امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264956
۲۵۴۰
۱
۰
نسخه چاپی
ترامپ و برجام

ترامپ تصمیم خود درباره برجام را پیش از موعد مقرر اعلام می کند

برخلاف پیش بینی ها دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که امروز سه شنبه 18 اردیبهشت تصمیم خود درباره برجام را اعلام خواهد کرد

ترامپ تصمیم خود درباره برجام را پیش از موعد مقرر اعلام می کند
 

به گزارش حقوق نیوز  برخلاف پیش بینی ها  دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که امروز سه شنبه 18 اردیبهشت تصمیم خود درباره برجام را اعلام خواهد کرد. وی نوشت: تصمیم خود در خصوص توافق هسته ای با ایران را سه شنبه ساعت 14 (22:30 به وقت تهران) از محل کاخ سفید اعلام خواهم کرد.

پیش از این انتظار می رفت که وی تصمیم خود در این رابطه را شنبه (22 اردیبهشت) همزمان با پایان رسیدن مهلت 120 روزه برای تعلیق دوباره تحریم های ثانویه علیه ایران اعلام عمومی کند.
توافق ایران و گروه موسوم به 1 + 5 شامل روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است و تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود.

بیشتر بخوانید:

بنا بود که ترامپ در موعد 120 روزه بعدی یعنی 12 ماه مه (22 اردیبهشت) تصمیم خود درخصوص برجام را اعلام کند اما در اقدامی ناگهانی، آن را به سه شنبه هشت مه موکول کرد.
دیگر مقام های آمریکایی اما در این رابطه سکوت اختیار کرده اند. یکی از این افراد سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید است که در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود از اظهار نظر در این رابطه خودداری و تمامی مسائل مربوط به این توافق را به اعلام رئیس جمهوری منوط کرد.
از آنجایی که آمریکا تنها طرف برجام بین نیست، احتمال خروج دولت این کشور از این توافق بین المللی که پشتوانه شورای امنیت را دارد، واکنش های تندی را به دنبال داشته است.
فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت کمیسیون مشترک برجام را هم بر عهده دارد، بر حفظ این توافق تاکید کرده و بارها در جمع خبرنگاران گفته است که برجام نه یک توافق دو جانبه، بلکه توافقی بین المللی تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

سایر طرف های برجامی همچون فرانسه، چین، روسیه، انگلیس و آلمان هم به تناسب زمانی و موقعیت های مختلف بر حفظ برجام تاکید کرده اند.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس از جمله مقام های ارشد اروپایی هستند که در هفته های گذشته به آمریکا سفر و با ترامپ درخصوص برجام گفت و گو و رایزنی کرده اند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان طرف اصلی برجام همواره هشدار داده است که این توافق قابل مذاکره نیست و مقام های اروپایی باید آمریکا را برای عمل به تعهدات خود تشویق کرده یا تحت فشار قرار دهند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آخرین اظهار نظر خود درباره برجام که در سفر به خراسان رضوی انجام شد، هدف دولت از برجام را رفع ظلم هایی چون تحریم از سر کشور و مردم برشمرد و با بیان اینکه هدف اصلی آمریکا محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران بوده است، تاکید کرد: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر؛ درغیر این صورت تصمیم خود را خواهیم گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید