امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279244
۸۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

تمام اطلاعات درباره بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

تمام اطلاعات درباره بیمه تامین اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری

طبق قانون تصویب شده توسط سازمان تامین اجتماعی کلیه رانندگان وسایل حمل و نقل بین شهری مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شوند. رانندگان حمل و نقل عمومی، حمل بار و مسافر بین شهری به تمام رانندگان کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی بوس و سواری های کرایه گفته می‌شود.

بخشی از حق بیمه این افراد از منابع حاصل از یارانه ها تامین می‌شود. بخش دیگر آن را رانندگان موظفند بر مبنای درآمدی که همه ساله طبق قانون برای آنها تعیین می شود،حداقل سه ماهه به سازمان پرداخت کنند و از مزایای تامین اجتماعی بهره مند گردند.

در صورت عدم پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی حق بیمه راننده و متفرعات آن را وصول می نماید. همچنین بیمه رانندگان جزو بیمه مشاغل آزاد محسوب می‌گردد و دارای دو نوع برون شهری و درون شهری است. هر کدام بسته به نوع قرارداد و میزان پرداخت حق بیمه مزایای متفاوتی را شامل می‌شوند.

حمل بار و مسافر بین شهری

حمل بار و مسافر بین شهری توسط این وسایل نقلیه معمولا در دو نوع اتفاق می افتد:

1- وسیله نقلیه متعلق به شخصی غیر از راننده است. مالک وسیله نقلیه می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی یعنی شرکت ها و موسسات باشد.

این نوع کار خودش به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • در حالت اول مالک وسیله نقلیه شخص حقیقی یا حقوقی مجوز داشته باشد و مکان مشخصی داشته باشد و طبق مقررات تامین اجتماعی کد کارگاه داشته باشد. در این حالت مالک وسیله و راننده رابطه کارگر و کارفرمایی دارند و مشمول قانون کار می‌شوند. مالک وسیله موظف است که حق بیمه راننده را به سازمان تامین اجتماعی واریز نماید.
  • در حالت دوم مالک وسیله نقلیه شخص حقیقی است ولی کارگاه نداشته باشد،در این صورت فاقد کد کارگاه هم می‌شود. در این حالت کارفرما نمی‌تواند بیمه واریز کند. هرچند رابطه کاری آنها کارگر و کارفرما حساب می‌گردد اما در سازمان تامین اجتماعی قابلیت اجرایی ندارد و راننده خودش باید اقدام به واریز حق بیمه نماید.

2- وسیله نقلیه عمومی حمل بار و مسافر متعلق به راننده است. در این نوع،جزو بیمه های اجباری است و خود راننده شخصا باید حق بیمه را به تامین اجتماعی واریز نماید. دریافت دفترچه کار برای رانندگان به شرط پرداخت حق بیمه و تایید پرداخت حق بیمه از جانب تامین اجتماعی می‌باشد.

نکات مربوط به بیمه رانندگان وسایل نقلیه برون شهری

  • کلیه عملیات صدور و تمدید و تجدید دفترچه کار راننده در صورت پرداخت حق بیمه از جانب راننده و ارائه گواهی از جانب سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت حق بیمه است.
  • کلیه شرکتها و موسسات حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موظفند به راننده ای که فاقد دفترچه کار معتبر از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور باشد مسافر یا کالا تحویل ندهند.اگر موسسات بدون داشتن دفترچه کار برای راننده بارنامه صادر کنند مکلفند در ازای هر بارنامه  برای بار اول ۳ ماه و در صورت تکرار تخلف ۱ سال حق بیمه راننده را پرداخت نماید.
  • رانندگان به شرط داشتن دفترچه کار معتبر از سازمان حمل و نقل و پایانه ها کشور حق تردد در جاده ها را دارند.
  • دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه برای رانندگان مینی بوس و سواری برابر است با ۱/۱ برابر حداقل حقوق ماهیانه که توسط شورای عالی کار تعیین شده و برای سایر رانندگان ۱/۳برابر حداقل دستمزد تعیین شده است.
  • نیروی انتظامی و پلیس راه باید دفترچه کار رانندگان وسیله نقلیه باربری یا مسافر بری که در جاده تردد می‌کنند را کنترل نماید و در صورتی که دفترچه کار معتبر نداشته باشند با راننده طبق قانون برخورد نماید.
  • رانندگان تحت پوشش تامین اجتماعی مثل سایر بیمه شدگان تامین اجتماعی از تمامی مزایا مثل،درمان،حوادث، مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی جزئی و کلی،فوت و غرامت نقص عضو،دستمزد ایام بیکاری،کمک ازدواج به جز بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد.
  • سازمان موظف است که در صورت تخلفات بیش از حد مجاز راننده دفترچه کار او را به مدت معینی یا به صورت نامحدود تمدید نکند.

شرایط بازنشستگی برای رانندگان بین شهری

شرایط بازنشستگی برای رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری همانند سایر بیمه شدگان است و تفاوتی با بقیه ندارد و رانندگان با شرایط زیر بازنشسته می‌شوند:

1- داشتن ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه
2- داشتن ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه
3- داشتن ۳۵ سال سابقه و بدون شرایط سنی

بازنشستگی برای زنان با شرایط

1- داشتن ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه
2- داشتن ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه
3- داشتن ۳۵ سال سن بدون شرط سنی

نرخ پرداخت حق بیمه توسط رانندگان برون شهری

نرخ پرداخت حق بیمه توسط رانندگان میان شهری ۲۷ درصد دستمزد مقطوع است که راننده می‌تواند یا از طریق شرکت های تعاونی کارگزار یا مراجعه به شعبه ذیربط نسبت به پرداخت آن اقدام نماید و  ۱۰ درصد آن را دولت از محل بودجه عمومی دولت و ۳/۵ درصد آن را از منابع حاصل از هدفمندی رایانه ها پرداخت می‌کند.

شرایط گرفتن دفترچه کار توسط سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور

1- داشتن گواهینامه معتبر رانندگی متناسب با وسیله نقلیه مورد نظر
2- داشتن حداقل مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی یا دوره نهضت سواد آموزی
3- دارا بودن کارت سلامت از مراجع ذیصلاح

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید