امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286379
۱۴۵
۱
۰
نسخه چاپی
وکیل پایه یک دادگستری

جعفر صادق‌منش: اصل ۱۷۳ قانون اساسی به مردم اجازه طرح شکایت حتی علیه بالاترین مقام‌های اجرایی کشور را داده است

وکیل پایه یک دادگستری گفت:‌ بر خلاف دوران گذشته که مردم اجازه و جسارت شکایت از دستگاه‌های دولتی را نداشتند، در اصل ۱۷۳ قانون اساسی به آن‌ها اجازه داده شده به طرح شکایات حتی علیه بالاترین مقام‌های اجرایی کشور بپردازند.

اصل ۱۷۳ قانون اساسی به مردم اجازه طرح شکایت حتی علیه بالاترین مقام‌های اجرایی کشور را داده است

دیوان عدالت اداری سند افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است /اصل ۱۷۳ تجلی مردم سالاری دینی است.

جعفر صادق‌منش وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد حکم انتصاب رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مورد جایگاه دیوان عدالت اداری در قانون اساسی کشور گفت: این موضوع که قوه قضائیه در رسیدگی‌های خود ملاحظه جایگاه هیچ فردی را نداشته باشد نه تنها امر مطلوب بلکه مطابق مطالبه عمومی جامعه است.

صادق منش گفت: دیوان عدالت اداری به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصل ۱۷۳ ملجأ مردم برای رسیدگی به تظلمات در حوزه مسائل اداری، تصمیمات اداری و هر آنچه که مربوط به نظام اداری است، می‌باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در دیوان عدالت اداری هر فردی می‌تواند در ارتباط با هر تصمیمی که در مجموعه قوه مجریه و قوای حاکمیتی که حقوقی از مردم را محدود می‌کند در هر جایگاهی که باشد اقامه دعوی کند و در چارچوب قانون از آن شکایت کند.

وی گفت: دیوان عدالت اداری که بر اساس اصل ۱۷۳ قانون اساسی است سند افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت برخاسته از آن است چرا که بدون تبعیض بین مردم به شکایات آنها رسیدگی می‌کند. بر خلاف دوران گذشته که مردم اجازه و جسارت شکایت از دستگاه‌های دولتی را نداشتند، در این اصل به آن‌ها اجازه داده شده به طرح شکایات حتی علیه بالاترین مقام‌های اجرایی کشور بپردازند.

صادق منش با بیان اینکه اصل ۱۷۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشریفاتی نیست، گفت: وجود دیوان عدالت اداری باعث مباهات و افتخار است و در واقع اصل ۱۷۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرائت و روایت  درست  از اسلامی است که امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب ارائه می‌کنند و مردم سالاری دینی در این اصل  به معنای واقعی  کلمه است که در حکومت مولای متقیان علی (ع)  نیز تجلی داشته است .

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید