امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287956
۱۱۵
۱
۰
نسخه چاپی
محمدباقر الفت:

تنظیم سند یک اقدام استرس‌زا است/ نمی‌توان به جرائم عمدی برخی از سردفتران به دید ترحم نگاه کرد

تنظیم سند یک اقدام استرس‌زا است/ نمی‌توان به جرائم عمدی برخی از سردفتران به دید ترحم نگاه کرد

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: به جرائم عمدی برخی از سردفتران مانند جعل در اسناد رسمی نمی‌توانیم به دید ترحم نگاه کنیم زیرا حیثیت سردفتری را از بین می‌برند البته تعداد این افراد بسیار کم هستند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر الفت در مراسم‌ گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی گفت: کسی می‌تواند در عرصه حقوق ثبت صحبت کند که اطلاعات جامعی از موضوعات زیرمجموعه حقوق خصوصی داشته باشد. نباید اقدامی شود که نهاد عمومی ثبت اسناد مورد فراموشی قرار بگیرد.

الفت با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم حریم کاتبان عدل خدشه‌دار شود و خود را حافظان حریم آنها می‌دانیم، گفت: اگر تعدادی از سردفتران به حقوق افراد توجه نمی‌کنند و بازیچه دست قرار می‌دهند باید با آنها برخورد شود و این کار انجام می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم نهاد دفترخانه را حفظ کنیم باید رعایت تقوا کنیم و به قانون اهمیت دهیم و باید اولین عامل به مقررات کشور سردفتران باشند.

الفت با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم از تندروی‌ها بکاهیم و از سهل‌انگاری‌ها جلوگیری کنیم، گفت: تنظیم سند یک اقدام همراه با استرس است و همیشه احتمال دارد لفظ، لغت و یا جمله بیجا استفاده شود یا برداشت‌های متناقض صورت بگیرد اما باید موارد قانونی به دقت رعایت شود. به جرائم عمدی برخی از سردفتران مانند جعل در اسناد رسمی نمی‌توانیم به دید ترحم نگاه کنیم زیرا حیثیت سردفتری را از بین می‌برند، البته تعداد این افراد بسیار کم هستند.

وی افزود: اینکه سازمان ثبت اسناد عنوان ثابت برای اسناد مشخص کند کار خوبی نیست زیرا ما نباید مانور حقوقی و علمی را از سردفتران بگیریم و نگرانی وجود دارد که کار سردفتران بدون محتوا شود.

وی در پایان گفت: سردفتر را مجتهد می‌دانیم و باید قدرت اجتهاد برای آن قائل باشیم تا بتوانند مانور علمی برای استناد داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در  مراسم گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، محمد باقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و جعفر کوشا رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) و ... حضور داشتند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید