امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286506
۱۳۳
۱
۰
نسخه چاپی
امیرعبداللهیان خطاب به لاوروف

تمامیت ارضی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست

وزیر امور خارجه تاکید کرد: استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست.

تمامیت ارضی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی تماس تلفنی درخصوص مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای و لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها تبادل نظر کردند.

طرفین در این تماس، مناسبات دو کشور را رو به رشد خواندند و بر اراده رؤسای جمهور دو کشور بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات تاکید کردند.

همچنین طرفین با اشاره بر تحولات قفقاز، گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه ایران و رئیس‌جمهور آذربایجان را مورد توجه قرار دادند.

در این راستا، چارچوب مذاکرات منطقه‌ای از جمله فرمت موسوم به ۳+۳ شامل ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان مورد تاکید قرار گرفت.

در این گفت‌وگو، درخصوص برگزاری نشست دوم وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه رایزنی به عمل آمد.

امیرعبداللهیان با ابراز تعجب از مفاد بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، بر تعلق تاریخی و ابدی این جزایر به ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست.

وی در عین حال روابط ایران و روسیه را دارای پایه‌های محکم خواند و اظهار داشت: نباید کاری صورت گیرد که به روابط عمیق دو کشور آسیب برساند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این تماس با اشاره به پایبندی روسیه به تمامی اصول منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تصریح کرد: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کاملاً به آن احترام گذاشته و خواهد گذاشت.

در این تماس طرفین بر لزوم احترام و حفظ و تقویت روابط دوستانه دو کشور تاکید کرده و در خصوص مراحل نهایی تدوین متن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه نیز به تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید