امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288399
۹۳
۱
۰
نسخه چاپی

ثبت‌نام ۱۱۳هزارنفر در آزمون وکالت /۹۰درصد از پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: ۱۱۳هزار نفر در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه ثبت نام کرده‌اند و این آزمون در تاریخ ۱۸ اسفندماه برگزار خواهد شد.

ثبت‌نام ۱۱۳هزارنفر در آزمون وکالت /۹۰درصد از پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: ۱۱۳هزار نفر در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه ثبت نام کرده‌اند و این آزمون در تاریخ ۱۸ اسفندماه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حسن عبدلیان پور در نشست خبری دومین گردهمایی هیئت مدیره‌های وکلا و کارشناسان رسمی سراسر کشور که امروز پنجشنبه ۱۹بهمن ماه در مشهد برگزار شد، گفت: بنای خوبی از سال گذشته بنیان گذاشته شد تا خانواده بزرگ مرکز وکلا و کارشناسان رسمی بتوانند در یک مقطع زمانی از سال گردهم آیند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: ۳۱هئیت مدیر استانی وکالت و ۳۱هئیت مدیره کارشناسی در کشور  داریم، ۴۲۰تا ۴۳۰نفر از اعضای هیئت مدیره‌ها های کشور امروز در این برنامه حضور دارند.

عبدلیان پور در مورد مردمی سازی قوه قضاییه از سوی مرکز وکلا گفت: در همایش اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی به عنوان الگوی مردمی سازی در قوه قضاییه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت که در راستای زحمات دو سال گذشته اعضای مرکز انجام شده است. مرکز در راستای مردمی سازی قوه قضاییه تمام توان خود را به کار گرفته اند.

عبدلیان پور گفت: طرح وکلا در مسجد به عنوان الگویی بین المللی در کشور برزیل و شهر ریودوژانیرو معرفی شده است. دسترسی به وکلا و کارشناسان با توجه به اقدامات مرکز وکلا تسهیل شده است، اکنون سامانه ۱۲۹ در تمامی استان‌ها وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهد. حضور در زندان‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز عمومی در سراسر کشور و حتی روستاها سبب تسهیل دسترسی  شهروندان  به خدمات حقوقی  شده است که این امر وحدت و همگرایی را افزایش داده است.

ثبت‌نام 113 هزار نفر در آزمون وکالت
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در مورد آزمون وکالت نیز گفت: ۱۱۳هزار نفر در این آزمون ثبت نام کرده‌اند و در تاریخ ۱۸ اسفندماه برگزار خواهد شد.

عبدلیان پور در مورد ورود مرکز وکلا به پرونده‌های کثیرالشاکی نیز گفت: متاسفانه پرونده‌های متعدد کثیرالشاکی در کشور وجود دارد که معضل بزرگ برای کشور و دستگاه قضایی شده است، با تدبیر انجام شده با همکاران در مرکز از شاکیان این پرونده‌ها درخواست کردیم تا بین خود وکیل مدنی انتخاب کنند تا بتوانیم آن‌ها را به مرکز برای دریافت وکالت تخصصی معرفی کنیم چرا که بررسی پرونده‌ها در کمیسیون‌های تخصصی سبب حل معضلات آن‌ها و یا حداقل در مسیر درست دادرسی قرار گرفتن آن‌ها می‌شود.

وی در مورد تعرفه بالای برخی از وکلا گفت: مرسوم است که می‌گویند وکلا دستمزدهای بالا می‌گیرد اما حقیقتا اینگونه نیست، منکر دریافت دستمزدهای بالای برخی از وکلا در برخی پرونده‌های خاص نیستیم، قاطبه وکلا درآمدهای حداقلی دارند، شاید قابل باور نباشند برخی از وکلا توانایی گرفتن دفتر کار ندارند،حتی برخی توانایی پرداخت هزینه تمدید پروانه وکالت خود را ندارند.

۹۰درصد از پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه پور در مورد اجباری شدن وکالت گفت: در این رابطه پیشنهادی را به مجلس و قوه قضاییه ارائه داده‌ایم، چرا که بر اساس تحقیقات مشاهده کردیم که ۹۰درصد از پرونده‌ها بدون وکیل به دادگاه می‌رود که همین امر سبب ابر چالش هایی همچون اطاله دادرسی و حجم ورودی پرونده ها می شود.

عبدلیان پور افزود: از ۹۰درصد پرونده های که بدون وکیل به دادگاه می رود ،۷۰درصد از آنها توانایی استفاده از وکیل را دارند و ۳۰ درصد از مردم این امکان برایشان فراهم نیست از این رو بر اساس مصوبه ای اعلام کنید که مرکز وکلا به این جمعیت آماری وکالت معاضدتی ارائه دهد. این رویکرد را به عنوان وکیل خانواده طرح کردیم و به جد به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستیم.

رئیس مرکز وکلا ادامه داد: بحث دانش افزایی را با توزیع عادلانه در کل کشور پیگیری می کنیم ،در بحث توسعه فضاهای آموزشی و در اداری با اعتباراتی که تخصیص می دهیم سعی می کنیم این توزیع عادلانه باشد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید