امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285815
۱۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

تعویض طلایی عربستان؛ رونالدو به جای خاشقجی

سران سعودی به چه ترفندی می‌توانستند نگاه مردم جهان به خود را تغییر دهند به جز فوتبال؟ خاشقجی به خاطره‌ها پیوست و الان عربستان مساوی است با رونالدو.

تعویض طلایی عربستان؛ رونالدو به جای خاشقجی

 الکساندر چفرین، رئیس یوفا در واکنش به گردوخاک تیم‌های عربستانی در بازار سبز نقل و انتقالات اروپا گفت که این تلاش‌ها بیهوده است و سعودی همان راهی را می‌رود که چین رفته است. مسیری که به جز ناکامی دستاورد دیگری برای فوتبال عربستان ندارد.

صحبت‌های او را بخوانید:« "به نظر من این برای فوتبال عربستان اشتباه است. چرا اشتباه است؟ چون آنها باید روی آکادمی‌ها سرمایه‌گذاری کنند، باید مربیان خوب به خدمت بگیرند و سعی کنند بازیکنان بومی‌شان را بسازند. سیستمی که بازیکنانی را می‌خرد که تقریبا به پایان عمر فوتبالی‌شان رسیده‌اند، سیستمی نیست که با آن بتواند فوتبال را پیشرفت داد. چین همین اشتباه را کرد. یک فوتبالیست را اسم ببرید که از نظر سنی در اوج فوتبالش باشد و به عربستان رفته باشد؟"

چفرین از نظر فوتبالی درست می‌گوید اما او یک نکته مهم را فراموش کرده است و آنهم اینکه عربستان هدف غیر از فوتبال از این ریخت و پاش‌ها دارد.

عربستان سالیان سال است که در جهان به خشونت و حمایت از گروه‌های افراطی معروف است. برای مدت طولانی وقتی نام این کشور عربی می‌آمد، همگان یاد جمال خاشقجی می‌افتادند. روزنامه‌نگاری که در سال 2018  به دستور بن‌سلمان در سفارت عربستان در ترکیه، قطعه قطعه شد. او یکی از مشهورترین روزنامه‌نگار مخالف حکومت عربستان سعودی بود و در آخر انتقادهای او با با مرگ پاسخ داده شد.

حالا اما داستان برای عربستان فرق کرده است. فوتبال پنجره تازه‌ای برای این کشور رو به دنیای مدرن بود. امروز وقتی از عربستان حرف زده می‌شود، همه یاد حضور رونالدو، بنزما، کانته و ... می‌افتند. لباس‌های شماره 7 رونالدو در تیم النصر عربستان در پاساژهای اروپا و آمریکا در کنار لباس‌های تیم‌های مشهور دنیا فروخته می‌شود.

سران عربستان سعودی به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند با حضور فوتبالیست‌های مشهور در عربستان، برند خود را ترمیم کنند. آنها به معنای واقعی کلمه بازیکن فوتبال نخریده‌اند بلکه سفیران را به خدمت گرفته‌اند که وظیفه تبلیغ عربستان به عنوان یک کشور عادی در دنیا را دارند.

صفحه اینستاگرام رونالدو به تنهایی 592 میلیون نفر دنبال کننده دارد. هر پستی که این بازیکن از عربستان می‌گذارد، تغییری در نگرش این افراد در مورد این کشور ایجاد می‌شود.

حتی جورجیا همسر کریس رونالدو با 49 میلیون دنبال کننده، کمک زیادی به تغییر چهره عربستان در جهان می‌کند. زندگی یک زن معروف در کشور مسلمان عربستان بدون هیچ محدودیت و مشکلی!

به نظر شما سران سعودی به چه ترفندی می‌توانستند نگاه مردم جهان به خود را تغییر دهند به جز فوتبال؟ خاشقجی به خاطره‌ها پیوست و الان عربستان مساوی است با رونالدو و این یعنی استراتژی سعودی‌ها در جذب ستاره‌های دنیای فوتبال کاملا درست بوده است.

مسیری که آنها می‌روند زمین تا آسمان با مسیری که چین رفته، متفاوت است. چین به دنبال ارتقای کیفیت فوتبال بود اما عربستان اولویت دوم و حتی سومش، فوتبال است.

البته شاید بپرسید در این میان اوضاع ما چگونه است؟ باید بگویم در زمانی که بسیاری از کشورها در حال تغییر چهره خود در صحنه بین‌المللی هستند ما پل عابر پیاده را پلمب می‌کنیم!

انتهای پیام

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید