امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278158
۱۴۶۸
۱
۱
نسخه چاپی

ته سیگار | ته سیگار، قاتل خاموش محیط زیست

ته سیگار، این زباله سمی را می توان قاتل خاموش زمین نامید چون علاوه بر اینکه این ماده غیر قابل تجزیه است هر ساله جان هزاران موجود زنده را می گیرد.

آسیب های ته سیگار به طبیعت

آسیب های ته سیگار به طبیعت

ته سیگار زباله کوچکی است که ممکن است به راحتی هر جایی رهایش کنیم بی خبر از اینکه این زباله کوچک تا سال ها اثرات خود را بر خاک باقی می گذارد. رها کردن ته سیگار بر روی آسفالت خیابان، داخل جوی آب، طبیعت آزاد و یا هرجای دیگری غیر از سطل زباله می تواند اثرات یکسانی بر محیط زیست باقی بگذارد و آن اثر چیزی جز تخریب نیست.

بی شک طبیعت گردان و گردشگران بسیاری که زمین را ارج می نهند و به ارزش حفظ محیط زیست واقف هستند تمام تلاش خود را می کنند تا آسیبی بر پیکر طبیعت وارد نکنند اما شاید عده اندکی که ته سیگار خود را در سفر یا طبیعت گردی در کنار جوی آب یا درختان رها می کنند نمی دانند که چه بر سر هر یک متر مکعب از خاک آن منطقه می آورند.

جالب است که بدانید کاغذ فیلتر سیگار از مرغوب‌ ترین کاغذها به دست می آید و برای تهیه آن تعداد بی‌شماری از درختان از بین می‌روند. آلودگی هوا، از بین بردن جنگل ها،‌ آتش سوزی و مرگ موجودات دریایی و پرندگان از جمله اثرات مخرب رهاسازی ته سیگار ها در طبیعت است.

نزدیک به 7 درصد از آتش سوزهای جنگلی که مسئول مرگ 14 نفر در هر سال است،‌ ناشی از دور انداختن تنها یک ته سیگار کوچک است که با بی احتیاطی انسان ها تبدیل به هیولایی آتشین می شود.

بی شک اگر بدانید تعداد ته سیگارهایی که در طول سال روی زمین رها می شوند بیشتر از 371 هزار کیلوگرم است بیشتر به اهمیت موضوع پی میبرید. زباله های کوچکی که بر خاک آب و تنوع زیستی تاثیرات به سزایی می گذارند و این روزها ذهن حافظان محیط زیست را به خود مشغول کرده اند.

ترکیبات سمی در هر ته سیگار وجود دارد که تاثیراتش تا سال ها از چهره طبیعت پاک نمی شود. از مهم ترین مواد سمی موجود در ته سیگارها آرسنیک است. بی اغراق همان طور که زباله های آلوده بیمارستانی مضر و خطرناک هستند هر ته سیگار نیز به همان میزان می تواند آسیب زا باشد. طبق برآوردهای بهداشتی، هر عدد ته سیگار در صورت بارندگی حدود یک متر مربع از زمین را آلوده می کند.

گاهی اثر مواد موجود در ته سیگار ها ماندگاری 600 تا 700 ساله در طبیعت به جای می گذارند و این از غم انگیز ترین آثاری است که هر انسانی می تواند از خود به جای بگذارد.

ته سیگار

اثرات ته سیگار بر آب

هر ته سیگار رها شده در طبیعت به راحتی می تواند وارد آب مصرفی خود ما شود. جالب است که بدانید اگر ته سیگارهایی که در جوی آب رها می شوند به مخازن آب شهری راه پیدا کنند نمی توان تمام آلاینده هایی که از طریق نیکوتین سیگار وارد آب شده است را از بین برد.

یادتان باشد اگر در کنار سد یا رودخانه یا حتی جوی آب شهری قرار می گیرید هرگز ته سیگار خود را به امید تجزیه شدن در آب رها نکنید.

12 ماه طول می‌کشد تا هر ته سیگاردر آب تازه شکسته شود. اما برای تجزیه شدن هر ته سیگار در آب شور دریا در صورتی که هیچ موجود دریایی زنده ای آن را به عنوان غذا نبلعد 5 سال زمان می برد تا تجزیه شود. آنچه این روزها بسیار شاهد آن هستیم ته سیگارهای رها شده ای است که در شکم پرندگان، لاک پشتهای دریایی و دیگر موجودات زنده یافت شده است. زباله های کوچک سمی که پرندگان و ماهی ها به عنوان غذا وارد بدنشان می کنند و باعث مرگشان می شود.با ته سیگارهای خود چه کنیم.

اگر پس از دانستن تمام اثرات مخربی که ته سیگارها بر طبیعت می گذارند همچنان بر سیگار کشیدن خود اصرار دارید بهتر است راهکارهای پیشنهادی ریسمون را برای رها نکردن ته سیگار ها در طبیعت امتحان کنید و به جمع گردشگران حرفه ای بپیوندید.

1. یک جعبه بسیار کوچک و سبک که در جیب یا کیفتان جا می شود تهیه کنید و از بسته شدن درب آن به طور کامل مطمئن شوید. این جعبه می تواند در تمام سفرها و حتی در رفت و آمد های درون شهری هم همراه شما باشد و از آن در هر شرایطی استفاده کنید. (اگر بوی آزار دهنده ته سیگار برایتان ناخوشایند است یک لایه قهوه ته جعبه بریزید و پس از آن به راحتی در جیب یا کیف خود یک زیر سیگاری همراه را حمل کنید.)

2. در سفر های طبیعت گردی یک بطری کوچک را به عنوان زیر سیگاری خود در طول سفر کنار بگذارید و از رها کردن ته سیگار خود در طبیعت دست بکشید. می توانید این بطری را حتی در کوله پشتی خود در طول مسیر قرار دهید و پس از رسیدن به یک سطل زباله آن را در سطل قرار دهید و از همسفران خود هم بخواهید همین کار را بکنند.

ته سیگار

قانون های مرتبط با پسماند های سیگار

• طبق قانون ۱۸۰ کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات،دولت ها را موظف میدانند تا مراقبت های لازم را انجام دهند. ایران نیز در سال ۱۹۸۴ به عضویت آن در آمده است.

• طبق قانون مدیریت پسماند متوالی دفن و فرآیند جمع آوری آن ،جمع آوری پسماندها باید توسط تولید کننده انجام شود.

• شرکت های تولید کننده ی سیگار باید نسبت به سیگار رها شده در محیط زیست مسئولیت داشته باشند و یا باید عوارض بپردازند.

• در اروپا برای رها کردن ته سیگار در محیط جریمه ایی بین ۶۵ تا ۷۵ یورو تعبیه شده اما در ایران چنین قانونی پیش بینی نشده.

• در کشور ایران استعمال دخانیات در اماکن عمومی و ادارات دولتی منع شده اما اعمال نمی شود و کسی اهمیت نمی دهد.

ته سیگارها متناسب با شرایط بین ۵ تا ۵۰۰ سال طول می کشد تا تجزیه شوند اما می شود آنها را بازیافت کرد. یک محقق ایرانی موفق به تولید آجر بازیافتی از ته سیگار با کاهش ۵۸ درصدی مصرف انرژی شد.

ته سیگار

راه حل های مناسب برای کاهش خطرات ته سیگار

• آمورش صحیح و اطلاع رسانی

• اجرا قانون مدیریت پسماندها

• تعبیه اتاق های مخصوص سیگار کشیدن در اماکن عمومی و...

• قرار دادن سطل ها زباله مخصوص تا سیگارها

ته سیگار ها را جدی بگیرید.

آموزش و اطلاع رسانی همراه با اعمال قانون می تواند در کاهش آسیب های زیست محیطی ته سیگارها موثر باشد. در بسیاری از کشور ها برای رها سازی هر ته سیگار در محیط  مبلغی به عنوان جریمه در نظر گرفته شده است اما در حال حاضر ایران چنین قانونی پیش بینی نشده است. شاید به همین دلیل ساده و آموزش و حتی آگاه سازی است که بسیاری از توریست هایی که وارد کشورمان می شوند زیر سیگاری های جیبی و کوچکی را همیشه با خود حمل می کنند.

  • منبع
  • ریسمون
  • جوکول

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید