکت در این آزمون حدود 300 دلار آمریکا می باشد. دانشجویان الزامی برای شرکت در این آزمون در خاک کشور آمریکا نخواهند داشت و این آزمون در کشورهایی مانند انگلستان، ترکیه و امارات نیز برگزار می گردد.

آزمون دوم که دانشجویان در پایان دوره تحصیلی خود در کالج پزشکی آمریکا بایستی در آن شرکت نمایند آزمونUSMLE نام دارد.  این آزمون موجب تایید مهارت پزشکی دانشجو از سوی انجمن کالج های پزشکی آمریکا می گردد. این آزمون در سه بخش متفاوت و در مرور زمان برگزار خواهد شد. مرحله اول این آزمون در سال دوم تحصیلی دانشجویان در کالج پزشکی برگزار می گردد. دانشجویان پزشکی در سال چهار مجدد در این آزمون و در بخش دوم آن شرکت خواهند نمود؛ و بخش آخر این آزمون پس گذشت یک سال از دوره کارآموزی ( انترنی) برگزار خواهد شد. دانشجو در صورت عدم قبولی در این آزمون نمی تواند در رشته پزشکی فارغ التحصیل و وارد بازار کار شود . این آزمون همانطور که توضیح داده شد صرفاً در خاک آمریکا برگزار می گردد.

مدت زمان تحصیل پزشکی در آمریکا

دوره تحصیل پزشکی در کشور آمریکا با توجه به عنوان رشته فرد که پزشکی ، دندان پزشکی و ... خواهد بود متفاوت است. ولیکن به طور کلی دانشجو بایستی ابتدا 4 سال مشغول به تحصیل در دوره های کارشناسی علوم پایه شود. این مقاله توسط موسسه حقوقی ملک پور نگارش گردیده است و هرگونه سو، استفاده از آن موجب پیگرد قانونی خواهد بود. دانشجو پس از آن و در صورت قبولی در آزمون ورودی وارد دوره های اصلی و تخصصی پزشکی خواهد شد که آن نیز به مدت 4 سال خواهد بود. در این مقطع دانشجو در بخش تئوری تحصیلات خود را به پایان رسانده است؛ بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که پزشکی در آمریکا هشت سال به طول می انجامد. ولیکن بایستی بیان نمود دانشجو پس از دوره تحصیلی تئوری خود حدود 3 الی 7 سال دوره انترنی یا کارآموزی پیش رو خواهد داشت فلذا مدت زمان تحصیل در پزشکی کشور آمریکا حدود 11 ساله به طول می انجامد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از کالج های پزشکی

دانشجویان بایستی برای دریافت پذیرش در کالج های پزشکی کشور آمریکا ابتدا اقدام به ترجمه کلیه مدارک خود نمایند. سپس در آزمون MCAT شرکت نمایند، در صورتی که نمره آنها در این آزمون بالای 500 باشد می توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه مد نظر خود بسته به شرایط ورودی آن دانشگاه اقدام کنند. دانشجویان بایستی توجه داشته باشند در صورتی که دارای مدرک دیپلم هستند و یا مجوز قبولی در آزمون ورودی پزشکی را ندارند حتی اگر مدارک خود را برای دانشگاه ارسال کنند دانشگاه بدون توجه به آن مدارک روزمه دانشجو را بررسی نخواهد نمود. ورودی کالج های پزشکی در آمریکا در دو ترم ژانویه و سپتامبر می باشد.

مدارک عمومی برای دریافت پذیرش تحصیلی از کالج های پزشکی کشور آمریکا به شرح ذیل است:

  • مدرک دیپلم 12 ساله و گواهی فارغ التحصیلی در دوره کارشناسی
  • مدرک قبولی در آزمون MCAT
  • مدرک زبان برای ورود به کالج های پزشکی حدود آیلتس 7 می باشد البته این معیار در دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد.
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • سوابق شغلی

بورسیه جهت تحصیل دانشجویان پزشکی در آمریکا

در آمریکا، برنامه های بورسیه خاصی برای کلیه دانشجویان خارجی وجود دارد. اعطای بورسیه تحصیلی در دانشگاه های پزشکی ایالات متحده بر مبنای شایستگی تحصیلی دانشجویان و یا بر پایه نیاز دانشجو می باشد. دانشجویان دارای امتیاز بالا در آزمون USMLE به آسانی می توانند جهت پوشش مالی تحصیلات خود در آمریکا به فرصت های بورسیه دسترسی پیدا کنند. همه ساله، برای بیش از 1000 دانشجو از کشورهای خارجی بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد. کل مبلغ بورسیه تعلق یافته به دانشجویان خارجی در سال 2020 به بیش از 2 میلیون دلار می رسد که رقم قابل توجهی است که این امر در سال 2021 نیازمند بررسی می باشد.

در آمریکا، دانشگاه های پزشکی عمدتا از طرف دولت آمریکا تامین مالی می شوند. دانشگاه های پزشکی معتبر زیادی در آمریکا وجود دارد که بورسیه های مختلفی را به دانشجویان خارجی اختصاص می دهند. دانشگاه هایی مثل دانشگاه هاروارد، ییل، دانشگاه واشینگتون، دانشگاه آریزونا، دانشگاه جانز هاپکینز، کالج پزشکی آلبرت انیشتین، دانشگاه استنفورد، دانشگاه منیسوتا و غیره هر کدام برنامه های بورسیه مخصوص خود را دارند.

 اخذ ویزای تحصیلی آمریکا (F1 Visa)

پس از اخذ تاییدیه پذیرش از دانشگاه مربوطه، متقاضیان تحصیل پزشکی در آمریکا می بایستی نسبت به درخواست ویزای تحصیلی آمریکا یا F1 Visa اقدام نمایند. ویزای F1 توسط دولت آمریکا برای دانشجویان خارجی صادر می شود که قصد تحصیل در برنامه پزشکی یکی از دانشگاه های آمریکا را دارند. این نوع ویزا 120 روز قبل از شروع برنامه تحصیلی صادر می شود و مدارک لازم جهت درخواست ویزای مذکور عبارتند از:

  • کپی فرم پذیرش Form I-20 از دانشگاه
  • فرم درخواست الکترونیک ویزای غیرمهاجر DS-160
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی 2×2
  • پاسپورت بین المللی معتبر
  • رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ 160$ (دلار آمریکا)

معرفی برترین دانشگاه های پزشکی آمریکا

درحال حاضر، 172 دانشکده پزشکی یا Medical School در آمریکا وجود دارند که دوره های دکترای پزشکی (MD) و دکترای اوستئوپاتی یا استخوان درمانی (DO) را به دانشجویان متقاضی ارائه می دهند. اکثر دانشگاه های آمریکایی دارای دانشکده مستقل پزشکی می باشند و برترین رتبه های بین المللی را هم در اختیار دارند. به منظور آشنایی دانشجویان عزیز با این دانشگاه ها، ما در فهرست زیر به برخی از معتبرترین دانشگاه های پزشکی آمریکایی اشاره می کنیم:

  • Harvard University
  • Stanford University
  • Johns Hopkins University
  • University of California
  • University of Pennsylvania
  • Washington Universityin St Louis
  • Yale University
  • Columbia University
  • Duke University
  • University of Washington

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل پزشکی در آمریکا

افرادی که در سال 2021 تمایل به تحصیل پزشکی در آمریکا دارند سوالات زیر را مورد توجه قرار می دهند:

  • تحصیل پزشکی در آمریکا در چه مقطعی تدریس می شود؟ تحصیل پزشکی در کشور آمریکا تنها به صورت گزینه فوق لیسانس یا postgraduate در اختیار داوطلبان قرار دارد، بنابرین شما تنها در صورتی می توانید متقاضی برنامه تحصیل پزشکی در ایالات متحده باشید که دوره 4 ساله پیش پزشکی یا pre-med را در رشته زیست شناسی، شیمی یا عصب شناسی به اتمام برسانید.
  • برای تحصیل در رشته پزشکی چه آزمونی مورد نیاز است؟ آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) است که قبولی در آن برای اخذ پذیرش دانشکده پزشکی الزامی می باشد.
  • شرایط و الزامات تحصیل پزشکی در آمریکا در سال 2021 چیست؟ تحصیل پزشکی در آمریکا حدود 11 سال طول می کشد تا مجوز کار پزشکی در این کشور صادر شود. دانشجویان برنامه مقطع لیسانس را در عرض 4 سال به اتمام رسانده و سپس 4 سال از تحصیلشان را در دانشکده پزشکی صرف آموزش تئوری می کنند، همچنین قبل از دریافت مجوز پزشکی حدود 7-3 سال از دوره تحصیلی خود را صرف دوره انترنی یا کارورزی می نمایند.
  • برای ورود به دانشکده پزشکی، گذراندن دوره پیش پزشکی الزامی است؟ برخی از دانشکده ها برنامه های pre-med یا پیش پزشکی خاصی را ارائه می دهند که شامل کلاس هایی برای دانشکده پزشکی و نیز آمادگی برای آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) می باشد.
  • آزمون گواهینامه مهارت پزشکی آمریکا به چه صورت است؟ آزمون مذکور در طی 3 فاز مختلف در فواصل زمانی مختلف برگزار می شود. فاز اول آزمون معمولا در سال دوم تحصیلی برگزار می شود. فاز دوم آزمون در سال چهارم تحصیلی از متقاضیان اخذ می شود. فاز سوم و آخر آزمون در سال اول برنامه اقامت برای کار پزشکی (دوره انترنی) برگزار می شود.
  • منبع
  • موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت
  • مؤسسه حقوقی ملک پور

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید