امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285380
۱۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

تد کازینسکی، بمب‌گذار زنجیره‌ای معروف در زندان در ۸۱ سالگی درگذشت

تئودور (تد) کازینسکی، ریاضیدان تحصیل کرده هاروارد که در طی یک بازه زمانی ۱۷ ساله یک رشته بمب‌گذاری‌های منجر به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن ۲۳ نفر را انجام داده بود، روز شنبه درگذشت. او در هنگام مرگ ۸۱ سال داشت.

تد کازینسکی، بمب‌گذار زنجیره‌ای معروف در زندان در ۸۱ سالگی درگذشت

کریستی برشیر، سخنگوی اداره فدرال زندان‌های آمریکا، به آسوشیتدپرس گفت، کازینسکی که ملقب به “Unabomber” بود، در مرکز پزشکی زندان فدرال در کارولینای شمالی درگذشت. او گفت که کازینسکی در اوایل صبح شنبه در سلولش بی‌تاب بود و حدود ساعت ۸ صبح مرده اعلام شد. علت مرگ فعلا مشخص نشده.

قبل از انتقال به مرکز پزشکی زندان، او از ماه مه ۱۹۹۸ در زندان فدرال سوپرمکس در فلورانس در کلرادو نگهداری می‌شد.

زمانی که او به خاطر یک اقدامات تروریستی محکوم شد، مجازات او چهار حبس ابد به اضافه ۳۰ سال تعیین شد. او اعتراف کرد که ۱۶ بمب‌گذاری در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۵ انجام داده.

سال‌ها قبل از حملات ۱۱ سپتامبر و ارسال پاکت نامه‌های سیاه زخم، بمب‌های دست ساز Unabomber نحوه ارسال بسته‌های پستی آمریکایی‌ها و سوار شدن به هواپیما‌ها را تغییر داد و حتی عملاً سفر‌های هوایی در ساحل غربی را در جولای ۱۹۹۵ تعطیل کردند.

او روزنامه‌های واشنگتن پست و نیویورک تایمز مجبور کرد در سپتامبر ۱۹۹۵ تسلیم شوند و تصمیم به انتشار‌ مانیفست ۳۵۰۰۰ کلمه‌ای خود با عنوان «جامعه صنعتی و آینده آن» بگیرند. بیانیه‌ای که ادعا می‌کرد جامعه و فناوری مدرن منجر به ایجاد ناتوانی و از خود بیگانگی می‌شود.

اما همین بیانیه بود که منجر به پیدا شدن او شد. برادر کازینسکی، دیوید، و همسر دیوید، لیندا پاتریک، از روی لحن و ادبیات این بیانیه شک کردند و به FBI که سال‌ها در طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین عملیات شکار انسان به دنبال Unabomber می‌گشت، خبر دادند.

مقامات در‌آوریل ۱۹۹۶ او را در یک اتاقک سه در چهار متری از جنس تخته سه لا و کاغذ برزنتی در خارج از لینکلن در مونتانا یافتند که مملو از مجلات، یک دفتر خاطرات رمزگذاری شده، مواد منفجره و دو بمب تکمیل شده بود.

به عنوان یک مغز متفکر جنایتکار فراری، Unabomber او یکی از جنایتکاران مشهور آمریکا شناخته میٰ‌سد.

اما زمانی که کازینسکی دستگیر شد و مشخص شد که یک مرد گوشه نشین با چشمان وحشی با مو‌های بلند و ریش که زمستان‌های مونتانا را در یک کلبه یک اتاقه پشت سر می‌گذارد، حس ترجم برخی برانگیخته شد. حتی در مجلات خود، کازینسکی نه به عنوان یک انقلابی متعهد، بلکه به عنوان یک گوشه نشین انتقام جو معرفی شد.

او در ۶‌آوریل ۱۹۷۱ نوشت: من مطمئناً ادعا نمی‌کنم که یک نوع دوست هستم یا برای نیکی (هر چه که باشد) نژاد بشر عمل می‌کنم.

روانپزشکی که در زندان با کازینسکی مصاحبه کرد، تشخیص داد که او مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید