امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287174
۱۰۵
۱
۰
نسخه چاپی

جزئیات توافق امنیتی تهران-بغداد درباره گروه‌های تجزیه‌طلب

یک رسانه عربی به نقل از منبع دولتی عراقی به جزئیات توافق امنیتی تهران و بغداد در خصوص مقابله با گروه‌های تجزیه‌طلب تروریستی موجود در اقلیم کردستان پرداخت.

جزئیات توافق امنیتی تهران-بغداد درباره گروه‌های تجزیه‌طلب

یک رسانه عربی به نقل از منبع دولتی عراقی به جزئیات توافق امنیتی تهران و بغداد در خصوص مقابله با گروه‌های تجزیه‌طلب تروریستی موجود در اقلیم کردستان پرداخت.

به گزارش ایسنا، یک منبع دولتی عراقی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی‌ الجدید» در خصوص توافق امنیتی ایران و عراق، مدعی شد به موجب این توافق، ایران بمباران مناطقی در اقلیم کردستان عراق را متوقف کرد و به محض اینکه طرف عراقی بندهای توافق را اجرایی کند، نیروهای ایرانی از نوار مرزی واقع در خاک عراق خارج خواهند شد.

این منبع که خواستار عدم فاش‌شدن نامش شده است، خاطرنشان کرد: سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق بر لزوم اجرای توافق امنیتی تاکید و اعلام کرد که عدم اجرای توافق باعث می‌شود که ایران از امنیت ملی خود دفاع کند.

این منبع تاکید کرد که سردار قاآنی همچنین گفت که گروه‌های تروریست و تجزیه‌طلب موجود در خاک عراق با آمریکا و رژیم صهیونیستی ارتباط دارند.

منبع عراقی افزود: دولت عراق به‌طور حقیقی تحرکاتی در راستای اجرای توافق امنیتی با ایران اتخاذ کرده و نیروهای گسترده‌ای از مرزبانی را با هدف مقابله با فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب به‌ویژه در مناطق «پنجوین» و «کویسنجق» واقع در استان سلیمانیه اعزام کرده است.

این منبع خاطرنشان کرد: توافق امنیتی عراق و ایران بر جلوگیری از نفوذ غیر قانونی افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور احکام بازداشت در چارچوب قانون، خلع سلاح تجزیه‌طلبان به‌ویژه سلاح سنگین و نیمه‌سنگین و همچنین از بین بردن اردوگاه‌های آموزشی آن‌ها متمرکز است و این توافق با هماهنگی مقامات اقلیم کردستان عراق اجرا می‌شود.

وی در خصوص سرنوشت اعضای این گروه‌های تروریستی که تعدادشان به‌همراه خانواده‌های‌شان حدود ۲۰ هزار نفر است، گفت: در این‌باره پیشنهادات مختلفی وجود دارد که وجه مشترک همه آن‌ها دور کردن این افراد از مرزها و تحت سلطه دولت ماندن این گروه‌هاست.

این منبع دولتی عراقی گفت که اجرای کامل این توافق آسان و ممکن نیست اما بغداد و اربیل با توجه به فشارهای گسترده تهران به دنبال پایان دادن به این مسئله هستند.

اخیرا «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: مهم‌ترین پایه‌های سیاست خارجی ما این است که عراق طرفی در آسیب رساندن به همسایگان نباشد.

وی نوشت که حاکمیت عراق نیازمند برخی تفاهمنامه‌های امنیتی در راستای محافظت از مرزها در برابر هرگونه تجاوز است به همین دلیل عراق با ایران توافقی مبنی بر مقابله با نفوذ عناصر مسلح، تحویل دادن افرد تحت تعقیب، خلع سلاح آن‌ها و از بین بردن اردوگاه‌ها امضا و تعهدات خود را اجرایی کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته(دوشنبه) با اشاره به قرارداد امنیتی بین ایران و عراق در مورد خلع سلاح کردن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: مهلت اجرای این توافق ۲۸ شهریورماه است و این  مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

وی با بیان این که ما از دولت عراق انتظار داریم که به طور کامل این قرارداد را  اجرایی و عملیاتی کند، گفت: موضوع امنیت برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و نسبت به این موضوع سهل انگاری نمی‌کنیم و در پایان فرصت مشخص شده اگر این توافق اجرایی نشود ما به مسئولیت خود در راستای تامین امنیت کشور عمل می‌کنیم.

پیش‌تر وبسایت المطلع اعلام کرد که تهران، بغداد و اربیل توافق سه‌جانبه‌ای را برای اخراج عناصر تروریست کُرد تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان عراق به مناطق غربی این کشور امضا کردند.

این وبسایت به نقل از منابع دیپلماتیک و سیاسی در عراق نوشت که طبق قرارداد سه جانبه‌ای که بین دولت ایران از یک سو و دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان امضا شد، تروریست‌های کُرد تجزیه‌طلب همه سلاح‌های خود را پس داده و به همراه خانواده‌های خود به مناطق غربی عراق منتقل می‌شوند.

منابع دیپلماتیک تأکید کردند که این توافق ایران و عراق با پایان مهلت شش ماهه‌ای که پیشتر بین تهران و بغداد تعیین شده بود، وارد مرحله اجرا خواهد شد.

به گفته منابع مزبور، بر اساس توافق ایران و عراق، تاریخ ۱۹/۹/۲۰۲۳ (۱۴۰۲/۰۶/۲۸) به عنوان آخرین مهلت برای حل و فصل پرونده تروریست‌های کُرد تجزیه‌طلب و اخراج آنها از مناطق مرزی ایران به سمت کمپ‌ها تعیین شده است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید