امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279748
۴۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

تعادل کار و زندگی چیست؟

تعادل کار و زندگی چیست؟

تعادل کار و زندگی چیست؟

بسیاری از مردم «فقیر زمان» هستند و دائماً برای انجام تعهدات مختلف عجله دارند. استرالیایی ها سخت کار می کنند - با بیش از 1 نفر از هر 10 کارمند بیش از 50 ساعت در هفته کار می کنند که توسط OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی) "ساعت های بسیار طولانی" در نظر گرفته می شود.

این امر دستیابی به تعادل سالم بین کار و زندگی شخصی را دشوارتر می کند.

تعادل خوب کار و زندگی به این معنی است که شما بین جنبه های مختلف زندگی خود هماهنگی دارید. مزایای به دست آمده از هر حوزه می تواند سایر حوزه ها را حمایت و تقویت کند. بسیاری از مردم یاد می گیرند که کار و زندگی شخصی خود را با موفقیت ترکیب کنند (ادغام کار و زندگی).

چه کسی تحت تأثیر تعادل ضعیف کار و زندگی قرار گرفته است؟

استرالیایی‌ها ساعت‌های بیشتری نسبت به اکثر مردم سایر کشورهای توسعه‌یافته کار می‌کنند - با زمان کمتری برای مراقبت از خود. ساعات کار طولانی می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، استرس را افزایش دهد و فعالیت های اوقات فراغت را کاهش دهد.

در عین حال، افراد بیشتری در مشاغل پاره وقت، کم دستمزد و ناامن مشغول به کار هستند که می تواند به معنای کار کردن در ساعات غیر اجتماعی نیز باشد. ساعات کاری انعطاف پذیر و کار از خانه می تواند مفید باشد، به خصوص اگر خانواده دارید. اما می تواند تعادل کار و زندگی را دشوار کند زیرا هیچ جدایی بین کار و خانه وجود ندارد.

فواید کار

تحقیقات نشان می دهد که اشتغال به طور کلی برای سلامت و تندرستی روحی و جسمی مفید است. می توان:

  • افزایش فعالیت و ارائه یک برنامه روزانه
  • حس معنا و هدف را ارائه دهد
  • روابط و حس اجتماع را ارتقاء بخشد
  • استقلال مالی را فراهم کند

از سوی دیگر، بیکاری با پیامدهای بد سلامت، خطر مرگ و میر بیشتر و استفاده بیشتر از خدمات بهداشتی مرتبط است.

تعادل ضعیف کار و زندگی می تواند باعث استرس شود

جنبه های خاصی از کار می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد. استرس شغلی، شرایط کاری منزوی، پاداش اندک برای تلاش، ناامنی شغلی و عدم کنترل در شغل می تواند خطر چالش های سلامت روان را افزایش دهد.

استرس واکنش طبیعی انسان به موقعیت های چالش برانگیز یا خطرناک است. مقدار کمی استرس، مانند کار کردن تا یک ضرب الاجل، در واقع می تواند مفید باشد و منجر به افزایش هوشیاری، انرژی و بهره وری شود.

با این حال، "زندگی با آدرنالین" تنها برای مدت کوتاهی می تواند موثر باشد. اگر فشار برای مدت طولانی ادامه یابد- یا بیشتر توانایی شما برای مقابله با استرس مصرف می شود- می تواند از نظر جسمی و روانی شما را تخلیه کند. استرس مزمن به نوبه خود می تواند تأثیر منفی بر روابط، موفقیت کاری و رفاه عمومی شما داشته باشد.

فرسودگی شغلی حالتی از خستگی عاطفی و جسمی است که می تواند پس از یک دوره طولانی کار بیش از حد یا استرس زا رخ دهد.

3 ویژگی کلیدی فرسودگی شغلی عبارتند از:

  • خستگی عاطفی
  • احساس جدایی از کار یا بدبین شدن
  • کاهش کارایی یا عدم احساس موفقیت

فرسودگی شغلی همچنین شامل «خستگی شفقت» می شود، جایی که فرد توانایی عاطفی را برای مراقبت از دیگران از دست می دهد. این می‌تواند برای کسانی که در حرفه‌های بهداشتی یا مراقبتی هستند که در آن شفقت جزء کارشان است، مشکل‌ساز باشد.

8 نکته برای تعادل بهتر کار و زندگی

1. ارزش های خود را بشناسید

زمانی را صرف فکر کردن به آنچه در زندگی برای شما مهم است بگذرانید. واقعا چقدر برای اولویت های خود وقت می گذارید؟ علایق و علایق خود را در نظر بگیرید و برای چیزهایی که به شما احساس سرزندگی می کنند وقت بگذارید.

2. مدیریت زمان را تمرین کنید

تقویم‌ها، برنامه‌ها و فهرست‌های کارها همه استراتژی‌های مفیدی برای پیگیری نحوه گذراندن وقتتان هستند. هفته معمولی خود را مرور کنید و "اتلاف" زمان را کاهش دهید. آنلاین خرید کنید، در صورت امکان رفت و آمد خود را کاهش دهید، از رسانه های اجتماعی اجتناب کنید یا جلسات غیر ضروری را لغو کنید.

3. تعیین حد و مرز

برای زمان کاری خود محدودیت هایی تعیین کنید و زمانی را برای فعالیت های دیگر در نظر بگیرید. تلفن را خاموش کنید، دسترسی خود را به ایمیل های کاری محدود کنید یا برای چند ساعت بدون اینترنت باشید. یاد بگیرید چگونه "نه" بگویید.

4. از کار خود لذت ببرید

"آنچه را که دوست داری انجام بده و کاری را که انجام می دهی دوست داشته باش" به یک عبارت رایج تبدیل شده است. در حالی که همه کارها ممکن است گاهی خسته کننده یا استرس زا باشند، اگر واقعاً از شغل خود متنفر هستید یا زندگی را غیرممکن می کند، به تغییر شغل یا حتی حرفه فکر کنید.

5. امور مالی خود را در نظر بگیرید

آیا واقعاً به یک ماشین جدید نیاز دارید؟ آیا می توانید از زندگی در یک خانه یا مکان ارزان تر خوشحال باشید؟ تحقیقات نشان می دهد که وقتی نیازهای اولیه ما برآورده شود، درآمد بالاتر لزوماً به شادی منجر نمی شود. خرج کردن پول کمتر می تواند به معنای ساعات کار کمتر و زمان بیشتر برای یک زندگی پربار باشد.

6. روابط را پرورش دهید

روابط مثبت و حمایت اجتماعی به ایجاد انعطاف پذیری کمک می کند و به شما کمک می کند تا با استرس مقابله کنید. اما اینها برای پرورش و توسعه زمان می برد. وقت خود را با خانواده، دوستان، همسایگان یا عزیزان خود در اولویت قرار دهید.

7. روی سلامتی خود تمرکز کنید

ثابت شده است که ورزش منظم استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد. در زمان های منظم به اندازه کافی بخوابید، غذای سالم بخورید، الکل را در حد اعتدال بنوشید و از داروهای غیرقانونی خودداری کنید.

8. وقت استراحت داشته باشید

دوره های استراحت به همان اندازه برای موفقیت مهم هستند، زیرا "باتری های شما را شارژ می کنند". هر هفته استراحت منظمی را برای خود برنامه ریزی کنید تا کتاب بخوانید، ورزش کنید، زمانی را در طبیعت بگذرانید یا کاری انجام ندهید. هر فعالیتی را که دوست دارید انتخاب کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید